Cywilizacje świata 2102-L-Z4-CYSW
Problematykę przedmiotu stanowią wybrane zagadnienia odnoszące się do cywilizacji świata. Podczas zajęć studenci zdobędą wiedzę na temat struktury, religii, kultury, nauki i sztuki przykładowych organizmów państwowych Zachodu i Wschodu. Szczególna uwaga zwrócona zostanie na rodzaj i charakter instytucji społecznych i politycznych mających swoje źródło w analizowanych cywilizacjach. Uczestnicy zajęć zdobędą także wiedzę na temat okoliczności współistnienia danych organizmów państwowych lub ich następowania po sobie oraz konsekwencjach wynikających z zaistniałej sytuacji.
Celem przedmiotu jest:
1) przekazanie zaawansowanej wiedzy w zakresie nauk o cywilizacji:
o teorie cywilizacji,
o cywilizacja Zachodu,
o cywilizacje Wschodu.
2) doskonalenie umiejętności intelektualnych:
o odróżniania opinii od faktów,
o korelacji wiedzy z różnych dziedzin,
o formułowania własnego stanowiska i jego uzasadniania,
o lokalizowania w czasie i przestrzeni omawianych wydarzeń,
o oceny porównywalnych zjawisk wydarzeń, zjawisk i faktów,
o porównywania odmiennych interpretacji wydarzeń,
o dokonywania krytycznej interpretacji źródeł informacji,
o selekcji i oceny przydatności różnych źródeł informacji,
o wysuwania hipotez, stawiania i rozwiązywania problemów,
o twórczego rozwiązywania problemów,
o krytycznej analizy poglądów i opinii różnych szkół historycznych,
o zastosowania wiedzy i umiejętności w procedurach egzaminacyjnych,
3) kształtowanie kompetencji społecznych niezbędnych dla samodzielnego prowadzenia badań naukowych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
WIEDZA
K_W02 - Ma pogłębioną wiedzę na temat struktury, religii, kultury, nauki i sztuki wybranych społeczeństw.
K_W03 - Ma pogłębioną wiedzę na temat charakteru, istoty i form różnych poziomów organizacji życia społecznego w wybranych regionach świata oraz przekształceń, jakim podlegały w różnych epokach historycznych.
K_W04 - Ma wiedzę na temat różnorodności historiograficznej interpretacji dziejów wybranych regionów świata w zakresie zagadnień związanych z religią, kulturą, nauką, sztuką oraz uwarunkowaniami społecznymi.
K_W10 - Ma specjalistyczną wiedzę na temat uwarunkowań społecznych, a także religii, kultury, nauki i sztuki w wybranych regionach świata.
UMIEJĘTNOŚCI
K_U01 - Ma umiejętność krytycznej obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych i politycznych, w szczególności tych, które pozostają w bezpośrednich związkach ze sferą religii, kultury, nauki i sztuki oraz dostrzegania ich wzajemnych relacji i zależności.
K_U02 - Ma umiejętność rozumienia przyczyn i przebiegu zjawisk dotyczących sfery polityki; potrafi samodzielnie badać i wyjaśnić rolę struktur społecznych, ekonomicznych i kulturowych we współczesnym państwie i świecie, uwzględniając w swoich badaniach uwarunkowania cywilizacyjne.
K_U03 - Potrafi w sposób głębszy i poszerzony wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o cywilizacji oraz powiązanych dyscyplin w celu analizowania i interpretowania zjawisk i procesów w obszarze polityki. W swoich analizach i interpretacjach uwzględnia kontekst kulturowy.
K_U04 - Umie krytycznie ocenić kulturowy dorobek człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem kultury politycznej. Ma umiejętność odróżnienia elementów charakterystycznych dla kultury poszczególnych państw analizowanych regionów oraz wyjaśnienia przyczyn tych odmienności.
KOMPETENCJE
K_K07 - Potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać oraz doskonalić wiedzę w zakresie cywilizacji i umiejętności poszerzone o wymiar interdyscyplinarny, rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie oraz potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
Kryteria oceniania
Metoda oceny:
• zaliczenie ustne.
Kryteria oceny:
• wiedza merytoryczna z zakresu przedmiotu,
• umiejętność krytyki źródeł.
Podstawę do obliczenia ostatecznej oceny stanowi średnia arytmetyczna dwóch odrębnych ocen dla każdego z kryteriów wyrażona w skali 0-100%.
Wskaźniki oceny końcowej:
Ocena Algorytm oceny końcowej
2
3*** powyżej 50%, ale nie więcej niż 60%
3,5 powyżej 60%, ale nie więcej niż 70%
4 powyżej 70%, ale nie więcej niż 80%
4,5 powyżej 80%, ale nie więcej niż 90%
5 powyżej 90%
• *** Student opanował wszystkie efekty kształcenia ujęte w sylabusie.
Literatura
I. Literatura podstawowa
• P. Bagby, Kultura i historia, Warszawa 1975.
• E. Bieńkowska, Spór o dziedzictwo europejskie. Między świętym a świeckim, Warszawa 1999.
• J. Ciechanowicz, Etyka wielkich cywilizacji, Nowy Jork 2010.
• F. Braudel, Gramatyka cywilizacji, Warszawa 2006.
• F. Fernández-Armesto, Cywilizacje. Kultura, ambicje i przekształcanie natury, Warszawa 2008.
• S. Huntington, Zderzenie cywilizacji, Warszawa 2006.
• W. Jakubowski, M. Włodarczyk, B. Zdaniuk, Historia do 1918 roku. Perspektywa kulturowo-cywilizacyjna, Warszawa 2014.
• J. Kieniewicz, Wprowadzenie do historii cywilizacji Wschodu i Zachodu, Warszawa 2003.
• A. Piskozub, Cywilizacje w czasie i przestrzeni, Gdańsk 1998.
• S. Huntington, Zderzenie cywilizacji, Warszawa 2006.
• F. Koneczny, O wielości cywilizacyj, Kraków 1996.
• O. Spengler, Zmierzch Zachodu, Warszawa 2001.
• A. Toynbee, Studium historii, Warszawa 2000.
II. Literatura uzupełniająca
• M. Angold, Cesarstwo Bizantyńskie 1025-1204: historia polityczna, Wrocław 1993.
• L. Bazylow, Historia Rosji, Wrocław 2005.
• R. Browning, Cesarstwo Bizantyńskie, Warszawa 1997.
• W. Ceran (red.), Historia Bizancjum, Łódź 2005.
• Chojnowski, Ukraina, Warszawa 1997.
• P. Citati, Izrael i islam. Boskie iskry, Warszawa 2006.
• J. Danecki, Arabowie, Warszawa 2001.
• J. Danecki, Kultura i sztuka islamu, Warszawa 2003.
• N. Davies, Europa. Między Wschodem i Zachodem, Kraków 2007.
• M.M. Dziekan, Dzieje kultury arabskiej , Warszawa 2008.
• Ph.K. Hitti, Dzieje Arabów, Warszawa 1969.
• A.H. Hourani, Historia Arabów, Gdańsk 1995.
• H. Inalcik, Imperium Osmańskie: epoka klasyczna 1300-1600, Kraków 2006.
• H. Inalcik, D. Quataert (red.), Dzieje gospodarcze i społeczne imperium osmańskiego : 1300-1914, Kraków 2008.
• J. Kieniewicz, Historia Indii, Wrocław 2003.
• R. Krawczyk, Podstawy cywilizacji europejskiej, Warszawa 2006.
• P. Krupczyński, M.J. Leszka, Cesarstwo Bizantyńskie: dzieje, religia, kultura: studia ofiarowane profesorowi Waldemarowi Ceranowi przez uczniów na 70-lecie Jego urodzin, Pruszków k/Łasku 2006.
• M. Liverani, Nie tylko Biblia: historia starożytnego Izraela, Warszawa 2010.
• Lemaire, Dzieje biblijnego Izraela, Poznań 2002.
• Lewis, Muzułmański Bliski Wschód, Gdańsk 2003.
• T. Majda, Studia z dziejów i kultury ludów tureckich , Warszawa 2013.
• R. Rashed, R. Morelon (red.), Historia nauki arabskiej. T. 1, Astronomia teoretyczna i stosowana, Warszawa 2000.
• R. Rashed, R. Morelon (red.), Historia nauki arabskiej. T. 2, Nauki matematyczne i fizyka, Warszawa 2001.
• R. Rashed, R. Morelon (red.), Historia nauki arabskiej. T. 3, Technika, alchemia, nauki przyrodnicze i medycyna, Warszawa 2005.
• W. Rodziński, Historia Chin, Wrocław 1992.
• W.A. Serczyk, Historia Ukrainy, Wrocław 1990.
• H. Shanks (red.), Starożytny Izrael: od Abrahama do zburzenia Świątyni Jerozolimskiej przez Rzymian, Warszawa 2009.
• B. Składanek, Doktryny i ruchy społeczno-polityczne "wieków milczenia" (poł. VII - poł. IX w.): formowanie się podstaw politycznego odrodzenia Iranu , Warszawa 1980.
• B. Składanek, Historia Persji. T. 1, Od czasów najdawniejszych do najazdu Arabów , Warszawa 208.
• B. Składanek, Historia Persji. T. 2, Od najazdu Arabów do końca XV wieku , Warszawa 2008.
• B. Składanek, Historia Persji. T. 3, Od Safawidów do II wojny światowej , Warszawa 2007.
J. Tubielewicz, Historia Japonii, Wrocław 1984.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: