Archiwa X a.k.a Cold Cases. Śledztwa w sprawach zakończonych ze względu na nie wykrycie rzeczywistych sprawców 2200-1S010
Cold Cases/Archiwa X. Śledztwa w sprawach zakończonych ze względu na nie wykrycie rzeczywistych sprawców stanowi formę dydaktyczną z pogranicza kryminalistyki i procesu karnego, polegającą na przełożeniu wiedzy teoretycznej na praktykę pracy wykrywczej.
Kurs bazuje na pracy na podstawie akt śledztw w sprawach karnych, które nie zakończyły się wniesieniem aktu oskarżenia z powodu niewykrycia sprawców lub zebrania nie wystarczającego materiału dowodowego uzasadniającego przygotowanie aktu oskarżenia wobec zidentyfikowanych podejrzanych oraz ew. skazaniem osób, które z dużym prawdopodobieństwem nie popełniły zarzucanych im czynów.
Cold cases stanowi określenie spraw kryminalnych zamkniętych z powodu niewykrycia sprawców. Sprawy takie ze względu na nieprzerwany „wpływ” nowych przestępstw zazwyczaj są archiwizowane i ich wznowienie jest prawdopodobne jedynie w przypadku dokonania pozytywnej identyfikacji zabezpieczonych śladów daktyloskopijnych czy biologicznych w toku porównywania śladów zabezpieczonych na innym miejscu zdarzenia lub pobranych od osoby zatrzymanej przez organy ścigania. Każda taka sprawa (utożsamiana z porażką organów ścigania w „walce z przestępczością”), często mylnie interpretowana jest jako przykład „zbrodni doskonałej” przedstawianej często w przekazach medialnych. Może zostać jednak wykorzystana do nauki i wyciągania konstruktywnych wniosków na przyszłość.
Zaproponowana formuła zajęć pozwoli połączyć chęć zmierzenia się z faktycznie nierozwiązaną zagadką kryminalną z wiedzą zdobywaną przez studentów w toku innych zajęć (m.in. logiki, kryminalistyki ogólnej, postępowania karnego, psychologii sądowej). Pozwoli osadzić wiedzę teoretyczną w kontekście konkretnego przypadku.
Studenci pracując w grupach na prawdziwych aktach śledztw będą mieli za zadanie ich gruntowną analizę, wskazanie błędów popełnionych w toku śledztwa, a następnie przygotowanie i zaprezentowanie wraz ze stosownym uzasadnieniem własnych wersji kryminalistycznych. Kolejnym etapem będzie próba przetestowania stawianych hipotez i zaproponowanie czynności operacyjno-rozpoznawczych oraz procesowych, jakie pomimo upływu długiego okresu czasu mogą zostać przeprowadzone. Te z nich, których realizacja będzie technicznie możliwa zostaną zaplanowane i w miarę możliwości przeprowadzone we współpracy z Partnerami Projektu.
Kurs będzie kończył się przygotowaniem pisemnego sprawozdania analizującego konkretną sprawę i proponującego ew. usprawnienia dla przyszłej pracy Partnerów Projektu.
***Ze względu na popularność w Polsce nazwy Archiwum X dla problematyki Cold Cases w roku akademickim 2019_20 nazwa przedmiotu została rozszerzona o ten element. Charakter i forma zajęć pozostaje bez zmian.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
mieszany: w sali i zdalnie
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. Zna sposoby krytycznej analizy akt śledztwa i akt sądowych.
2. Ma świadomość pułapek związanych z ograniczaniem się do jednej wersji zdarzeń, syndromu myślenia grupowego i innych zagrożeń związanych z prowadzeniem śledztwa.
3. Rozumie konieczność interdyscyplinarnego podejścia do spraw kryminalnych.
Umiejętności:
1. Umie krytycznie zapoznać się z aktami sprawy i wskazać popełnione błędy lub zaniedbania.
2. Potrafi na podstawie dostępnych informacji stworzyć i zaprezentować spójne wersje kryminalistyczne.
3. Umie pracować w grupie i korzystać z płynących z tego korzyści będąc świadomym zagrożeń i ograniczeń takiej formy pracy.
4. Potrafi zaplanować i przeprowadzić czynności uzupełniające dotychczasowe śledztwo.
Kryteria oceniania
1. Aktywne uczestnictwo w zajęciach wymagające obecności na zajęciach w sali i poza nią (ćwiczenia, wizje lokalne) jak i systematycznego zapoznawania się z materiałami (lektury, materiały wideo lub audio, akta spraw)
2. Przygotowanie i przedstawienie pracy grupowej.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
W indywidualnych przypadkach możliwe będzie zorganizowanie praktyk zawodowych po uzgodnieniu z Partnerami Projektu.
Literatura
1. Robert C. Davis, Carl Jensen, Karin E. Kitchens Cold-Case Investigations An Analysis of Current Practices and Factors Associated with Successful Outcomes, Rand 2011
2. Walton, R. H. (2006). Cold case homicides: Practical investigative techniques. CRC Press.
3. Pettem, S. (2012). Cold case research resources for unidentified, missing, and cold homicide cases. CRC Press.
4. Adcock, J. M., & Stein, S. L. (2014) Cold Cases: Evaluation Models with Follow-up Strategies for Investigators.
oraz dodatkowe materiały przekazywane przez prowadzącego w toku zajęć w tym obowiązujące akty prawne
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: