Aksjologia liberalno - demokratycznego ładu ustrojowego i jego krytyka w pierwszej połowie XX w. 2200-1S237
Aksjologia liberalno-demokratycznego ładu ustrojowego
i jego krytyka w pierwszej połowie XX wieku
1. Zasady ideowe liberalizmu demokratycznego. Geneza i miejsce tej ideologii w dziejach myśli liberalnej i demokratycznej. Proces formowania podstawowych założeń tych myśli i ich antecedencje.
2. Krytyka myśli demokratycznej do 1914 r.
3. Krytyka myśli liberalnej do 1914 r.
4. Pierwsza wojna światowa jako pierwsza z dwóch zasadniczych cenzur w XX-wiecznych dziejach myśli liberalno-demokratycznej i jej konsekwencje.
5. Lewica – rewolucyjna i reformistyczna wobec liberalizmu demokratycznego.
6. Liberalizm demokratyczny w ujęciu konserwatystów.
7. Liberalizm demokratyczny w ocenie katolickiej nauki społecznej.
8. Stanowisko państw autorytarnych międzywojennej Europy wobec liberalizmu i demokracji.
9. Obraz liberalizmu demokratycznego w ujęciu ideologów i polityków faszystowskich Włoch i hitlerowskich Niemiec.
10. Ocena liberalizmu demokratycznego w myśli politycznej ugrupowań nacjonalistycznych.
11. Liberalizm demokratyczny jako obiekt krytyki innych odmian myśli liberalnej w międzywojennej Europie.
12. Koniec II wojny światowej jako druga zasadnicza cenzura w XX wiecznych dziejach myśli liberalno-demokratycznej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
WIEDZA
1. Zrozumienie aksjologii liberalizmu i demokracji oraz procesu formowania ideologii liberalizmu demokratycznego w historii myśli politycznej.
2. Pogłębienie znajomości historii państwa i prawa w pierwszej połowie XX wieku na przykładzie państw demokratycznych, autorytarnych i totalitarnych.
3. Uzupełnienie wiedzy z zakresu historii doktryn politycznych i prawnych.
UMIEJĘTNOŚCI
1. Możliwość zrozumienia dawnych i współczesnych debat politycznych dotyczących kwestii ustrojowych i organizacji systemu politycznego w państwach demokratycznych.
2. Rozpoznanie poszczególnych odmian i mutacji myśli liberalnej i demokratycznej w jej dziejach w euroatlantyckim kręgu kulturowym.
POSTAWY
1. Zdobycie wiedzy co do argumentacji stosowanych w debacie politycznej oraz zrozumienie i wykorzystanie odpowiednio dobranych przesłanek aksjologicznych pozwalających na zastosowanie właściwych argumentów w trakcie dyskursu.
Kryteria oceniania
• Test pisemny z krótkimi pytaniami otwartymi dotyczącym tematów wykładu.
• Zaliczenie na ocenę.
Literatura
Literatura podstawowa (w partiach wskazanych podczas wykładu):
1. K. Chojnicka, H. Olszewski, Historia doktryn politycznych i prawnych, Poznań 2004, R IV s. 7, R V s. 3-8, R VII-R XI, s. 4
2. B. Sobolewska, M. Sobolewski, Myśl polityczna XIX, XX w. Liberalizm, Warszawa 1978 r.
3. Z. Rau, Liberalizm. Zarys myśli politycznej XIX i XX, Warszawa 2000 r.
4. H. Izdebski, Doktryny polityczno-prawne, Warszawa, 2017 r. R II3, R VI
Lektury uzupełniające:
1. J. J. Chapoutot, Wiek dyktatur. Faszyzm i reżimy autorytarnej Europy Zachodniej, Warszawa 2012 r.
2. Grott (red.) Rózne oblicza nacjonalizmów. Polityka-Religia-Etos, Kraków 2010 r.
3. K. Chojnicka, Nauka społeczna Kościoła katolickiego (zarys historii), Kraków 2000 r.
4. R. Pipes, Komunizm, Warszawa 2008 r.
5. E. Rudziński (red.), Idea demokracji w tradycji myśli socjalistycznej, Warszawa 1974 r.
6. M. Zmierczak, Spory o istotę faszyzmu. Dzieje i krytyka, Poznań 1988 r.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: