Deliberacja, partycypacja, mediacja w mieście 1900-SM-3-4MS-1
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z najnowszymi z najnowszymi metodami i technikami prowadzenia konsultacji społecznych oraz technikami badania przestrzeni miejskiej, przy zastosowaniu metody o charakterze ilościowymi i metody o charakterze jakościowym i praktyczne zastosowanie tych metod badań w celu zdiagnozowania i scharakteryzowania problemów, które występują w przestrzeni miejskiej. Zajęcia mają przede wszystkim wymiar praktyczny i realizowane są we współpracy z innymi jednostkami naukowo-badawczymi oraz w formule międzysektorowej.
W oparciu o konkretny problem, który występuje w przestrzeni miasta, wybranym we współpracy z instytucjami samorządu lokalnego, studenci podczas zajęć będą uczyli się konstruować plan badań, narzędzia badawcze i zrealizują badanie, dotyczące danego problemu w celu przedstawienia jego diagnozy. Oprócz tego studenci poznają najnowsze rozwiązania badawcze, z zastosowaniem określonej metody i technik konsultacji społecznych i metod badawczych, które pozwalają na jak najlepsze zdiagnozowanie problemów w przestrzeniach miast w Polsce i na świecie, poszerzając tym samym swoja wiedzę metodologiczną i wzbogacając warsztat badawczy w zakresie socjourbanistycznym.
Podczas zajęć studenci będą korzystać nie tylko z instrumentarium nauk społecznych, ale również metod i technik znajdujących się na styku badań socjologicznych oraz architektury krajobrazu, urbanistyki i projektowania, takich jak metodyki projektowe, w tym projektowanie obiektowe, analizy przestrzenne, analizy wizualne i mapy poznawcze.
Konwersatorium
Zakres tematów:
1. Miasto jako przestrzeń dla badań terenowych
2. Znaczenie badań terenowych dla rozwiązywania problemów w przestrzeni miejskiej
3. Węzły, punkty i rejony jako przestrzenie badawcze
4. Diagnoza jako cel badań
5. Analiza wybranych problemów z perspektywy badawczej i diagnostycznej
6. Wizja terenowa jako przygotowanie do badania
7. Tworzenie planu badania
8. Mapy poznawcze jako porządkowanie wiedzy o przestrzeni
9. Technika wywiadu zogniskowanego jako forma konsultacji społecznej
10. Sondaż deliberatywny jako forma debaty społecznej
11. Przygotowanie narzędzi do badań
12. Realizacja badań terenowych
13. Realizacja badań terenowych
14. Analiza danych
15. Prezentacja wyników badań
Metody dydaktyczne:
analiza tekstów z dyskusją
praca w grupach
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza
• Student/studentka zna terminologię z zakresu metod konsultacji społecznych
• Student/studentka zna terminologię z zakresu metody badań o charakterze ilościowym i jakościowym;
• Student/studentka zna metody pracy mediacji w przestrzeni miasta;
• Student/studentka zna zasady konstruowania planu badań realizowanego w przestrzeni miejskiej;
• Student/studentka zna zasady konstruowania i realizacji narzędzi wykorzystywanych w badaniach terenowych;
• Student/studentka posiada wiedzę z zakresu etyki realizacji badań terenowych w przestrzeni miejskiej;
•
Umiejętności
• Student/studentka potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia konsultacji społecznych
• Student/studentka posiada umiejętność przygotowania i realizacji badań terenowych realizowanych w przestrzeni miejskiej;
• Student/studentka potrafi zastosować wybrane metody i techniki badań na potrzeby zdiagnozowania problemu występującego w przestrzeni miejskiej;
Kryteria oceniania
Zajęcia dydaktyczne - 90
Przygotowanie się do zajęć: czytanie lektur, analiza raportów z badań, opracowanie narzędzi do badań – 90
Łączny nakład pracy studenta w godz. - 90
Kryteria oceniania:
- ocena ciągła (obecność na zajęciach, przygotowanie się do zajęć, aktywność na zajęciach)
- raport końcowy
Literatura
Michael Angrosino, Badania etnograficzne i obserwacyjne;
Barbara Lewenstein, Magdalena Dutkiewicz, Lokalny dialog obywatelski. Refleksje i doświadczenia;
Magdalena Dutkiewicz, Barabara Lewenstein, Aleksandra Winiarska, Wielkomiejskie wspólnoty: trwałość i zmiana
Marcus Banks, Materiały wizualne w badaniach jakościowych;
Rosaline Barbour, Badania fokusowe;
Dariusz Jemielniak, Badania jakościowe. Metody i narzędzia;
Denzin Lincoln, Interpretive Qualitative Materials;
Kevin Lynch, Obraz miasta;
Tim Rapley, Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów;
Gillian Rose, Interpretacja materiałów wizualnych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: