MD/ANDR - Metodyka kształcenia dorosłych I 2300-MD/ANDR-MKD-1
Celem zajęć jest zdobycie przez studentów wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych umożliwiających konstruowanie scenariuszy i samodzielne prowadzenie zajęć dydaktycznych w różnych formach. Tematyka zajęć dotyczy planowania, realizacji i ewaluacji procesu dydaktycznego w różnych formach z uwzględnieniem formułowania i uszczegóławiania celów oraz efektów kształcenia, doboru treści, efektywnych metod pracy dydaktycznej z dorosłymi, stosowania środków dydaktycznych i zasad ewaluacji zajęć.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student:
1. zna podstawową terminologię związaną z dydaktyką dorosłych
2. posiada wiedzę z zakresu formułowania celów dydaktycznych i efektów kształcenia
3. zna i rozumie zasady doboru treści kształcenia
4. posiada wiedzę na temat przygotowania i zastosowania podstawowych narzędzi do ewaluacji zajęć
5. zna podstawowe metody pracy dydaktycznej z dorosłymi
Umiejętności: student:
1. potrafi samodzielnie przygotować i przeprowadzić zajęcia dydaktyczne w różnych formach łącząc wiedzę z różnych dziedzin
2. potrafi stworzyć scenariusz zajęć
3. potrafi krytycznie ocenić scenariusz zajęć wymieniając jego zalety i mankamenty
4. potrafi adekwatnie dobrać metody i środki w kształceniu dorosłych
5. potrafi wykorzystać nabyte umiejętności podczas prowadzenia zajęć
Kompetencje społeczne: student:
2. efektywnie współdziała w zespole osób zaangażowanych w proces przygotowania, przeprowadzenia i oceny działań dydaktycznych
3. potrafi analizować różne sytuacje występujące w pracy dydaktycznej i zaproponować optymalne rozwiązania
Kryteria oceniania
Zaliczenie zajęć odbywa się na podstawie obecności oraz realizacji zadań cząstkowych.
Dopuszczalne są maksymalnie dwie nieobecności na zajęciach w semestrze.
Literatura
A.Matlakiewicz, H.Solarczyk-Szwec: Dorośli uczą się inaczej: andragogiczne podstawy kształcenia ustawicznego, Toruń 2005.
F.Vester: Myślenie, uczenie się, zapominanie: co dzieje się w naszej głowie Jak uczy się mózg? Dlaczego niekiedy zawodzi?, Bydgoszcz 2006.
A.Rzędowska, J.Rzędowski: Wystąpienia publiczne w biznesie, Gliwice 2007.
L.Rae: Planowanie i projektowanie szkoleń, Kraków 2006.
B.Decker: Wystąpienia publiczne, Warszawa 2009.
D. Jeremey: TED. Jak wygłosić mowę życia, Warszawa 2015.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: