MD/ANDR - MODUŁ METODYCZNY - ANDRAGOGIKA 2300-MD/ANDR
Celem modułu jest nabycie przez studentów podstawowej wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w obszarze przygotowania i prowadzenia zajęć dydaktycznych z ludźmi dorosłymi w różnych formach. Podczas zajęć studenci zapoznają się z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi dydaktyki oraz specyfiki kształcenia dorosłych, a także konstruowania scenariuszy zajęć. Ponadto, podczas odbywania praktyk studenckich będą mieli okazję do zapoznania się z różnorodnymi sytuacjami występującymi podczas planowania, realizacji i oceny procesu dydaktycznego dorosłych słuchaczy.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student:
1. posiada wiedzę z zakresu formułowania i operacjonalizacji celów, metod i środków dydaktycznych
2. ma uporządkowaną wiedzę podstawową z zakresu specyfiki
kształcenia dorosłych
3. posiada podstawową wiedzę z zakresu przygotowania i realizacji procesu dydaktycznego dorosłych
4. posiada podstawową wiedzę na temat wystąpień publicznych i autoprezentacji
5. zna podstawowe zjawiska zachodzące podczas procesu
dydaktycznego
Umiejętności: student:
1. potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną do zaplanowania i realizacji zajęć dydaktycznych dla dorosłych w różnych formach
2. potrafi przygotować wystąpienie publiczne z wybranej problematyki
3. potrafi dostosować sposób przekazu wiedzy względem różnych grup odbiorców
4. posiada umiejętność rozumienia i analizowania problemów pojawiających się podczas pracy dydaktycznej z ludźmi dorosłymi
5. posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w stosowaniu
skutecznych technik komunikacyjnych z dorosłymi
6. posiada umiejętność przygotowania konspektu i scenariusza zajęć dydaktycznych
Kompetencje społeczne: student:
1. potrafi prowadzić zajęcia dydaktyczne z grupą przyjmując różne role
2. potrafi wyznaczyć priorytety służące przygotowaniu i realizacji procesu dydaktycznego
Kryteria oceniania
Studenci będą mogli przystąpić do egzaminu modułowego po uzyskaniu zaliczenia wszystkich przedmiotów tworzących moduł.
Podstawą zaliczenia modułu będzie przygotowanie scenariusza 1,5h zajęć dydaktycznych dla dorosłych oraz prezentacji multimedialnej z dowolnej tematyki. Egzamin będzie odbywał się w formie rozmowy na temat przygotowanej przez studenta pracy.
Praktyki zawodowe
Praktyki w wymiarze 90h realizowane na I roku studiów.
Literatura
A.Matlakiewicz, H.Solarczyk-Szwec: Dorośli uczą się inaczej: andragogiczne podstawy kształcenia ustawicznego, Toruń 2005.
F.Vester: Myślenie, uczenie się, zapominanie: co dzieje się w naszej głowie Jak uczy się mózg? Dlaczego niekiedy zawodzi?, Bydgoszcz 2006.
A.Rzędowska, J.Rzędowski: Wystąpienia publiczne w biznesie, Gliwice 2007.
L.Rae: Planowanie i projektowanie szkoleń, Kraków 2006.
B.Decker: Wystąpienia publiczne, Warszawa 2009.
D. Jeremey: TED. Jak wygłosić mowę życia, Warszawa 2015.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: