MBiP - Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania 2300-MBiPPP-BP-W
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia
I. W zakresie wiedzy – student:
1. Wyjaśnia podstawowe pojęcia związane z rozwojem osobniczym człowieka: sfery i etapy rozwoju, tendencje przemian, czynniki wpływające na rozwój.
2. Rozumie istotę rozwoju osobniczego człowieka w ujęciu biopsychospołecznym.
3. Charakteryzuje przebieg rozwoju biologicznego (somatycznego
i motorycznego)
4. Wymienia definicje i wymiary zdrowia oraz czynniki je warunkujące.
5. Wie, jakie są czynniki chroniące i ryzykowne dla zdrowia (indywidualne i środowiskowe) oraz wie, które i jak można modyfikować.
6. Zna najczęstsze zaburzenia w rozwoju oraz zdrowiu dzieci
i młodzieży, ich przyczyny, skutki, zasady profilaktyki i pomocy osobom z tymi zaburzeniami.
7.
II. W zakresie umiejętności – student:
1. Umie dokonać oceny rozwoju fizycznego i motorycznego dzieci
i młodzieży.
2. Identyfikuje własne problemy oraz potrzeby rozwojowe i zdrowotne, planuje działania dla ich zaspokojenia.
3. Umie rozpoznać podstawowe objawy zaburzeń rozwoju fizycznego oraz ustalić sposób udzielenia pomocy dzieciom i młodzieży z tymi zaburzeniami.
4. Dokonuje oceny własnej aktywności fizycznej, sposobu żywienia
i innych zachowań prozdrowotnych.
5. Potrafi zdiagnozować potrzeby związane z wychowaniem
i uczeniem się dziecka z chorobą przewlekłą oraz zaplanować formy wspierania jego rozwoju i edukacji.
6. Umie dokonać oceny warunków środowiska fizycznego
i społecznego klasy/szkoły w kontekście zdrowia i samopoczucia uczniów/nauczycieli.
III. W zakresie kompetencji społecznych – student:
1. Rozumie, że pedagog powinien posiadać wiedzę o rozwoju, potrzebach biologicznych, psychicznych i społecznych ludzi
w różnych okresach życia i wykorzystywać ją w praktyce.
2. Ma świadomość, że może mieć wpływ na samopoczucie, zdrowie oraz efekty uczenia się swoich wychowanków/uczniów
3. Wyraża gotowość do wprowadzania zmian w swoim stylu życia
w kierunku prozdrowotnym i tworzenia pozytywnych wzorców dla dzieci i młodzieży.
4. Ma świadomość potrzeby rozwijania swoich umiejętności interpersonalnych, w tym: obserwacji zachowań innych osób, skutecznego komunikowania się, empatii, udzielania wsparcia, współpracy.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia
zaliczenie kolokwium
Literatura
Literatura obowiązkowa
1. Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K.: Biomedyczne podstawy wychowania i kształcenia. PWN, Warszawa 2010.
2. Woynarowska B. (red.): Uczniowie z chorobami przewlekłymi. Jak wspierać ich rozwój, zdrowie i edukację. PWN, Warszawa, 2010.
Literatura uzupełniająca
Lopez R.: Twój nastolatek. Zdrowie i dobre samopoczucie. PZWL, Warszawa 2004.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: