MD/ANDR - MODUŁ METODYCZNY - ANDRAGOGIKA 2300-MD/ANDR
Celem modułu jest nabycie podstawowej wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych w zakresie przygotowania i prowadzenia zajęć dydaktycznych z osobami dorosłymi, realizowanych w różnych formach i kontekstach edukacyjnych. W toku zajęć omawiane są kluczowe zagadnienia z zakresu dydaktyki dorosłych, w tym formułowanie i operacjonalizacja celów kształcenia, dobór oraz organizacja treści dydaktycznych, metody i środki nauczania, a także techniki skutecznej komunikacji.
Zakres tematyczny modułu obejmuje również konstruowanie scenariuszy zajęć, organizację przestrzeni edukacyjnej, przygotowanie wystąpień publicznych, rozwijanie umiejętności autoprezentacji oraz budowanie autorytetu w roli prowadzącego proces dydaktyczny. Podejmowana jest także problematyka rozwiązywania sytuacji trudnych w toku zajęć edukacyjnych oraz zasad oceniania dydaktycznego.
W ramach praktyki pedagogicznej (90h) realizowanej równolegle z modułem istnieje możliwość bezpośredniego zapoznania się z różnorodnymi aspektami planowania, prowadzenia i ewaluacji procesu kształcenia osób dorosłych, co stanowi istotne uzupełnienie zagadnień omawianych podczas zajęć.
Doświadczenia edukacyjne zdobyte podczas praktyk studenckich są omawiane w ramach zajęć z analizy doświadczeń (30h), co sprzyja rozwijaniu refleksyjnego podejścia oraz poszerzaniu wiedzy o różnorodności praktyk edukacyjnych w obszarze kształcenia dorosłych.
Praktyka pedagogiczna może być również realizowana w ramach programu mobilności Erasmus+ poświadczona certyfikatem YouthPass.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W module uzyskiwane są następujące efekty uczenia się przewidziane programem:
Kierunkowe: K_W01, K_W04, K_U01, K_U05, K_U07, K_K03, K_K04,
Specjalnościowe: S1_W01, S1_W03, S1_W04, S1_W05, S1_U01, S1_U02, S1_U05, S1_U06, S1_U10, S1_U16, S1_K02, S1_K04, S1_K06,
Wiedza:
- Nabycie wiedzy z zakresu formułowania i operacjonalizacji celów, metod oraz środków dydaktycznych (K_W01).
- Posiadanie uporządkowanej wiedzy podstawowej dotyczącej specyfiki kształcenia dorosłych (K_W01).
- Nabycie wiedzy w zakresie przygotowania i realizacji procesu dydaktycznego osób dorosłych (K_W04).
- Posiadanie podstawowej wiedzy na temat projektowania i prowadzenia wystąpień publicznych oraz autoprezentacji (K_W04).
- Rozpoznawanie podstawowych zjawisk zachodzących podczas procesu dydaktycznego (K_W04).
Umiejętności:
- Wykazywanie się umiejętnością wykorzystania podstawowej wiedzy teoretycznej do planowania i realizacji zajęć dydaktycznych dla dorosłych. (K_U05).
- Posiadanie umiejętności przygotowania i przeprowadzenia wystąpienia publicznego dotyczącego wybranej problematyki (K_U07).
- Posiadanie umiejętności dostosowania sposobu przekazu wiedzy do różnych grup odbiorców (K_U07)
- Wykazywanie się umiejętnością rozumienia i analizowania problemów pojawiających się podczas pracy dydaktycznej z osobami dorosłymi (K_U01).
- Posiadanie umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzy w stosowaniu skutecznych technik komunikacyjnych w pracy z dorosłymi (K_U07).
- Posiadanie umiejętności przygotowania konspektu i scenariusza zajęć dydaktycznych (K_U05).
Kompetencje społeczne:
- Wykazywanie się zdolnością prowadzenia zajęć dydaktycznych z grupą z uwzględnieniem różnych ról edukacyjnych (K_K03)
- Posiadanie umiejętności wyznaczania priorytetów niezbędnych do przygotowania i realizacji procesu dydaktycznego (K_K04).
Kryteria oceniania
Studenci będą mogli przystąpić do egzaminu modułowego po uzyskaniu zaliczenia wszystkich przedmiotów tworzących moduł.
Podstawą zaliczenia modułu będzie przygotowanie scenariusza 1,5h zajęć dydaktycznych dla dorosłych oraz prezentacji multimedialnej z dowolnej tematyki. Egzamin będzie odbywał się w formie rozmowy na temat przygotowanej przez studenta pracy.
Kryteria:
- Dokładnie przygotowany scenariusz - transkrypcja każdej wypowiedzi
- Poprawnie i atrakcyjnie sformułowany cel oraz efekty kształcenia
- Logiczne i rzeczowe przygotowanie treści z wykorzystaniem rzetelnych źródeł wiedzy
- Adekwatny dobór metod dydaktycznych
- Adekwatny dobór narzędzi dydaktycznych
- Prezentacja multimedialna - według zasad
- Przygotowanie merytoryczne - gotowość do poprowadzenia zajęć w dniu egzaminu.
- Prezentacja projektu (mowa ciała, płynność wypowiedzi)
Literatura
A.Matlakiewicz, H.Solarczyk-Szwec (2005): Dorośli uczą się inaczej: andragogiczne podstawy kształcenia ustawicznego.
F.Vester (2006): Myślenie, uczenie się, zapominanie: co dzieje się w naszej głowie Jak uczy się mózg? Dlaczego niekiedy zawodzi?
A.Rzędowska, J.Rzędowski (2007): Wystąpienia publiczne w biznesie.
L.Rae (2006): Planowanie i projektowanie szkoleń.
B.Decker (2009): Wystąpienia publiczne.
D. Jeremey (2015): TED. Jak wygłosić mowę życia.
D. Kahneman (2022): Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: