- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Nauka, technologia i innowacje w gospodarce 2100-MON-NTIG-OG
Wiedza, technologie i innowacje od wieków stanowiły podstawę rozwoju i siłę napędową zmian, jednak dziś ich znaczenie dla dynamiki i kierunków rozwoju jest dużo większe, jeśli nie kluczowe. Zachodzące współcześnie procesy globalizacji pozwoliły na rozpowszechnianie i przyswajanie wiedzy i wykorzystywanie technologii w szybszym tempie i po niższych kosztach niż w przeszłości i na niespotykaną dotąd skalę. Wiedza nie jest już tworzona i wykorzystywana lokalnie. Procesy globalizacyjne wyzwalają postępującą internacjonalizację badań, zaś rewolucja informacyjno-technologiczna ciągle się rozprzestrzenia i podlega przekształceniom. Rozwój technologii informacyjno-telekomunikacyjnych (ICT) ma znaczenie przełomowe, przyczynia się bowiem do zintensyfikowania procesów globalizacji i uczenia się, co zadziałało i nadal działa jako koło napędowe rozwoju gospodarki światowej i inicjuje kolejne procesy. Od czasu upowszechnienie Internetu i zaawansowanych technik telekomunikacyjnych oraz technik gromadzenia i przetwarzania informacji można obserwować kształtowanie się nowego etapu rozwoju - gospodarki opartej na wiedzy. Nie wszystkie państwa uczestniczą w tym procesie w jednakowym stopniu i korzyści mogą być różne. Podczas kursu przeanalizowane zostanie zarówno ogólne tło tych procesów, jak też przypadki poszczególnych państw, zwłaszcza regionu Ameryki Północnej i Południowej oraz znaczenie międzynarodowej współpracy badawczej i akademickiej.
Tematyka zajęć obejmuje następujące zagadnienia:
1. Wiedza, nauka, technologia - koncepcje teoretyczne i uwarunkowania rozwoju.
2. Rozwój technologii informacyjno-telekomunikacyjnych (ICT) w perspektywie historycznej. Czy istnieje globalna wioska? Internet: era Web 2.0. i następne.
3. Rewolucja technologiczno-informacyjna jako siła napędowa globalizacji. Koncepcja społeczeństwa informacyjnego i społeczeństwa sieciowego.
4. Gospodarka oparta na wiedzy.
5. Innowacje i Innowacyjność w dobie globalizacji. Pojęcie, mechanizmy, uwarunkowania i zależności.
6. Rola państwa w podnoszeniu zdolności technologicznych i innowacyjności. Mechanizmy wspierania rozwoju nauki, technologii i innowacji we współczesnej gospodarce światowej.
7. Polityka naukowa, polityka technologiczna, polityka innowacyjności - podejście teoretyczne i praktyczne. Teoria luki technologicznej. Konwergencja ekonomiczna i technologiczna.
8. Narodowe Systemy Innowacyjności.
9. Wpływ nowoczesnych technologii na współczesne stosunki międzynarodowe. Cyberprzestrzępczość i inne zagrożenia związane z rozwojem ICT.
10. Kraje rozwinięte a kraje rozwijające się. Zjawisko wykluczenia informacyjnego.
11. Nauka, technologia, innowacje w krajach Ameryk a wyzwania gospodarki opartej na wiedzy.
12. Studium przypadków:
Unia Europejska, Stany Zjednoczone, Korea Płd., Japonia, Izrael, Kanada, Brazylia, Argentyna, Meksyk, Chile, Kolumbia, Kuba, Kostaryka, Panama.
Polska na tle globalnym.
13. Międzynarodowa współpraca naukowa i akademicka. Międzynarodowa dyfuzja wiedzy, technologii i innowacji i jej znaczenie dla rozwoju gospodarczego.
14. Podsumowanie i wnioski (również dla Polski).
Kierunek podstawowy MISMaP
gospodarka przestrzenna
geografia
informatyka
Rodzaj przedmiotu
monograficzne
ogólnouniwersyteckie
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza:
- zna definicje i charakterystykę wiedzy, nauki, technologii i współczesnej gospodarki światowej;
- ma wiedzę związaną z podstawami ekonomicznej teorii procesów innowacyjnych i jej zastosowaniem do analizy międzynarodowego transferu technologii w warunkach gospodarki opartej na wiedzy;
- zna podstawowe modele innowacji i transferu technologii, w tym w warunkach luki technologicznej;
- zna przemiany związane z rewolucją technologiczno-informacyjną we współczesnej gospodarce światowej ze szczególnym uwzględnieniem USA, i regionu latynoamerykańskiego;
- zna podstawowe wskaźniki pozwalające scharakteryzować kraje amerykańskie pod względem rozwoju nauki, technologii i innowacji;
Umiejętności:
- potrafi scharakteryzować i omówić przemiany zachodzące pod wpływem zmian technologicznych we współczesnej gospodarce światowej;
- potrafi dokonać analizy roli i pozycji naukowej, technologicznej i innowacyjnej najważniejszych gospodarek amerykańskich na tle globalnym;
- potrafi scharakteryzować i omówić skuteczność narzędzi strategii proinnowacyjnej polityki makroekonomicznej;
- identyfikuje problemy z zakresu międzynarodowego transferu technologii dla wspierania procesów realnej konwergencji, zwłaszcza w przypadku latynoamerykańskich krajów mniej zaawansowanych;
Kompetencje społeczne:
- współpracuje w grupie, przybierając różne role
Kryteria oceniania
- obecność jest obowiązkowa (dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione nieobecności)
- mini-projekt badawczy, z prezentacją podczas zajęć - temat ustalany z prowadzącym (80% punktów)
- pisemny test końcowy (20% punktów)
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Literatura podstawowa:
Gocłowska-Bolek J. (2017), Ameryka Łacińska w poszukiwaniu nowej strategii rozwoju, Wyd. Biblioteka Iberyjska, Warszawa, rozdz. 1-3; 8-10.
Kubielas S. (2009), Innowacje i luka technologiczna w gospodarce globalnej opartej na wiedzy, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
Rodriguez J.C., Gómez M. (2014), Innovation trends in Latin American Countries, "International Journal of Social, Behavioral, Educational, Economic, Business and Industrial Engineering", vol. 8, No. 3, s. 638-644.
Raporty UNESCO, OECD (wskazane na bieżąco podczas zajęć).
Literatura uzupełniająca:
Antonelli C., Foray D. , Hall B.H., Steinmueller W.E. (2006), New Frontiers in the Economics of Innovation and New Technology, Edward Elgar, Cheltenham.
Archibugi D., Michie J., (eds.) (1997), Technology, Globalisation and Economic Performance, Cambridge University Press, Cambridge.
Audretsch D. (red.) (2006), Entrepreneurship, Innovation and Economic Growth, Edward Elgar, Cheltenham UK, Northanpton MA USA.
Cimoli M., Dosi G., Stiglitz J.E. (red.) (2009), Industrial Policy and Development. The Political Economy of Capabilities Accumulation, Oxford University Press, Oxford.
Bauchspies W. Croissant J., Restivo S. (2005), Science, Technology, and Society: A Sociological Approach, Wiley-Blackwell.
Bógdał-Brzezińska A., Gawrycki M.F. (2003), Cyberterroryzm i problemy bezpieczeństwa we współczesnym świecie, Oficyna Wydawnicza Aspra-JR, Warszawa.
Castells M., (2012), Networks of Outrage and Hope. Social Movements in the Internet Age, (wydanie polskie: (2013) Sieci oburzenia i nadziei. Ruchy społeczne w erze internetu, PWN, Warszawa).
Castells M., (2000), The Rise of the Network Society, Blackwell, Oxford (wydanie polskie: Społeczeństwo sieci (2007), PWN, Warszawa).
Castells M. (2003), Galaktyka Internetu: Refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań.
Ching J. (2010), Cyberterrorism. Rosen Pub Group.
Costigan S. (2012). Cyberspaces and Global Affairs. Ashgate.
Gocłowska-Bolek J. (2017), Polityka naukowa oraz polityka technologii i innowacji w Ameryce Łacińskiej, "Nauka", 3/2017, s. 159-179.
Gocłowska-Bolek J. (2017), Rozwój nauki, technologii i innowacji w Ameryce Łacińskiej w perspektywie historycznej, "Ameryka Łacińska", 3 (97)/2017, s. 18-40.
Gocłowska-Bolek J. (2016), Brazylia w poszukiwaniu innowacyjności gospodarczej, "Ameryka Łacińska", nr 1 (91)/2016, ISSN 1506-8900, s. 43-58.
Gross M. (2010), Ignorance and Surprise: Science, Society, Ecological Design. Cambridge, MA: MIT Press (Inside Technology Series).
Laursen K. (2000), Trade, Specialisation, Technology and Economic Growth. Theory and Evidence from Advanced Countries, Edward Elgar, Cheltenham.
McLuhan H.M. (2004), Zrozumieć media. Przedłużenie człowieka, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa (wydanie oryginalne: 1994, Understanding Media).
McLuhan H.M. (1962), The Gutenberg Galaxy, University of Toronto Press Inc., Toronto (nowe wydanie, uzupełnione: 2011).
Misala J. (2011), Międzynarodowa konkurencyjność gospodarki narodowej, PWE, Warszawa.
Nam Y., Barnett G.A. (2011), Globalization of technology: Network analysis of global patents and trademarks, "Technological Forecasting and Social Change", 8 (78)/2011, p. 1471-1485.
Olejniczak K., Płoszaj A., Rok J. (2012), Organizacyjne uczenie się i zarządzanie wiedzą - przegląd koncepcji, [w:] Olejniczak K. (red.), Organizacje uczące się. Model dla administracji publicznej, Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa.
Rolón D.N. (2013), Control, vigilancia y respuesta penal en el ciberespacio, Latinamerican´s new security thinking, CLACSO.
Royal Society (2015), Building a Stronger Future: Research, Innovation, and Growth, February.
Stiglitz J.E. (2008), Wizja sprawiedliwej globalizacji, PWN, Warszawa.
Vinck D. (2010), The Sociology of Scientific Work. The Fundamental Relationship between Science and Society. Cheltenham: Edward Elgar.
Vinck D. (2003), Everyday engineering. Ethnography of design and innovation. Cambridge, MA: MIT Press.
Werskey G. (2011), The Marxist Critique of Capitalist Science: A History in Three Movements?. The Human Nature Review. 2011-05-21.
Worth R. (2016), Terror on the Internet: The New Arena, The New Challenges, "New York Times" 25.06.2016.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: