- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Europejska polityka spójności i rozwoju 2103-MON-EPSR-OG
1. Zajęcia organizacyjne, wprowadzenie w temat europejskiej polityki spójności i rozwoju.
2. Polityka spójności i polityka regionalna
a) Zagadnienia wstępne, kwestie terminologiczne
- przegląd pojęć: polityka regionalna (pojęcie regionu, regionalizacji) – polityka strukturalna – polityka spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej – polityka rozwoju – polityki publiczne (polityki wspólnotowe jako „europolityki publiczne” sui generis),
- cele, geneza, ewolucja i zasady polityki rozwoju UE
b) Uwarunkowania i czynniki rozwoju
- geograficzne: klimat, położenie, ukształtowanie terenu, dostęp do morza, surowce itp.
- endogeniczne: podłoże historyczno-kulturowe, polityka państwa – oddziaływanie na czynniki „twarde” (technologia, gospodarka) i „miękkie” (kapitał ludzki i społeczny, system rządzenia/ governance)
- egzogeniczne: wpływ procesów dyfuzyjnych, interwencji, presji i oddziaływań międzynarodowych (rola organizacji międzynarodowych, MNCs, innych państw)
c) Współczesne wyzwania rozwojowe
- postindustrializm, postfordyzm, społeczeństwo informacyjne, gospodarka oparta na wiedzy (Bell, Toffler – „trzecia fala”), społeczeństwo sieciowe (Castells – „informacjonalizm”),
- kwestie demograficzne: przeludnienie (pułapka maltuzjańska), starzenie się społeczeństw, przemiany rodziny, migracje i integracja imigrantów,
- ekologia-klimat-energia (green growth - „zielony rozwój”),
- globalizacja, erozja państwa narodowego, struktura i specyfika „megamarketu”,
- kryzys finansowo-gospodarczy po 2008 r. – globalny, europejski i w strefie euro,
- analiza dysproporcji rozwojowych, spójności terytorialnej oraz pozycji konkurencyjnej polskich regionów
3. Polityka rozwoju Unii Europejskiej
- W jaki sposób zorganizowany jest system wdrażania Funduszy Europejskich w Polsce?
a) Dokumenty strategiczne Unii Europejskiej
- Zasadnicze kierunki programowania na poziomie wspólnotowym
- Strategia Europa 2020
b) Nierówny rozwój społeczno-gospodarczy w Europie
- rodzaje regionów, unijna klasyfikacja NUTS
- teorie rozwoju regionalnego
- zróżnicowanie poziomów rozwoju społecznego i gospodarczego w Europie ze względu na różne kryteria (w układzie międzyregionalnym i międzynarodowym)
c) Szczegółowe akty prawne UE
d) Narzędzia i instrumenty finansowe polityki rozwoju UE
- środki z budżetu Unii Europejskiej – skąd i na co?
- dotacje – element polityki spójności (+ obowiązek wkładu krajowego)
- które kraje otrzymują wsparcie i dlaczego?
- zasady pomocy (zasada komplementarności, zasada spójności, zasada koordynacji, zasada programowania, partnerstwa)
- FUNDUSZE: Europejski Fundusz Społeczny (ESF), Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (ERDF), Fundusz Spójności, Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EAFRD), Europejski Fundusz Morski i Rybacki (EMFF), Inicjatywy Wspólnotowe, Europejski Bank Inwestycyjny, Europejski Fundusz Dostosowań do Globalizacji, pomocowe mechanizmy finansowe - EOG, Norweski, Szwajcarski; Europejska Polityka Sąsiedztwa, Fundusz Solidarności (pomoc rozwojowa dla krajów trzecich)
4. Polityka rozwoju w Polsce
a) Dokumenty strategiczne RP
- Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia
- Strategia Odpowiedzialnego Rozwoju
- Krajowe Inteligentne Specjalizacje
- Program Dostępność Plus
- GOSPOSTRATEG (społeczno-ekonomiczne agendy badawcze)
b) Wyzwania rozwojowe przed Polską
- główne problemy społeczno-gospodarcze i ewolucja priorytetów rozwojowych,
- dynamika zróżnicowań regionalnych w trzech płaszczyznach: Wschód-Zachód, miasto-wieś, metropolie-prowincja
5. Udział Polski w europejskiej polityce rozwoju
a) Szczegółowe uwarunkowania polityki regionalnej w Polsce
- europejskie i regionalne programy operacyjne
- instytucje zarządzające, pośredniczące i wdrażające programy, beneficjenci pomocy
b) Mechanizmy i instrumenty wdrażania programów operacyjnych
- struktura wydatków
6. Wspólnotowa polityka innowacyjności
a) Innowacja – pojęcie, czynnik rozwoju regionalnego
b) Instrumenty i podmioty realizacji polityki innowacyjnej
c) Realizacja wspólnotowej polityki innowacyjnej w Polsce
7. POWER (POIR)
- opis osi
- specyfika projektów o charakterze społecznym
- Fundusze Europejskie dla Młodych
- Fundusze Europejskie dla Przedsiębiorców
8. Instytucje zarządzające i wdrażające programy oraz beneficjenci pomocy finansowej, generatory wniosków
a) przykłady instytucji (NCBR, PARP, BGK)
b) project B+R
c) wnioski
- kwalifikowalność zadań w projektach
- system oceny wniosków
- generator wniosków
9. Szybka ścieżka
a) dokumentacja konkursowa
- regulamin konkursu
- instrukcja wypełnienia wniosku
- przewodnik kwalifikowalności kosztów
- kryteria wyboru projektów
b) wniosek o dofinansowanie projektu
10-12. Działania projektowe
a) generator idei i zarys projektu – wstępna weryfikacja
b) dopracowywanie projektu
c) składanie wniosku
13-15. Ocena wniosków
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
- K_W11: rozumie rolę Unii Europejskiej we wspieraniu procesów rozwojowych i modernizacji w państwach członkowskich przy pomocy funduszy strukturalnych i inwestycyjnych
- K_U02: potrafi trafnie wskazać różnice między wewnętrznymi (krajowymi) i zewnętrznymi (międzynarodowymi, w tym zwłaszcza unijnymi) uwarunkowaniami rozwoju społeczno-gospodarczego
- K_U09: potrafi przyporządkować wyzwania rozwojowe i problemy społeczne do kompetencji instytucji ze szczebla regionalnego, krajowego i unijnego oraz pokazać zalety ich synergicznego współdziałania na rzecz rozwoju w ramach polityki spójności UE
WIEDZA: Student zna pojęcia z zakresu unijnej polityki spójności oraz dotyczące jej wdrażania na poziomie krajowym. Charakteryzuje cele polityki regionalnej, wspólnej polityki rolnej i polityki spójności; rozróżnia poszczególne instrumenty polityki strukturalnej i polityki spójności UE; wymienia programy i inicjatywy wspólnoty stworzone w celu wdrażania polityki strukturalnej i polityki spójności. Potrafi prawidłowo posługiwać się terminologią z zakresu prawa dotyczącego unijnej polityki spójności oraz administracji zajmującej się jej realizacją
UMIEJĘTNOŚCI: Student opracowuje strategię aplikowania o środki unijne w zależności od rodzaju beneficjenta; korzysta z dokumentacji w celu dobrania argumentów potwierdzających właściwy wybór możliwości finansowania, opracowuje projekt wniosku o dotacje zgodnie z zasadami wybranego programu lub inicjatywy
KOMPETENCJE SPOŁECZNE: Student dostrzega relacje między możliwościami inwestycyjnymi beneficjenta a rodzajami wsparcia finansowania w ramach instrumentów polityki strukturalnej i polityki spójności UE, wykazuje zdolność do selekcji informacji o funduszach strukturalnych w celu doradzenia potencjalnemu beneficjentowi, organizuje pracę w grupie, żeby opracować projekt wniosku o dotacje.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia zajęć:
• obecność na zajęciach (dopuszczalne są 2 nieobecności w semestrze bez konieczności ich odrobienia, w przypadku więcej niż 2 nieobecności ale nie więcej niż 4 – każdą nieobecność należy odrobić na dyżurze w ciągu dwóch tygodni; w przypadku więcej niż 4 nieobecności – brak możliwości zaliczenia przedmiotu);
• aktywność podczas zajęć: znajomość literatury, aktywne uczestniczenie w zajęciach (zadawanie pytań, odpowiadanie na pytania, uczestniczenie w dyskusji etc.);
• przygotowanie do zajęć (znajomość zadanej lektury w przypadku zajęć opartych na literaturze przedmiotu): indywidualne przygotowanie prac zadanych z zajęć na zajęcia; zespołowe przygotowanie prac zadanych z zajęć na zajęcia;
• złożenie w wyznaczonym terminie projektu o charakterze B+R (praca grupowa, rozliczana w podgrupach warsztatowych); zasadnicza część zaliczenia, wpływającą na końcową ocenę;
• sankcje: w razie braku przygotowania do zajęć lub aktywności możliwe są pisemne sprawdziany śródsemestralne lub końcowy sprawdzian pisemny (w uzasadnionych przypadkach i po konsultacji z prowadzącym zajęcia możliwy sprawdzian ustny).
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Opracowania naukowe:
• Barcz J., Górka M., Wyrozumska A., Instytucje i prawo Unii Europejskiej. Podręcznik dla kierunków prawa, zarządzania i administracji, Warszawa 2017.
• Czyż T. (red.), Podstawy regionalizacji geograficznej, Wydawnictwo Naukowe, Poznań 1996.
• Grosse T., Polityki europejskie w dobie kryzysu, Warszawa 2016.
• Lin J. Y., Nowak A. Z., Nowa ekonomia strukturalna wobec krajów mniej zaawansowanych, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2017. http://www.wz.uw.edu.pl/portaleFiles/6133-wydawnictwo-/Nowa_ekonomia_strukturalna_DRUK.pdf
• Mering T., Wspólnotowa polityka spójności społecznej i gospodarczej – ewolucja i perspektywy, [w:] Anioł W., Duszczyk M., Zawadzki P. W. (red.), Europa Socjalna. Iluzja czy rzeczywistość?, Aspra-Jr, Warszawa 2011. [książka dostępna również w formie e-booka http://www.e-bookowo.pl/nauka/europa-socjalna.html]
• Murzyn D., Polityka spójności UE a proces zmniejszenia dysproporcji w rozwoju gospodarczym Polski, C.H. Beck, Warszawa 2010.
• Nitszke A., Polityki europejskie: perspektywa finansowa UE 2014-2020, Kraków 2015.
• Supera-Markowska M., Prawno-finansowe aspekty polityki spójności i rozwoju regionalnego przewodnik po funduszach unijnych (uzyskiwanie i wykorzystanie), WiP, Warszawa 2010.
• Świstak M., Tkaczyński J. (red.), Wybrane polityki publiczne Unii Europejskiej. Stan i perspektywy, Warszawa 2015.
• Świstak M., Polityka regionalna Unii Europejskiej jako polityka publiczna, Warszawa 2018.
Materiały urzędowe:
• Opracowania i raporty nt. wdrażania europejskich funduszy pomocowych, dostępne na stronie Ministerstwa Rozwoju Regionalnego (www.mrr.gov.pl)
• Inwestowanie w przyszłość Europy. Piąty raport na temat spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej, Komisja Europejska, Bruksela 2010.
• Polska 2030. Wyzwania rozwojowe (pod red. M. Boniego), Warszawa 2009 (wyzwanie 7. Solidarność i spójność regionalna, s. 238-267).
• Strategia na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju.
Źródła internetowe:
http://www.funduszeeuropejskie.gov.pl
http://www.fundusze-europejskie.pl
http://www.mapadotacji.gov.pl
http://www.miir.gov.pl
http://europa.eu
http://ncbr.gov.pl
http://parp.gov.pl
http://www.efs.gov.pl/
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: