Analiza i ewaluacja polityk szczegółowych 2102-M-D4AEPS-AP
W pierwszym rzędzie student zostanie wyposażony w niezbędną siatkę pojęciową: omówione zostaną podstawowe elementy definicyjne ewaluacji, jej cele i funkcje w kontekście innych pojęć : kontrola, audyt, monitoring. Zostaną omówione kryteria ewaluacji oraz jej rodzaje ze względu na specyfikę polityk szczegółowych. Student pozna modele i podejścia ewaluacyjne oraz kryteria ich wyboru. Zasadniczą kwestą będzie wskazanie metod i technik zbierania i analizowania danych, które posłużą osiągnieciu celów ewaluacji. Omówiona zostanie procedura pełnej ewaluacji: planowanie, projektowanie, zbieranie informacji, analiza i przetwarzanie informacji, prezentacja wyników , wykorzystanie wyników.
Omówione zostaną przykłady ewaluacji polityk szczegółowych: Ewaluacja oddziaływania funduszy regionalnych w Polsce, polityka spójności , ewaluacja polityki regionalnej , ewaluacja polityki innowacyjnej , ewaluacja w obszarze polityki rozwoju zasobów ludzkich. Studium przypadku: ewaluacja ex ante Programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013.
Metody oceny pracy studenta / Liczba punktów/udział w ocenie końcowej ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) / 50%
Projekt – referat + konspekt / 50%
Ocena
Algorytm oceny końcowej 2
3*** 55%
3,5 60% 4 70% 4,5 80% 5 90%
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
EK 1 Ma wiedzę o badaniach ewaluacyjnych i metodologii badań ewaluacyjnych , w tym ustalone przez UE (K_W09)
EK 2 Ma wiedzę o decydentach polityk szczegółowych, które poddawane są ewaluacji (K_W05)
EK 3 Posiada wiedzę na temat podmiotów prowadzących ewaluację (np. roli organizacji naukowo-badawczych) (K_W06)
EK 4 Zna miejsce i znaczenie ewaluacji i wskaźników w cyklu planowania i realizacji polityk publicznych (K_W11)
UMIEJĘTNOŚCI
EK 5 Potrafi analizować i dokonywać oceny polityk publicznych , odróżnia etapy cykl polityki publicznej (K_U01)
EK 6 Potrafi analizować etapy cyklu polityki publicznej przyjmując założenia teoretyczne , np. schemat cyklu polityk publicznych (K_U03) EK 7 Umie posługiwać się zaleceniami metodologicznymi opisującymi standardy ewaluacji przygotowanymi przez UE Potrafi stosować różne narzędzia ewaluacji , uzasadnia rolę ewaluacji w ocenie realizowanych polityk (K_U05)
EK 8 Student dostrzega relację pomiędzy polityką a rozwojem nowoczesnych metod zarządzania publicznego, w tym ewaluacji polityk publicznych ( K_U06)
EK9 Student właściwie ocenia obowiązki ciążące na osobie, która podejmuje się ewaluacji – ciąży na niej moralny obowiązek zachowania obiektywizmu i etycznego podejścia do procesu ewaluacji by nie przerodzić się on w manipulację (K_U07)
EK 10 Student przygotowuje prezentację na podstawie literatury zaproponowanej przez prowadzącego zajęcia, jak również samodzielnie poszukuje źródeł, np. na stronie internetowej Polskiego Towarzystwa Ewaluacji bądź
Europejskiego Towarzystwa Ewaluacyjnego (European Evaluation Society) bądź Sieci Towarzystw Ewaluacyjnych w Europie NESE (Network of Evaluation Societies in Europe), Amerykańskiego Towarzystwa Ewaluacyjnego, bądź Brytyjskiego Towarzystwa Ewaluacyjnego (K_U12)
KOMPETENCJE
EK 11 Jest przygotowany do podejmowania działań ewaluacyjnych wobec różnych projektów i podmiotów, jest przygotowany do przekazywania tej wiedzy innym (K_K01)
EK 12 Potrafi przeprowadzić procedurę ewaluacji: planowanie, projektowanie, zbieranie informacji, analiza i przetwarzanie informacji, prezentacja wyników, wykorzystanie wyników (K_K04)
Kryteria oceniania
Podstawowym warunkiem zaliczenia jest obecność na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze). Przekroczenie liczby dopuszczalnych nieobecności skutkuje koniecznością zaliczenia zajęć na „dyżurze”. Nieobecność na ponad połowie spotkań prowadzi do niezaliczenia zajęć.
Ocena końcowa jest wypadkową aktywności w trakcie zajęć i prezentacji.
Praktyki zawodowe
Brak praktyk zawodowych
Literatura
Literatura w większości dostępna jest w formie elektronicznej, na stronach Ministerstwa Rozwoju Regionalnego bądź Polskiego Towarzystwa Ewaluacyjnego i Pozarządowa Agencja Ewaluacji i Rozwoju
Górniak, Jarosław i Karolina Keler. Ewaluacja i wskaźniki w cyklu planowania i realizacji polityk publicznych. „Zarządzanie publiczne”, 1(3)/ 2008.http://www.msap.uek.krakow.pl/doki/publ/Zarzadzanie_Publiczne_2008_1-3.pdf
Karol Olejniczak, Marek W. Kozak, Bartosz Ledzion Teoria i praktyka ewaluacji interwencji publicznych: podręcznik akademicki, Warszawa 2008.
Ewaluacja ex ante – podsumowanie doświadczeń administracji polskiej, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa 2007.
Haber A., Trzciński R. (red.), Ocena wpływu i prognozowanie efektów w badaniach ewaluacyjnych,
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2011. http://www.pte.org.pl/index.php/o-ewaluacji/publikacje
Haber A., Szałaj M. (red.), Ewaluacja w strategicznym zarządzaniu publicznym, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2010. http://www.pte.org.pl/index.php/o-ewaluacji/publikacje
Haber A., Szałaj M. (red.), Ewaluacja wobec wyzwań stojących przed sektorem finansów publicznych, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2009. http://www.pte.org.pl/index.php/o-ewaluacji/publikacje
Haber A., Szałaj M. (red.), Środowisko i warsztat ewaluacji,
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2008. http://www.pte.org.pl/index.php/o-ewaluacji/publikacje
Olejniczak K., Mechanizmy wykorzystania ewaluacji, Scholar, Warszawa 2008. http://www.pte.org.pl/index.php/o-ewaluacji/publikacje
Pietras – Goc B., Ewaluacja jako standard zarządzania w sektorze publicznym, Wyższa Szkoła Europejska im ks. Józefa Tischnera, Kraków 2008. http://www.pte.org.pl/index.php/o-ewaluacji/publikacje
Komisja Europejska, Przewodnik po metodach ewaluacji: Wskaźniki monitoringu i ewaluacji, Dyrekcja Generalna Ds. Polityki Regionalnej, Luxemburg 2006.
http://www.pte.org.pl/index.php/o-ewaluacji/publikacje.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: