CM1 - Overview of English teaching approaches and methods 2300-GPTE-CM1-OofET
Kurs obejmuje następujące zagadnienia:
• początki nauczania języków obcych (J.A. Comenius);
• pierwsze metody nauczania języka angielskiego, tzw. metody konwencjonalne: metoda gramatyczno-tłumaczeniowa, metoda bezpośrednia, metoda audiolingwalna;
• kognitywne podejście w nauczaniu języków obcych (N.Chomsky);
• humanistyczne podejście w nauczaniu języków obcych;
• wybrane metody niekonwencjonalne: metoda reagowania całym ciałem, metoda naturalna, suggestopedia, silent way;
• podejście komunikacyjne we współczesnym nauczaniu języka angielskiego;
• najnowsze odkrycia z zakresu neuronauk a proces uczenia się i nauczania języków obcych.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Po ukończeniu kursu student:
- posiada wiedzę na temat metod nauczania języka angielskiego, zarówno konwencjonalnych, jak i niekonwencjonalnych;
- w zakresie każdej z omawianych metod ma podstawową wiedzę na temat teorii języka i teorii uczenia się;
- posiada wiedzę na temat możliwości wykorzystywania omawianych metod w różnych grupach językowych.
Umiejętności
Po ukończeniu kursu student:
- ocenia przydatność danej metody w konkretnej sytuacji nauczania;
- potrafi dokonać selekcji wybranych elementów z poszczególnych metod dla danej grupy językowej;
- wyjaśnia różnice w różnych podejściach i metodach w nauczaniu sprawności receptywnych i produktywnych;
- wyjaśnia różnice w różnych podejściach i metodach w nauczaniu słownictwa, gramatyki i wymowy.
Kompetencje społeczne
Po ukończeniu kursu student:
- dzieli się wiedzą i refleksją na temat różnych metod nauczania języka angielskiego z innymi nauczycielami;
-analizuje oraz krytycznie ocenia możliwości wykorzystania danej metody w różnych grupach językowych.
Kryteria oceniania
Formy pracy:
wykład, dyskusja, praca samodzielna
Wymagania:
1. Systematyczne czytanie polecanej literatury.
2. Aktywny udział w dyskusjach podczas zajęć.
3. Obecność na zajęciach - dopuszczalne maks. 2 nieobecności.
4. Test zaliczeniowy na koniec semestru.
Zaliczenie na podstawie zadań wykonanych do Portfolio
Literatura
Books
1. Asher, J. (1996) Learning another language through actions: the complete teacher’s guidebook. (5th ed.). Los Gatos, CA: Sky Oaks Productions
2. Brown, H.D. (2000) (4th ed.). Principles of Language learning & Teaching. Longman
3. Harmer, J. (2008) The Practice of English Language Teaching: Pearson Longman.
4. Howatt, A.P.R. (1984). A History of English Language Teaching. Oxford: Oxford University Press.
5. Lightbown, P.M., Spada, N. (2006), How Languages are Learned: An introduction to the main theories of first and second language acquisition. Oxford Handbooks for Language Teachers
6. Richards, J.C., Rodgers, T.S. (2005) Approaches and Methods in Language Teaching. Cambridge University Press.
7. Scrivener, J. (2010) Learning Teaching: Macmillan Books for Teachers.
Internet resources
1. european-science.com/jaelt/article/download/281/pdf
2. http://www.kendallhunt.com/uploadedFiles/Kendall_Hunt/Content/Higher_Education/Uploads/CH11_Zainuddin_3e.pdf
3. http://www.academia.edu/7953807/Though_this_be_madness_yet_theres_method_ology_int_some_reflections_on_the_teaching_of_English_to_foreign_students
4. http://www.tau.ac.il/~agass/joseph-papers/chomsky.pdf
5. http://www.cambridge.org/other_files/downloads/esl/booklets/Richards-Communicative-Language.pdf
6. http://www.youtube.com/watch?v=NiTsduRreug
7. http://www.tpr-world.com/
8. http://calebgattegno.org/teaching-languages/168-teaching-foreign-languages-in-schools-the-silent-way.html
9. http://www.youtube.com/watch?v=yX4JFEUgqlg
10. http://www.pearsonhighered.com/samplechapter/0131579061.pdf
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: