Bezpieczeństwo informacji 2102-BW-M-Z1BEIN
W ramach prowadzonego konwersatorium studenci aktywizowani są do zapoznania się z problematyką przedmiotu. W przygotowanych w ramach pracy własnej problemów wynikających z tematu zajęć są one omawiane z wykładowcą. W ramach konwersatoriów studenci pracują nad wskazanymi zadaniami, które zostały wcześniej określone przez wykładowcę.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Słuchacz zna wszystkie zakresy, zadania i zasady funkcjonowania organów państwa w zakresie zarządzania, organizacji i techniki pracy, oraz problemy i zagrożenia dotyczące sfery funkcjonalnej. Potrafi definiować podstawowe pojęcia z zakresu przedmiotu.
Właściwie identyfikuje, rozróżnia i nazywa podstawowe problemy.
Właściwie dobiera metody rozwiązania problemów, tłumaczy i proponuje właściwe kierunki działania.
Słuchacz zna wszystkie zakresy, zadania i zasady funkcjonowania organów państwa w zakresie zarządzania informacją, oraz zagrożenia dotyczące sfery funkcjonalnej.
Słuchacz identyfikuje różne źródła zagrożenia bezpieczeństwa informacji w administracji i biznesie, słuchacz wskazuje na główne oraz specyficzne zakresy odpowiedzialności administracji oraz urzędników administracji.
UMIEJĘZTNOŚCI
Słuchacz potrafi rozpoznać sytuację w której organ administracji zmuszony jest podjąć działania z zakresu bezpieczeństwa informacji.
Słuchacz potrafi rozpoznać sytuację w której organ administracji zmuszony jest podjąć działania z zakresu bezpieczeństwa informacji.
Słuchacz posiada umiejętności pozwalające podjąć pracę w administracji publicznej z ukierunkowaniem na jednostki lub komórki organizacyjne odpowiedzialne za bezpieczeństwo informacji i danych wrażliwych,
słuchacz potrafi zinterpretować zakres odpowiedzialności urzędu jak i urzędnika.
KOMPETENCJE
Słuchacz ma świadomość posiadanej wiedzy z zakresu bezpieczeństwa informacji, jej aktualizacji i pogłębiania w środowisku zawodowym.
Słuchacz podczas realizacji zadań dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z efektami ujawniania lub niewłaściwego postępowania z informacjami.
Słuchacz aktywnie uczestniczy w życiu społecznym promując jakość w wykonywaniu czynności z zakresu zarządzania bezpieczeństwem.
Słuchacz umie kierować małymi zespołami ludzkimi, komunikować się z otoczeniem oraz zbierać, hierarchizować i przekazywać informacje w celu sprawowania nadzoru na stosownym poziomie.
Kryteria oceniania
Ocena końcowa w oparciu o przygotowywanie materiałów do zajęć, przygotowywanie prezentacji tematycznych, wystąpień na forum grupy, opracowywanie problemów badawczych, przedstawianie literatury przedmiotu oraz analizę materiałów medialnych. Dodatkowo udział w zajęciach dodatkowych proponowanych przez wykładowcę.
Egzamin ustny.
Literatura
Przepisy obowiązkowe:
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych.
Ustawa z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych
Ustawa z dnia 6 września 2001 o dostępie do informacji publicznej
Kodeks Karny
1) Adamczewski P., Zintegrowane systemy informatyczne w praktyce, Mikom, Warszawa 2000.
2) Aleksandrowicz T.R., Analiza informacji w administracji i biznesie, WSHiP, Warszawa 1999.
3) Bielecki W.T., Informatyzacja zarządzania, PWE, Warszawa 2001.
4) Borowiecki R., Kwieciński M. (red.nauk.), Informacja w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Pozyskiwanie, wykorzystywanie i ochrona (wybrane problemy teorii i praktyki), Kantor Wyd. ZAKAMYCZE, Kraków 2003.
5) Borowiecki R., Romanowska M. (praca zbiorowa), System Informacji Strategicznej. Wywiad gospodarczy a konkurencyjność przedsiębiorstwa, Difin, Warszawa 2001.
6) Flakiewicz W., Pojęcie informacji w technologii multimedialnej, SGH, Warszawa 2005.
7) Flakiewicz W., Systemy informacyjne w zarządzaniu. Uwarunkowania, technologie, rodzaje, Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa 2002.
8) Księżopolski K., Ekonomiczne zagrożenia bezpieczeństwa państw. Metody i środki przeciwdziałania, Wyd. Kolor Plus, Warszawa 2004.
9) Nowicki A., Unold J. (pod redakcją), Organizacyjne aspekty doskonalenia systemów informacyjno-decyzyjnych zarządzania, Wyd.AE, Wrocław 2002.
10) Oleński J., Ekonomika informacji, PWE, Warszawa 2001.
11) Sibiga G., Postępowanie w sprawach ochrony danych osobowych, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa 2003.
12) Bartra J., Markiewicz R., Matlaka A. (red.), Prawo mediów, LexisNexis, Warszawa 2005.
13) Crozier M., Przedsiębiorstwo na podsłuchu, PWE, Warszawa 1993.
14) Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, PWN, Warszawa-Kraków 1999.
15) Goban-Klas T., Sienkiewicz P., Społeczeństwo informacyjne: Szanse, zagrożenia, wyzwania, Kraków 1999.
16) Gogołek W., Technologie informacyjne mediów, Instytut Dziennikarstwa UW, Warszawa 2005.
17) Górzyńska T., Prawo do informacji i zasada jawności administracyjnej: orzecznictwo Sądu Najwyższego, Naczelnego Sądu Administracyjnego i Trybunału Konstytucyjnego, Kantor Wyd. ZAKAMYCZE, Kraków 1999.
18) Griffin R.W., Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa 1996.
19) Grudzewski W., Merski J., Zarządzanie wiedzą istotą współczesnych organizacji inteligentnych, WSE, Warszawa 2004.
20) Kaczmarek T.T., Zarządzanie informacją w nowej ekonomii, w: Zeszyty Naukowe, rok VIII, nr 1 (13)/2003.
21) Kotarba W., Zarządzanie wiedzą chronioną w przedsiębiorstwie, Wyd.Orgmasz, Warszawa 2001.
22) Kwieciński M., Wywiad gospodarczy w zarządzaniu przedsiębiorstwem, PWN, Warszawa – Kraków 1999.
23) Łobejko S., Systemy informacyjne w zarządzaniu wiedzą i innowacją w przedsiębiorstwem, Monografie i Opracowania 527, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2004.
24) Łobejko S., Systemy zarządzania informacjami a innowacyjność przedsiębiorstw, w: Informacja w społeczeństwie XXI wieku, pr. zb. pod red. A.Łapńskiej, Olsztyn 2003.
25) Martinet B., Marti Y.M., Wywiad gospodarczy, PWE, Warszawa 1999.
26) Martyniak Z. (red.), Zarządzanie informacją i komunikacją: zagadnienia wybrane w świetle studiów i badań empirycznych, Wyd. AE, Kraków 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: