Decision-Making Procedures in European Union 2105-EPE-L-D3DMPE
Student poznaje podstawową terminologię stosowaną do określenia procedur decyzyjnych w Unii Europejskiej i relacji zachodzących między instytucjami. Student poznaje relacje między instytucjami a państwami członkowskimi w systemie prawno-instytucjonalnym Unii Europejskiej. Student poznaje praktyki instytucji UE w różnych obszarach oraz w wybranych politykach UE. Student dowiaduje się, jak analizować struktury i instytucje zaangażowane w proces decyzyjny UE na różnych szczeblach. Student uczy się analizować rozwiązania wybranych problemów społecznych, politycznych i gospodarczych obszarów Unii Europejskiej i Europy oraz proponuje odpowiednie rozwiązania w tym zakresie.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Zgodne z programem studiów:
1) w zakresie wiedzy: podstawowe procesy oraz koncepcje rozwoju Unii Europejskiej, zależności między kształtowaniem i funkcjonowaniem Unii Europejskiej a zmianami w sferach społeczno-kulturowej i ekonomiczno-politycznej świata i kontynentu (K_W04), strukturę, kompetencje i funkcjonowanie Unii Europejskiej oraz jej oddziaływanie na państwa członkowskie i ich wzajemne relacje (K_W05).
2) w zakresie umiejętności: analizować na poziomie podstawowym rozwiązania konkretnych problemów z obszaru społecznego, politycznego, ekonomicznego Unii Europejskiej i Europy oraz proponować w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia (K_U05), analizować struktury i instytucje, w szczególności polityczne, gospodarcze, narodowe, ponadnarodowe i unijne w powiązaniu z ich otoczeniem krajowym i międzynarodowym (K_U06), identyfikować i interpretować scenariusze tworzenia i implementacji polityk publicznych na poziomie narodowym i ponadnarodowym oraz stosować zdobytą wiedzę do ogólnej diagnozy jakości prowadzonych polityk przez państwa europejskie i Unię Europejska (K_U10).
3) w zakresie kompetencji społecznych: prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu (K_K_K02), reprezentowania w sposób zinstytucjonalizowany zróżnicowanych interesów różnych grup społecznych, uwzględniając polityczne, ekonomiczne i prawne aspekty podejmowanych inicjatyw (K_K05).
Kryteria oceniania
W trakcie zajęć są wykorzystywane zróżnicowane, komplementarne metody pracy.
Ocena końcowa stanowi średnią ważoną z ocen cząstkowych w ramach przedmiotu:
1) Aktywność oceniana na każdych zajęciach;
2) Referat problemowy - przygotowanie prezentacji;
3) Zajęcia warsztatowe.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Literatura:
• Almond G. A., G. Powell G. B. Jr., Russell D. J., Strom K., (2010), European Politics Today (4th Edition), Pearson, New York, San Francisco, Boston.
• Buonanno L., Nugent N., (2013), Policies and Policy Processes of the European Union, Palgrave Macmillan, Houndmills, Basingstoke, Hampshire.
• Dühr S., Colomb C., Nadin V., (2010), European spatial planning and territorial cooperation, Routledge, New York.
• Hancock D. M., Carman C. J., Castle M., Conradt D. P., Nanetti R. Y., Peters B. G., Safran W., White S., (2012), Politics in Europe, 5th edition, CQ Press Washington, D.C., Washington.
• Hardacre A., Akse E., (2015), How the EU Institutions Work and How to Work with the EU Institutions, John Harper Publishing, London.
• Horspool M., Humphreys M., (2012), European Union Law, Oxford University Press, Oxford.
• Lelieveldt H., Princen S., (2011), The politics of the European Union, Cambridge University Press, New York, Cambridge.
• Nello S. S., (2009), The European Union, Economics, Policies and History, McGraw-Hill Education, New York.
• Nugent N., (2010), The Government and Politics of the European Union, Palgrave Macmillan, Houndmills, Basingstoke, Hampshire.
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: