MD/KP - Podstawy dydaktyki ogólnej 2300-MD/KP-PDO-W
1. Przedmiot i zadania dydaktyki ogólnej. Historia rozwoju myśli dydaktycznej od sztuki nauczania do podejścia naukowego
2. Dydaktyka herbartowska
3. Dydaktyka progresywizmu
4. Cele kształcenia, a cele uczenia się, taksonomia i operacjonalizacja celów kształcenia. Krajowe Ramy Kwalifikacji
5.Teorie doboru treści kształcenia, konstruktywizm, myślenie krytyczne w nauczaniu
6. Ukryty program kształcenia
7. Zasady i reguły dydaktyczne
8. Metody kształcenia
9. Proces kształcenia
10. Formy organizacji procesu kształcenia
11. Środki dydaktyczne
12. Niepowodzenia dydaktyczne - przyczyny i środki zaradcze
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
EFEKTY
KATEGORIE WIEDZY
1. Definiuje pojęcia uwikłane w szeroko rozumiany proces kształcenia
2 Wymienia struktury pojęciowe dydaktyki ogólnej
3. Operuje pojęciami z zakresu nauczania i uczenia się
4. Wymienia adekwatne kryteria doboru poszczególnych elementów struktury dydaktycznej w zależności od zaplanowanej zmiany dostrzegając
związki pomiędzy -celami, czyli zaplanowanymi zmianami
-nauczaniem i wychowaniem-rodzajem treści (materiałem dydaktycznym)-sposobami eksponowania wiadomości ( metodami nauczania)
-doborem form organizacyjnych sprzyjających indywidualizowaniu i aktywizowaniu w procesie uczenia się - doborem środków koniecznych do właściwego eksponowania materiału dydaktycznego
5 Rozróżnia kategorie wyników uczenia się
6. Porówna i oceni założenia historycznych i współczesnych teorii doboru treści kształcenia
7. Konstruuje kryteria i dokonuje analizy porównawczej systemów dydaktycznych.
KATEGORIE UMIEJĘTNOŚCI
1 Stosuje procedury analizy zadania dydaktycznego z uwzględnieniem jego zakresu i rodzaju
2 Stosuje zasady projektowania dydaktycznego w planowaniu pracy dydaktycznej
3 Tworzy projekty edukacyjne w różnych ramach treściowych i czasowych
4 Zaprojektuje metody i narzędzia badawcze, stosownie do sformułowanego problemu
5 Planuje zadania i efektywną realizację pracy dydaktyczno-wychowawczej
6 Stosuje różne środki przekazu ( plansze, prezentacje, krótkie filmy itp do przedstawienia omawianych przez siebie treści.
KATEGORIA POSTAWY SPOŁECZNE
1. Aktywnie i twórczo analizuje i diagnozuje sytuacje dydaktyczne
2. Konstruuje plan rozwoju zawodowego i osobistego
3. Podejmuje działania świadczące o rozumieniu konieczności samokształcenia
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie testu
Literatura
Kruszewski K.(red) Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. PWN, W-wa 2004.
Okoń W. Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Żak, W-wa 1996
Kupisiewicz Cz. Podstawy dydaktyki. WSiP, W-wa 2005.
Philips D.C., Soltis J.F. Podstawy wiedzy o nauczaniu. GWP, Gdańsk 2003.
Fisher R. Uczymy, jak się uczyć. WSiP, W- wa 1999.
Kruszewski K. Zmiana i wiadomość. Perspektywa dydaktyki ogólnej. PWN, W-wa 1987.
Kwieciński Z. Dynamika funkcjonowania szkoły. Toruń 1995.
Literatura może być aktualizowana w trakcie roku akademickiego.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: