Metody badań ilościowych 2100-NS-D-D1MBIL
Szczegółowe cele kształcenia obejmują następujący zakres wiedzy i umiejętności:
• przyswojenie przez uczestników kursu podstawowej wiedzy związanej z badaniami ilościowymi;
• rozumienie podstawowych pojęć używanych w uniwersum badań ilościowych;
• znajomość głównych metod i technik badań ilościowych;
• wiedza o możliwościach i ograniczeniach, zaletach i wadach badań ilościowych;
• wyrobienie zdolności oceny adekwatności zastosowania różnych odmian badań ilościowych;
• zdolność oceny kluczowych aspektów metodologicznych oraz formalnych badań ilościowych w roli kierownika projektu, zamawiającego badanie ilościowe lub analizującego dane empiryczne pochodzące z badania ilościowego;
• kształtowanie i rozwijanie własnego warsztatu badawczego.
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
WIEDZA
EK1 - Zna kierunki badań politologicznych oraz ich relacje z badaniami w innych naukach społecznych (W09).
UMIEJĘTNOŚCI
EK2 - Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu nauki o polityce oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania zjawisk i procesów w obszarze polityki (U03).
EK3 - Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi oraz wykorzystywać metody i techniki badawcze w celu diagnozowania i prognozowania różnorodnych zjawisk w obszarze polityki (U05).
EK4 - Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimy) i nowoczesnych technologii (ICT) (U08).
EK5 - Posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, uzasadniać je oraz konfrontować z poglądami innych studentów i różnych autorów (U09).
EK6 - Ma umiejętność gromadzenia, hierarchizowania, przetwarzania informacji oraz tworzenia typowych prac pisemnych w języku polskim oraz języku obcym dotyczących zagadnień szczegółowych z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych oraz różnych źródeł (U11).
KOMPETENCJE
EK7 - Ma potrzebę dalszego uzupełniania wiedzy oraz doskonalenia i poszerzania umiejętności (K07).
Kryteria oceniania
Słuchacze oceniani na podstawie prac zaliczeniowych, oceniany jest stopień przyswojenia wiedzy praktycznej (empiryczny projekt badawczy)
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
D. Mider, Badania neurobiologiczne w naukach społecznych – obietnica zrozumienia natury ludzkiej? [w:] Jakość życia w badaniach młodych naukowców, E. Mucha-Szajek (red. nauk.), Wydawnictwo Wyższej Szkoły Handlu i Usług, Poznań 2014, ISBN: 9788361449218, s. 129-150.
D. Mider, Polacy wobec przemocy politycznej. Studium postaw i ocen moralnych, praca niepublikowana, fragmenty dostępne u prowadzącego.
D. Mider, A. Marcinkowska, Analiza danych ilościowych dla politologów. Praktyczne wprowadzenie z wykorzystaniem programu GNU PSPP, ACAD, Warszawa 2013, odpowiednie rozdziały.
D. Mider, A. Marcinkowska, Analiza danych ilościowych dla politologów. Praktyczne wprowadzenie z wykorzystaniem programu GNU PSPP, ACAD, Warszawa 2013, 8.7. Nadawanie wag jednostkom analizy (ważenie danych), s. 146-149.
D. Mider, Klasyfikacja i charakterystyka pytań kwestionariuszowych, materiał niepublikowany, dostępny u autora.
D. Mider, Problem klasyfikacji metod badań społecznych w Internecie [w:] Cyberpolitologia. Badanie polityki w Internecie, D. Mider, A. Maksimowicz (red. nauk.), ACAD, Warszawa 2013, s. 21-56.
D. Mider, Ewaluacja wybranych metod badań społecznych w Internecie [w:] Cyberpolitologia. Badanie polityki w Internecie, D. Mider, A. Maksimowicz (red. nauk.), ACAD, Warszawa 2013, s. 57-95.
D. Mider, A. Marcinkowska, Analiza danych ilościowych dla politologów. Praktyczne wprowadzenie z wykorzystaniem programu GNU PSPP, ACAD, Warszawa 2013, Rozdział 1. Geneza i rozwój analizy danych ilościowych, s. 31-46; Rozdział 2. Analiza danych ilościowych jako część procesu badawczego, s. 47-56.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: