Edukacja informatyczna w nauczaniu wczesnoszkolnym 2300-FAK-NTE
Zajęcia przeznaczone są dla studentów oraz nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, zainteresowanych nauczaniem informatyki i wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi edukacyjnych w klasach 1 – 3 szkoły podstawowej.
Treści szkolenia są zgodne z nową podstawą programową I etapu edukacyjnego: klas 1-3.
Celem zajęć jest:
1. Omówienie metodyki prowadzenia zajęć z uczniami w klasach 1-3 szkoły podstawowej w zakresie edukacji informatycznej i ogólnych zastosowań TIK (technologii informacyjno-komunikacyjnych).
2. Zapoznanie z metodami nauczania programowania i rozwiązywania problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych, na przykładzie programowania wizualnego.
3. Nabycie umiejętności wykorzystania nieodpłatnego oprogramowania do nauki programowania oraz stosowania różnych pomocy dydaktycznych wspomagających odkrywanie algorytmów.
4. Przygotowanie do świadomego, bezpiecznego i efektywnego wykorzystania TIK w edukacji, ze szczególnym uwzględnieniem nauczania w klasach 1 – 3 szkoły podstawowej.
5. Poznanie i rozwijanie umiejętności pracy z edukacyjnymi zasobami cyfrowymi oraz narzędziami TIK wspierającymi kształtowanie różnych umiejętności ucznia klas 1-3 szkoły podstawowej.
6. Przygotowanie do wdrażania edukacji mobilnej w szkole, jako nowego podejścia do nauczania i uczenia.
7. Zapoznanie z aspektami cyberbezpieczeństwa i prawa autorskiego.
Zajęcia podzielone są na dwa moduły
Moduł 1- Elementy programowania w nauczaniu
Treści realizowane w module:
Poznanie gier edukacyjnych wspomagających odkrywanie algorytmów. Programowanie bez komputera.
Zapoznanie ze środowiskiem programowania wizualnego ScratchJr..
Wykorzystanie robotów na zajęciach.
Przedstawienie wartościowych stron internetowych wspomagających naukę programowania w klasach 1-3
Wykonanie projektów edukacyjnych w środowisku Scratch. Przeglądanie projektów umieszczonych na stronie Scratch.
Omówienie metod prowadzenia zajęć dotyczących nauki programowania.
Moduł 2- Edukacja mobilna i praca w chmurze
Treści realizowane w module:
Poznanie edukacyjnych zasobów cyfrowych oraz narzędzi TIK wspierających kształtowanie różnych umiejętności ucznia.
Nowe podejście do nauczania i uczenia – edukacja mobilna w szkole.
Tworzenie edukacyjnych materiałów wspomagających uczenie.
Przykłady zastosowania aplikacji mobilnych w klasach 1-3 szkoły podstawowej.
Wykorzystanie narzędzi TIK wspierających ocenianie, stosowanie e-portfolio w praktyce.
Bezpieczne użycie TIK. Ochrona danych osobowych. Cyberbezpieczeństwo i budowanie wizerunku w sieci. Prawo autorskie.
Omówienie metodyki prowadzenia zajęć z uczniami w klasach 1-3 szkoły podstawowej. Metody pracy z aplikacjami mobilnymi.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student zna metody nauczania w klasach 1-3 szkoły podstawowej, w zakresie programowanie i rozwiązywania problemów z wykorzystaniem komputera oraz innych urządzeń cyfrowych, na przykładzie programowania wizualnego.
Wyjaśnia zasady bezpiecznego użycia TIK, ochrony danych osobowych, zna prawo autorskie.
Student zna zasoby cyfrowe oraz narzędzia TIK (działające w chmurze, mobilne itd.) wspierające uczenie się.
Umiejętności:
Student posiada umiejętność wykorzystania nieodpłatnych aplikacji do nauki programowania. Umie stosować różne pomoce dydaktyczne wspomagające odkrywanie algorytmów. Stosuje w praktyce zasady bezpiecznego użycia TIK, ochrony danych osobowych, prawo autorskie.
Potrafi wybrać i ocenić aplikację mobilną pod kątem zastosowania dydaktycznego, wskazać mocne i słabe strony zastosowania aplikacji mobilnych na lekcji.
Stosuje różnorodne zasoby cyfrowe oraz narzędzia TIK (działające w chmurze, mobilne itd.) wspierające uczenie się.
Tworzy edukacyjne materiały do wykorzystania w pracy z uczniem wczesnoszkolnym.
Umie wykorzystywać narzędzia TIK do tworzenia, gromadzenia i udostępniania materiałów oraz do wspierania oceniania.
Kryteria oceniania
Obecność i aktywny udział w zajęciach
Wykonanie prac zaliczeniowych.
Opracowanie scenariusza lekcji dotyczącej nauki programowania wraz pomocami dydaktycznymi do niej np. karty pracy.
Przygotowanie projektu w środowisku Scratch.
Opracowanie koncepcji zajęć dydaktycznych z zastosowaniem urządzenia mobilnego i aplikacji.
Przygotowanie materiałów edukacyjnych (prezentacja, strona internetowa itp.) wspomagających pracę z uczniem.
Literatura
Podstawa programowa z komentarzami, Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna
Karty pracy ScratchJr – https://www.scratchjr.org/teach/activities
Scenariusze zajęć – http://superkoderzy.pl/scenariusze-lekcji/najmlodsi-programuja
Portal dla nauczycieli z materiałami dotyczącymi robotów Dash&Dot – http://nauczyciele.makewonder.pl
Scenariusze i materiały do pracy z robotami Ozobot – https://www.edu-sense.com/pl/lekcjeStrona
Materiały edukacyjne dotyczące robotów WeDo – https://elearning.legoeducation.com/wedo-2-0
Materiały dla nauczycieli dotyczące środowiska Scratch – http://scratched.gse.harvard.edu
Jochemczyk Wanda, Czego uczymy się, programując. Refleksje o nauczaniu programowania w szkole podstawowej, Meritum, 34/2014
Jochemczyk Wanda, Olędzka Katarzyna, Programowanie na zajęciach komputerowych, Informatyka w Edukacji, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2015
Kranas Witold, Godzinakodowania.pl, Meritum, 39/2015
Skura Małgorzata, Lisicki Michał, Na progu Ile w dziecku ucznia, a w nauczycielu mistrza? O co chodzi w pierwszej klasie?, Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2011
Townsend Anthony, Nauczyciele jako „przewodnicy w uczeniu się”, Jakość edukacji, Różne perspektywy, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2012
Ostrowska Małgorzata, Sterna Danuta, Technologie informacyjno-komunikacyjne na lekcjach. Przykładowe konspekty i polecane praktyki, CEO, Warszawa 2015 r.
Pieniążek Marlena, Aplikacje mobline jako środek dydaktyczny z perspektywy pedagogiki medialnej, Edukacja – Technika – Informatyka” nr 4/18/2016
Janczak Dorota, Wykorzystanie technologii interaktywnych, Dyrektor Szkoły, 2/2017
Janczak Dorota, Rozszerzona rzeczywistość, Dyrektor Szkoły, 7/2017
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: