Antropologia miasta. Edukacyjne spacery po Warszawie 2300-F-158/AM
W trakcie zajęć zastanowimy się, jak za sprawą urbanistyki i budownictwa zmienia się struktura społeczna i jakość życia mieszkańców. Poznamy m.in. Warszawę jurydyk, przemysłowe Powiśle czy pierwsze niebotyki w mieście. Zobaczymy, że architektura może być narzędziem propagandy, ale też formą oporu, a nawet żartu z władzy. Zastanowimy się, jakie argumenty przemawiają za burzeniem lub nieburzeniem jednych gmachów, a jakie za odbudową lub nieodbudowywaniem innych. Poszukamy inspiracji innymi miastami w Warszawie. Nauczymy się odróżniać style i detale architektoniczne.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student
- ma podstawową wiedzę z zakresu historii Warszawy;
- „umiejscawia w czasie” i scharakteryzuje style architektoniczne;
- odróżnia detale architektoniczne.
Umiejętności:
- przejawia umiejętność krytycznego myślenia: stawiania pytań, podważania oczywistości, spoglądania z więcej niż jedna perspektyw;
- potrafi interpretować dzieło architektury;
- dostrzega walory artystyczne otaczającej przestrzeni miejskiej.
Postawy:
- ma świadomość wpływu przestrzeni na życie społeczne;
- podejmuje namysł nad relacją człowiek – otoczenie miejskie;
- ma szacunek wobec dziedzictwa kulturowego.
Kryteria oceniania
Obecność, aktywność, krótka praca pisemna.
Literatura
Literatura:
Zahorski A., Drozdowski M. M., Sołtan T., Historia Warszawy, Wydawnictwo Bellona,
Warszawa 2017.
Zieliński J., Atlas dawnej architektury ulic i placów Warszawy, 15 tomów, Towarzystwo opieki nad zabytkami w Łodzi, Łódź 1996-.
Mika G., Od wielkich idei do wielkiej płyty. Burzliwe dzieje warszawskiej architektury,
Wydawnictwo Skarpa Warszawska, Warszawa 2017.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: