Dydaktyka. Nauczanie i uczenie się w środowisku - szkoła, klasa szkolna 2300-J-MWP-D-F
1. Nauczanie i uczenie się - charakterystyka - różne ujęcia definicyjne
2. Szkoła jako podstawowa instytucja edukacyjna - rys historyczny - charakterystyka
3. Klasa szkolna jako specyficzna całość społeczna
4. Nauczyciel w szkole
- role, funkcje i zadania oraz związane z nimi dylematy
- kierowanie klasą szkolną w warunkach systemu klasowo lekcyjnego - dylematy
- autorytet i władza nauczyciela w klasie szkolnej - dylematy
- utrzymywanie dyscypliny w trakcie lekcji i motywowanie do uczniów do nauki - dylematy
5. Uczeń w szkole - role, funkcje i zadania oraz związane z nimi dylematy
6. Program szkolny i jego związek z pozaszkolną rzeczywistością - dylematy
7. Próby reformowania szkoły jako instytucji edukacyjnej
8. Inne zagadnienia zaproponowane przez studentów.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
KATEGORIE WIEDZY
1. Zna i rozumie różne sposoby definiowania pojęć :nauczanie i uczenie się
2. Zna istotne cechy szkoły i klasy szkolnej
3. Zna role, funkcje i zadania nauczyciela w szkole i rozumie związane z nimi dylematy
4. Zna role, funkcje i zadania ucznia i i rozumie związane z nimi dylematy
5. Zna i rozumie dylematy związane z programem szkolnym i jego związkami z pozaszkolną rzeczywistością
6. Zna wybrane próby reformowania szkoły jako instytucji edukacyjnej.
KATEGORIE UMIEJĘTNOŚCI
1. Potrafi dyskutować o szkole i klasie szkolnej jako środowiskach nauczania i uczenia się
2. Potrafi wspierać swoje poglądy na szkołę i klasę szkolną odpowiednio dobranymi argumentami
KATEGORIA POSTAWY SPOŁECZNE
1. Przejawia zainteresowanie problematyką szkolnej edukacji i związanymi z nią dylematami,
2. Samodzielnie poszerza wiedzę z zakresu szkolnej edukacji,
3. Aktywnie uczestniczy w wymianach poglądów na temat szkolnej edukacji,
Kryteria oceniania
Ocena pisemnych opracowań wybranych zagadnień
Aktywność w trakcie zajęć
Literatura
Wybrane rozdziały z podręczników i monografii:
R. Arends, Uczymy się nauczać. WSiP, Warszawa, wszystkie wydania,
M. Dembo, Stosowana psychologia wychowawcza, WSiP, Warszawa 1997,
Sztuka nauczania, Czynności nauczyciela. K. Kruszewski (red.) WN PWN, Warszawa, wszystkie wydania,
Cz. Kupisiewicz, Podstawy dydaktyki ogólnej, WSiP, Warszawa 2005,
W. Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Żak, Warszawa 1996,
E. Perrott, Efektywne nauczanie, WSiP, Warszawa 1995
S. Mieszalski, O przymusie i dyscyplinie w klasie szkolnej, WSiP, Warszawa 1997,
Literatura dodatkowa będzie przekazywana w trakcie zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: