Dziecko i mlodzież w propagandzie XX w. 2300-FWM-DMPXX
1. Obraz dziecka, młodzieży i kultury fizycznej we fragmentach filmu "Jak być silnym i pięknym" (Wege zu Kraft und Schönheit, Niemcy 1925).
2. Obraz starej i złej szkoły we fragmentach filmu "Błękitny anioł" (Der blaue Engel, Niemcy 1930).
3. Rola młodości i wychowania fizycznego w wybranych fragmentach filmów górskich niemieckich (z udziałem Leni Riefenstahl) i w polskim (Biały ślad, 1932).
4. Obraz dziecka i młodzieży oraz przesłanie wychowawcze w filmach norymberskich i w filmie "Niziny" (Tiefland) w reż. Leni Riefenstahl.
5. Rola dziecka i młodzieży w wybranych fragmentach niemieckich kronik filmowych (UFA-Tonwoche i Die Deutsche Wochenschau) z lat II wojny światowej.
Uwaga! Celem wykładów nie jest propagowanie w jakikolwiek sposób treści nazistowskich, lecz krytyczna analiza źródeł historycznych. Tekst fragmentów filmów będzie tłumaczony symultanicznie na język polski.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
student
-zna terminologię pedagogiczną i jej źródła,
-zna miejsce pedagogiki w systemie nauk społeczno-humanistycznych,
-zna sposoby i procesy rozwoju środków komunikacji społecznej,
UMIEJĘTNOŚCI
student
-potrafi krytycznie analizować przekazy źródłowe właściwe w pracy pedagoga (teoretyczne traktaty pedagogiczne, podręczniki szkolne, dzienniki, filmy),
-potrafi samodzielnie poszukiwać wiedzy wykorzystując do tego odpowiednie źródła,
-potrafi wykorzystać różne techniki komunikacyjne.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
student
-ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego społeczności lokalnej i globalnej,
-dokonuje samooceny własnych kompetencji,
-ma reflekcje na temat etyki zawodowej.
Podczas wykładów studenci zapoznają się z najważniejszymi tematami, pytaniami badawczymi, metodami i warsztatem pracy humanisty - na przykładzie badań nad dziejami roli dzieci i młodzieży w propagandzie XX wieku. Wykłady mają kształtować u studenta zdolność pogłębionego myślenia humanistycznego - pedagogicznego i historycznego - oraz zapoznawać z krytyką historyczną różnych typów przekazów źródłowych (podręczniki szkolne, dzienniki, filmy). Celem wykładów jest ponadto rozwijanie umiejętności krytycznego czytania literatury przedmiotu i ustosunkowywania się do naukowej dyskusji na temat dziejów dzieciństwa.
Kryteria oceniania
Wykład prowadzony tokiem syntetycznym (metoda podająca), z zastosowniem poglądowości polisensorycznej (pokazy fragm. filmów dokumentalnych i fabularnych z obszernym omówieniem i krytyczną dyskusją), a także z elementami toku analitycznego (aktywizacja studentów przez zachęcanie do dyskusji, przygotowanie własnych prezentacji lub esejów). Warunkiem zaliczenia zajęć jest, obok obecności, także aktywny udział w zajęciach; napisanie i zaliczenie dodatkowego eseju daje możliwość poprawy oceny.
Literatura
1. Steven Bach, Leni. Życie i twórczość Leni Riefenstahl, Wrocław 2008.
2. Leni Riefenstahl, Pamiętniki, z ang. przeł. Jacek Łaszcz, Warszawa 2003.
3. Wiesław Theiss, Zniewolone dzieciństwo: socjalizacja w skrajnych warunkach społeczno-politycznych, Warszawa 1996.
4. Alice Miller, Zniewolone dzieciństwo: ukryte źródła tyranii, przeł. Barbara Przybyłowska, Poznań 1999.
5. Michael H.Kater, Hitler-Jugend, Darmstadt [2005].
6. Brenda Ralph Lewis, Hitlerjugend : w czasach wojny i pokoju 1933-1945, [tł. Grzegorz Siwek], Warszawa 2008.
7. Guido Knopp, Dzieci Hitlera, współpr. Stefan Brauburger [et al.], Warszawa 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: