Bezpieczeństwo granic i polityka migracyjna 2102-BW-L-W5BGPM
1. Systemy bezpieczeństwa, specyfika ochrony granic zewnętrznych oraz funkcjonowaniem instytucji międzynarodowych zajmujących się problematyką: FRONTEX, Europol, Eurojust, EASO.
2. Polityka migracyjna, w tym rozwiązania międzynarodowe oraz krajowe.
3. Polityka azylowa oraz skuteczność jej instrumentów.
4. Zagrożenia wynikające z działań terrorystycznych oraz przestępczości transgranicznej, a także metody zapobiegania i zwalczania ww.
5. Ochrona praw człowieka oraz rola różnic kulturowych w aspekcie migracji.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
WIEDZA
1. Zna systemy bezpieczeństwa ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa granic zewnętrznych UE.
2. Zna podstawy polityki migracyjnej oraz azylowej.
3. Zna zasady funkcjonowania organizacji i instytucji krajowych
i zagranicznych, odpowiedzialnych za politykę migracyjną.
4. Charakteryzuje uwarunkowania polityki migracyjnej.
5. Zna specyfikę polityki migracyjnej i bezpieczeństwa granic w wybranych krajach UE (zasady funkcjonowania organizacji międzynarodowych: FRONTEX, Europol, Eurojust, EASO).
UMIEJĘTNOŚCI
1. Potrafi dokonać analizy porównawczej polityki krajowej
a międzynarodowej w aspekcie polityki migracyjnej,
w zależności od eskalacji kryzysu migracyjnego.
2. Rozróżnia cechy kwalifikujące migrantów do ubiegania się
o międzynarodową ochronę.
3. Potrafi przeprowadzić analizę porównawczą krajowej polityki migracyjnej do polityki wybranych krajowych (UE i innych).
4. Potrafi wykazać zróżnicowaną skuteczność instrumentów polityki krajowej
i zagranicznej w polityce migracyjnej.
5. Potrafi znaleźć powiązania i współzależności pomiędzy przestępczością przemytu i handlu ludźmi z innymi kategoriami przestępczości.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
1. Kwalifikuje i opisuje zagrożenia przestępczością transgraniczną
i charakteryzuje służby odpowiedzialne za zapobieganie i zwalczanie przestępczości transgranicznej.
2. Rozumie znaczenie różnic kulturowych w kontekście ruchów migracyjnych.
3. Rozumie istotę wyzwań dla bezpieczeństwa wewnętrznego UE, z uwzględnieniem zagrożenia terroryzmem.
4. Uzasadnia znaczenie solidarności wewnątrzunijnej w zakresie polityki migracyjnej.
5. Potrafi dyskutować na tematy dotyczące nielegalnej oraz legalnej migracji przez pryzmat obowiązującej ochrony praw człowieka i acquis UE.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę - pisemne w formie testu. Dodatkowo oceniana jest aktywność studenta na zajęciach oraz obecność.
Praktyki zawodowe
Nieobowiązkowe
Literatura
1. Red. B. Wiśniewski, R. Jakubczak, System ochrony granicy państwowej Rzeczypospolitej Polskiej, Szczytno 2015.
2. A. Wawrzusiszyn, Wybrane problemy transgranicznego bezpieczeństwa Polski, Warszawa 2012.
3. R. Matyja, A.Siewierska-Chmaj, K. Pędziwiatr, Polska polityka migracyjna: w poszukiwaniu nowego modelu, Warszawa 2015.
4. red. nauk.: A. Konopka, G. Sobolewski. Bezpieczeństwo granic Rzeczypospolitej Polskiej, Białystok 2011.
5. Ustawa z dnia 12 października 1990 r o Straży Granicznej,
6. Ustawa z dnia 12 października 1990 r o ochronie granicy państwowej,
7. Ustawa z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach,
8. Ustawa z dnia 13 czerwca 2003 r. o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
9. Ustawa z dnia 6 kwietnia 1990r. o Policji;
10. ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2016/399 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie unijnego kodeksu zasad regulujących przepływ osób przez granice (kodeks graniczny Schengen)
11. ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2016/1624 z dnia 14 września 2016 r. w sprawie Europejskiej Straży Granicznej i Przybrzeżnej
12. Konwencja w sprawie zakazu stosowania tortur oraz innego okrutnego, nieludzkiego lub poniżającego traktowania albo karania, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 10 grudnia 1984r.;
13. KONWENCJA dotycząca statusu uchodźców, sporządzona w Genewie dnia 28 lipca 1951 r.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: