Administracja publiczna 2103-ORP-L-D1ADPU
Zakres tematyczny przedmiotu opiera się na podręczniku pod redakcją Dawida Sześciło "Administracja i zarządzanie publiczne. Nauka o współczesnej administracji"
Zakres tematyczny
1. Megatrendy w administrowaniu i zarządzaniu publicznym
2. Administracja multicentryczna. Poziomy zarządzania publicznego
3. Polityka publiczna i rola administracji w jej tworzeniu
4. Zarządzanie publiczne przez władztwo. Administracja władcza i jej przeobrażenia
5. Prawo do dobrej administracji - narzędzie ochrony jednostki przed nadużyciem władztwa
6. Administracja dobrobytu. Ewolucja zakresu i form wykonywania funkcji świadczącej
7. Mechanizmy rynkowe jako główna metoda zapewnienia usług publicznych
8. Zarządzanie przez rezultaty. Administracja zorientowana na wyniki
9. Zarządzanie zasobami ludzkimi w administracji publicznej
10. Rewolucja technologiczna w zarządzaniu publicznym. E-administracja
11. Nowa formuła kontroli w administracji. Od klasycznej kontroli do audytu i zarządzania jakością
12. Europeizacja zarządzania publicznego. Administracja krajowa w Unii Europejskiej
13. Administracja współpracująca. Zarządzanie publiczne jako kooperacja
14. Administracja i obywatele. W stronę partnerstwa
Przedmiot dostarczy studentom wiedzy na temat:
- Zagadnień ogólnych i specyficznych związanych z pojęciem administracji publicznej w kontekście zadań związanych z rolą instytucji publicznych w kształtowaniu rynku pracy.
- Współczesnych uwarunkowań funkcjonowania administracji publicznej, z uwzględnieniem takich zagadnień jak decentralizacja, multicentryczność, ograniczanie roli państwa.
- ewolucji podejść teoretycznych i typy administracji publicznej.
- instrumentów i mechanizmów funkcjonowania współczesnej administracji publicznej.
W cyklu 2023Z:
Megatrendy w administrowaniu i zarządzaniu publicznym Przedmiot dostarczy studentom wiedzy na temat: |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
1. Wyjaśnia paradygmaty administracji publicznej oraz ich sekwencję rozwojową
2. Rozumie pojęcie zdecentralizowanej administracji multicentrycznej
3. Rozumie rolę administracji publicznej w kontekście rozdziału między politykę i administrację oraz cyklu polityki publicznej
4. Wyjaśnia władcze formy administrowania w ramach funkcji administracji publicznej
5. Rozumie czym jest prawo do dobrej administracji i widzi jego zastosowania w praktyce
6. Wyjaśnia ewolucję form administracji świadczącej w kontekście koncepcji państwa dobrobytu
7. Opisuje i ocenia rynkowe metody zapewniania usług publicznych, w szczególności w obszarze usług rynku pracy
8. Rozumie koncepcję administracji zorientowanej na rezultaty i zarządzanej poprzez wyniki
9. Opisuje i ocenia modele zarządzania zasobami ludzkimi w administracji z uwzględnieniem zagadnień z zakresu etyki służby publicznej
10. Wyjaśnia znaczenie technologii informacyjno-komunikacyjnych w administracji publicznej
11. Odróżnia klasyczne formuły kontroli w administracji od nowych metod w postaci audytu i zarządzania jakością
12. Rozumie i przedstawia pojęcie europeizacji administracji publicznej
13. Opisuje formy współpracy administracji między rządem i samorządem oraz między samorządami
14. Opisuje formy partycypacji obywatelskiej w zarządzaniu publicznym
Zajęcia posłużą realizacji następujących efektów uczenia się określonych w programie studiów:
K_W01 absolwent zna i rozumie specyfikę nauk o polityce i administracji na tle innych nauk oraz miejsce nauk o pracy w obrębie nauk społecznych; w tym ma wiedzę na temat zagadnień ogólnych i specyficznych związanych z pojęciem administracji publicznej w kontekście zadań związanych z rolą instytucji publicznych w kształtowaniu rynku pracy, oraz instrumentów i mechanizmów funkcjonowania współczesnej administracji publicznej.
K_W02 absolwent zna i rozumie więzi społeczne budowane w kontekście wykonywanej pracy, a także powstające na ich fundamencie normy i reguły życia społecznego; w kontekście współczesnych uwarunkowań funkcjonowania administracji publicznej, z uwzględnieniem takich zagadnień jak decentralizacja, multicentryczność, ograniczanie roli państwa.
K_U01 absolwent potrafi wykorzystać w celach praktycznych wiedzę z zakresu nauk o pracy do analizowania i interpretowania procesów i zjawisk społecznych zachodzących w obszarze pracy i rynku pracy, w kontekście ewolucji podejść teoretycznych i typów administracji publicznej.
K_U09 absolwent potrafi planować własne uczenie się oraz planowo uzupełniać i doskonalić swoją wiedzę i umiejętności, a także motywować innych do podejmowania edukacji ustawicznej.
Kryteria oceniania
Dwa obowiązkowe testy wiedzy:
- w połowie zajęć,
- na ostatnich zajęciach.
Obowiązkowa obecność sprawdzana listą obecności do podpisu
Obecność na zajęciach polega na uważnym słuchaniu i zabieraniu głosu po zgłoszeniu się i udzielaniu go przez prowadzącego
Więcej niż 2 nieobecności, konieczność zaliczenia opuszczonego tematu lub tematów na dyżurze prowadzącego
Więcej niż 6 nieobecności, konieczność powtarzania przedmiotu
Przeszkadzanie kolegom i koleżankom studentom oraz prowadzącemu będzie traktowane jak nieobecność, uporczywe przeszkadzanie będzie skutkowało skreśleniem z listy studentów przedmiotu
Ocena na podstawie średniej z ocen z testów połówkowych z uwzględnieniem zasady obowiązkowej obecności
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Podstawowa: Dawid Sześciło red. "Administracja i zarządzanie publiczne. Nauka o współczesnej administracji", Warszawa 2014.
Uzupełniająca: Hubert Izdebski, Michał Kulesza "Administracja publiczna. Zagadnienia podstawowe", trzecie wydanie, Warszawa 2004.
W cyklu 2023Z:
Podstawowa: Dawid Sześciło red. "Administracja i zarządzanie publiczne. Nauka o współczesnej administracji", Warszawa 2014. |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
nie dotyczy |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: