Kirgiskie rewolucje - geopolityka i bezpieczeństwo regionalne 2102-FA-KIRE
Konwersatorium ukaże Kirgistan jako najciekawszy przypadek transformacji ustrojowej w krajach WNP na tle rywalizacji Rosji, USA i Chin oraz innych aktorów o wpływy w Azji Centralnej. Studenci poznają specyfikę Kirgistanu, który wyróżnia się na tle autorytarnej Azji Centralnej znaczną swobodą polityczną oraz zygzakowatą linią rozwoju politycznego. W ciągu dwu dekad niepodległości kraj przeżył dwie nieudane próby demokratyzacji, które skończyły się obaleniem dwu kolejnych prezydentów tej republiki w drodze masowych protestów i ich emigracją. Obecnie Kirgistan podejmuje trzecią próbę demokratyzacji pod rządami pierwszej w WNP kobiety – prezydent. Wyróżnikiem tej fazy rozwoju jest wprowadzenie rządów parlamentarno- prezydenckich, słabość państwa oraz niestabilność polityczna. Specyfikę Kirgistanu określa także fakt posiadania na swym terytorium dwu baz militarnych: rosyjskiej i amerykańskiej oraz liczne zagrożenia dla stabilności wewnętrznej.
Głównym przedmiotem analizy będą przyczyny i konsekwencje dwu kirgiskich rewolucji ( 2005 i 2010), reperkusje krwawych starć etnicznych na południu w czerwcu 2010 roku oraz kirgiski eksperyment z rządami parlamentarnymi. Analiza przemian wewnętrznych zostanie przeprowadzona w kontekście problemów bezpieczeństwa regionalnego (woda, przemyt narkotyków, konflikty etniczne, wojna w Afganistanie, przenikanie radykalnych ugrupowań islamskich etc.) oraz rywalizacji aktorów zewnętrznych o wpływy w regionie. Studenci zapoznają się z rezultatami przebieg wyborów parlamentarnych 2010 oraz samodzielnie prześledzą przebieg i konsekwencje przyszłych wyborów prezydenckich w grudniu 2011. Ocenią także ich wpływ na perspektywy stabilizacji wewnętrznej oraz politykę zagraniczną republiki kirgiskiej, w tym los amerykańskiej bazy Manas w Biszkeku.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
Wiedza:
- Zna specyfikę transformacji ustrojowej w Kirgistanie na innych państw regionu Azji Centralnej; -
- rozumie pojęcie patronażowej prezydentury, opartej na bliskich związkach między władzą i własnością, oraz wpływ tego zjawiska na odradzanie się rządów autorytarnych, a także barierę we współpracy regionalnej;
- Zna interesy zewnętrznych aktorów w Kirgistanie oraz zagrożenia bezpieczeństwa regionalnego;
Umiejętności:-
- wyjaśnia dlaczego mały i biedny Kirgistan stał się przedmiotem zainteresowania światowych graczy;
- rozpoznaje przyczyny sukcesów i porażek demokratyzacji w Kirgistanie;
- ocenia wpływ zmian konstytucyjnych oraz bieżących kampanii politycznych na perspektywy stabilizacji i demokratyzacji w tym kraju
- potrafi wyjaśnić w jaki sposób sytuacja wewnętrzna wpływa na wektory polityki zagranicznej Kirgistanu i jak strategie zewnętrznych graczy oddziaływują na układ polityczny w tym kraju. - rozpoznaje wpływ sytuacji w Kirgistanie dla możliwości utrzymania amerykańskiej bazy w Biszkeku, mającej kluczowe znaczenie dla operacji NATO w Afganistanie.
Postawy: – student rozumie potrzebę zagranicznej pomocy finansowej oraz współdziałania międzynarodowych aktorów w celu osiągnięcia stabilizacji w Kirgistanie, redukcji napięć etnicznych i rozwoju demokracji.
Kryteria oceniania
Kontrola obecności (dopuszczalne dwie absencje), bieżąca ocena przygotowania do zajęć, ocena prezentacji lub pracy pisemnej na wybrany temat wycinkowy, ustalony z wykładowcą.
Praktyki zawodowe
nie przewidziano
Literatura
Central Asia. Human Development Report. UNDP, Bratislava 2005, roz. 4, 5 i 6.
Central Asia: Border Disputes and Conflict Potential, International Crisis Group( ICG),Asia Report N°33, 4 April 2002;
Central Asia: Water and Conflict, ICG, Asia Report N°34, 30 May 2002;
Central Asia: The Politics of Police Reform, ICG Asia Report N°42, 10 December 2002;
Collins K., Economic and Security Regionalism amongPatrimonial Authoritarian Regimes: The Case of Central Asia. “Europe-Asia Studies”Vol. 61, No. 2, March 2009;
Cooper R., Opium: Uncovering the Politics of the Poppy. “Foreign Affairs” May-June 2010, Vol.89, Issue 3.
Gortat R. Kirgistan: natura zmiany systemowej (1990-1996), Warszawa 2009;
Gortat R., Czas Tymczasowych (cz. I i II). „Nowa Europa Wschodnia” 13 maja 2010, 14 maja 2010;
Gortat R., Kirgiskie referendum konstytucyjne, „Nowa Europa Wschodnia” , 8 lipca 2010;
Gortat R., Kirgistan między strachem i nadzieją, „Nowa Europa Wschodnia” 12 sierpnia 2010, 8 października 2010;
Gortat R. Rosyjsko-amerykańska próba sił, „Nowa Europa Wschodnia”, 10 października 2010;
R. Gortat, Jaka koalicja? , „Nowa Europa Wschodnia” 12 października 2010;
Gortat R., Kirgiskie wybory parlamentarne 2010 i ich konsekwencje ustrojowe ( w przygotowaniu);
H. Hale, Democracy or autocracy on the march? The color revolutions as normal dynamics of patronal presidentialism. “Communist and Post-Communist Studies” 2006, No. 39;
Kniazyew A, Gosudarstwiennyj piriewarot 24 marta 2005 w Kirgizyi. Biszkiek 2007;
D. Lewis, The dynamics of regime change: domestic and international factors in the “Tulip Revolution” . Central Asian Survey” 2008, Vol. 27, Nos. 3-4, pp. 268-277;
Makarenko T., Kyrgyzstan and the Global Narcotics Trade. “Euroasia Insight”, April 28, 2009.
Marat E., Tulip Revolution in Kyrgyzstan.A Year After. Jamestown Foundation 2007.
(Pawłowskij Gleb [red.], Kirgizskij pierieworot mart-apriel 2005, Moskwa 2005;
Pogroms in Kyrgyzstan. International Crisis Group Report, August 2010 http://www.crisisgroup.org/~/media/Files/asia/central-asia/kyrgyzstan/193%20The%20Pogroms%20in%20Kyrgyzstan.ashx;
lubGdie sprawiedliwost? Human Rights Watch (http://www.hrw.org/node/92464)
Redo S. Zwalczanie przestępczości zorganizowanej w Azji Centralnej. Warszawa 2007, s. 163-175, 209-246;
Radnitz Scott, Networks, localism and mobilization in Aksy, Kyrgyzstan. „Central Asian Survey” 2005, Vol. 24;
Strachota K., Falkowski M , Dzihad i nowa Wielka gra. Paradoksy zagrożenia wojującym islamem w Azji Centralnej, Ośrodek Studiów Wschodnich, Warszawa , styczeń 2010;
Tursunkułova Bermet, The power of precedent? “Central Asian Survey” 2008, Vol. 3-4.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: