Cywilizacje Wschodu 2102-SEA-M-D1CYWS
Problematykę przedmiotu stanowią wybrane zagadnienia odnoszące się do cywilizacji Wschodu. Podczas zajęć studenci zdobędą wiedzę na temat struktury, religii, kultury, nauki i sztuki przykładowych organizmów państwowych Wschodu. Szczególna uwaga zwrócona zostanie na rodzaj i charakter instytucji społecznych i politycznych mających swoje źródło w analizowanych cywilizacjach. Uczestnicy zajęć zdobędą także wiedzę na temat okoliczności współistnienia danych organizmów państwowych lub ich następowania po sobie oraz konsekwencjach wynikających z zaistniałej sytuacji. Ze względu na kierunek studiów, problematyka zajęć zostanie zobrazowana przykładami z historii Azji Centralnej, Kaukazu i Europy Wschodniej. W celu ukazania omawianych zjawisk w szerszym kontekście historyczno-kulturowym zaprezentowane zostaną również egzemplifikacje z Bliskiego i Dalekiego Wschodu. Celem przedmiotu jest ukazanie studentom tej części specyfiki kulturowej wspomnianych regionów, która wywarła wpływ na życie społeczne, kulturę, religię, naukę i sztukę państw regionu raz ułatwienie im zrozumienia wynikających z niej prawidłowości politycznych. Wiedza zdobyta podczas zajęć pozwoli studentom na analizę zjawisk i procesów zachodzących w państwach Azji Centralnej, Kaukazu i Europy Wschodniej oraz uzyskanie szerszego spojrzenia na problem przenikania się kultur.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
WIEDZA
K_W02 - Ma pogłębioną wiedzę na temat struktury, religii, kultury, nauki i sztuki wybranych społeczeństw regionu Bliskiego Wschodu, Europy Wschodniej, Azji Centralnej i Kaukazu.
K_W03 - Ma pogłębioną wiedzę na temat charakteru, istoty i form różnych poziomów organizacji życia społecznego w krajach regionu Bliskiego Wschodu, Europy Wschodniej, Azji Centralnej i Kaukazu oraz przekształceń, jakim podlegały w różnych epokach historycznych.
K_W04 - Ma wiedzę na temat różnorodności historiograficznej interpretacji dziejów regionu Bliskiego Wschodu, Europy Wschodniej, Azji Centralnej i Kaukazu w zakresie zagadnień związanych z religią, kulturą, nauką, sztuką oraz uwarunkowaniami społecznymi.
K_W10 - Ma specjalistyczną wiedzę na temat uwarunkowań społecznych, a także religii, kultury, nauki i sztuki w regionie Bliskiego Wschodu, Europy Wschodniej, Azji Centralnej i Kaukazu.
UMIEJĘTNOŚCI
K_U01 - Ma umiejętność krytycznej obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych i politycznych, w szczególności tych, które pozostają w bezpośrednich związkach ze sferą religii, kultury, nauki i sztuki, oraz dostrzegania ich wzajemnych relacji i zależności.
K_U02 - Ma umiejętność rozumienia przyczyn i przebiegu oraz samodzielnego prognozowania zjawisk dotyczących sfery polityki; potrafi samodzielnie badać i wyjaśnić rolę struktur społecznych, ekonomicznych i kulturowych we współczesnym państwie i świecie, uwzględniając w swoich badaniach uwarunkowania cywilizacyjne.
K_U03 - Potrafi w sposób głębszy i poszerzony wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu wschodoznawstwa oraz powiązanych z nim dyscyplin w celu analizowania i interpretowania zjawisk i procesów w obszarze polityki. W swoich analizach i interpretacjach uwzględnia uwarunkowania cywilizacyjne oraz kontekst historyczny i kulturowy.
K_U04 - Umie krytycznie ocenić kulturowy dorobek człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem kultury politycznej. Ma umiejętność odróżnienia elementów charakterystycznych dla kultury poszczególnych państw regionu Bliskiego Wschodu, Europy Wschodniej, Azji Centralnej i Kaukazu oraz wyjaśnienia przyczyn tych odmienności.
KOMPETENCJE
K_K07 - Potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę oraz doskonalić wiedzę w zakresie cywilizacji przestrzeni euroazjatyckiej i umiejętności poszerzone o wymiar interdyscyplinarny, rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie oraz potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
Kryteria oceniania
Metoda oceny:
• zaliczenie ustne na ostatnich planowych zajęciach.
(Fakultatywna realizacja projektu własnego – wyłącznie dla studentów zainteresowanych indywidualizacją procesu kształcenia – po uprzednim uzgodnieniu szczegółowych warunków z prowadzącym. Zakończenie projektu w formie prezentacji z użyciem technik multimedialnych).
Kryteria oceny:
• wiedza merytoryczna z zakresu przedmiotu,
• umiejętność krytyki źródeł.
Podstawę do obliczenia ostatecznej oceny stanowi średnia arytmetyczna dwóch odrębnych ocen dla każdego z kryteriów wyrażona w skali 0-100%.
Wskaźniki oceny końcowej:
Ocena Algorytm oceny końcowej
2
3*** powyżej 50%, ale nie więcej niż 60%
3,5 powyżej 60%, ale nie więcej niż 70%
4 powyżej 70%, ale nie więcej niż 80%
4,5 powyżej 80%, ale nie więcej niż 90%
5 powyżej 90%
• *** Student opanował wszystkie efekty kształcenia ujęte w sylabusie.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Skrypt:
W. Jakubowski, M. Włodarczyk, B. Zdaniuk, Historia do 1918 roku. Perspektywa kulturowo-cywilizacyjna, Warszawa 2014
dostępny nieodpłatnie (w formacie pdf) na stronie:
http://wnpism.uw.edu.pl/nauka-i-badania/archiwum_publikacji_WDiNP/
Literatura ogólna:
• F. Braudel, Gramatyka cywilizacji, Warszawa 2006.
• F. Fernández-Armesto, Cywilizacje. Kultura, ambicje i przekształcanie natury, Warszawa 2008.
• S. Huntington, Zderzenie cywilizacji, Warszawa 2006.
• J. Kieniewicz, Wprowadzenie do historii cywilizacji Wschodu i Zachodu, Warszawa 2003.
• A. Piskozub, Cywilizacje w czasie i przestrzeni, Gdańsk 1998.
Literatura szczegółowa:
• M. Angold, Cesarstwo Bizantyńskie 1025-1204: historia polityczna, Wrocław 1993.
• L. Bazylow, Historia Rosji, Wrocław 2005.
• R. Browning, Cesarstwo Bizantyńskie, Warszawa 1997.
• W. Ceran (red.), Historia Bizancjum, Łódź 2005.
• Chojnowski, Ukraina, Warszawa 1997.
• P. Citati, Izrael i islam. Boskie iskry, Warszawa 2006.
• J. Danecki, Arabowie, Warszawa 2001.
• J. Danecki, Kultura i sztuka islamu, Warszawa 2003.
• M.M. Dziekan, Dzieje kultury arabskiej , Warszawa 2008.
• Ph.K. Hitti, Dzieje Arabów, Warszawa 1969.
• A.H. Hourani, Historia Arabów, Gdańsk 1995.
• H. Inalcik, Imperium Osmańskie: epoka klasyczna 1300-1600, Kraków 2006.
• H. Inalcik, D. Quataert (red.), Dzieje gospodarcze i społeczne imperium osmańskiego : 1300-1914, Kraków 2008.
• J. Kieniewicz, Historia Indii, Wrocław 2003.
• P. Krupczyński, M.J. Leszka, Cesarstwo Bizantyńskie: dzieje, religia, kultura: studia ofiarowane profesorowi Waldemarowi Ceranowi przez uczniów na 70-lecie Jego urodzin, Pruszków k/Łasku 2006.
• M. Liverani, Nie tylko Biblia: historia starożytnego Izraela, Warszawa 2010.
• Lemaire, Dzieje biblijnego Izraela, Poznań 2002.
• Lewis, Muzułmański Bliski Wschód, Gdańsk 2003.
• T. Majda, Studia z dziejów i kultury ludów tureckich , Warszawa 2013.
• R. Rashed, R. Morelon (red.), Historia nauki arabskiej. T. 1, Astronomia teoretyczna i stosowana, Warszawa 2000.
• R. Rashed, R. Morelon (red.), Historia nauki arabskiej. T. 2, Nauki matematyczne i fizyka, Warszawa 2001.
• R. Rashed, R. Morelon (red.), Historia nauki arabskiej. T. 3, Technika, alchemia, nauki przyrodnicze i medycyna, Warszawa 2005.
• W. Rodziński, Historia Chin, Wrocław 1992.
• W.A. Serczyk, Historia Ukrainy, Wrocław 1990.
• H. Shanks (red.), Starożytny Izrael: od Abrahama do zburzenia Świątyni Jerozolimskiej przez Rzymian, Warszawa 2009.
• B. Składanek, Doktryny i ruchy społeczno-polityczne "wieków milczenia" (poł. VII - poł. IX w.): formowanie się podstaw politycznego odrodzenia Iranu , Warszawa 1980.
• B. Składanek, Historia Persji. T. 1, Od czasów najdawniejszych do najazdu Arabów , Warszawa 208.
• B. Składanek, Historia Persji. T. 2, Od najazdu Arabów do końca XV wieku , Warszawa 2008.
• B. Składanek, Historia Persji. T. 3, Od Safawidów do II wojny światowej , Warszawa 2007.
• J. Tubielewicz, Historia Japonii, Wrocław 1984.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: