Demokratyczne procesy miejskie 1900-SM-2-5MS
Celem zajęć jest zaprezentowanie podstawowych założeń procesów partycypacji obywatelskiej oraz praktyki włączania mieszkańców w podejmowanie decyzji o mieście, przez pryzmat konfliktów społecznych. Zajęcia będą miały charakter warsztatowy, w oparciu o
analizy case study oraz zaangażowanie w ćwiczenia praktyczne.
W trakcie zajęć przyjrzymy się uwarunkowaniom instytucjonalnym, w tym politykom publicznym i aktom prawa lokalnego nakierowanym na
rozwój partycypacyjnych metod zarządzania miastem, a także ich zastosowaniu w praktyce. Skupimy się również na przypadkach
sytuacji konfliktowych, społecznych mechanizmach, które im towarzyszą oraz możliwych sposobach rozwiązywania.
Zajęcia rozpoczną się od dyskusji na temat idei demokracji deliberatywnej oraz potencjalnych korzyści społecznych, ale także
wyzwań, które związane są z jej wdrażaniem w praktyce. Przyjrzymy się dalej różnym sposobom implementowania mechanizmów
partycypacji w zarządzaniu miastem i towarzyszących temu trudnościach. Będziemy analizować wybrane akty prawa lokalnego
(np. uchwały o prowadzeniu konsultacji społecznych, uchwały o budżetach obywatelskich) oraz ich zastosowanie w konkretnych
uwarunkowaniach miejskich. Następnie przyjrzymy się przykładom konfliktów społecznych powiązanych z procesami partycypacji oraz
metodom i technikom osiągania konsensusu w sytuacji zróżnicowanych interesów aktorów społecznych: instytucji, organizacji,
aktywistów czy grup mieszkańców. Szczególnym typem konfliktu, który będzie przedmiotem naszego zainteresowania, to NIMBY (Not In My
Back Yard - "nie w moim ogródku"), który dotyczy kontrowersji wokół ulokowania inwestycji ważnych społecznie, jednak o znacznym stopniu uciążliwości dla najbliższych sąsiadów.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
zdalnie
Kryteria oceniania
Ocena końcowa składać będzie się z: obecności i aktywności na zajęciach
(30%) oraz zaliczenia pisemnego (70%).
Literatura
Coleman P., Konflikt trudno rozwiązywalny, w: Deutsch M.,
Coleman P.T. (red.), Rozwiązywanie konfliktów. Teoria i
praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego,
Kraków 2005.
Gójska A., Konsultacje społeczne jako narzędzie
rozwiązywania konfliktów miejskich, w: Lewenstein B.,
Gójska A., Zielińska E., Aktywizmy miejskie, Scholar, 2020,
str.252-278
Gójska Agata, Mediacje w konfliktach społecznych, w:
Gmurzyńska E., Morek R. (red.), Mediacje. Teoria i
praktyka, Wolters Kluwer, 2014, str. 375-392
Juchacz P.W, Demokracja, deliberacja,
partycypacja, Wydawnictwo UAM w Poznaniu, 2011,
rozdział I.2 O nowych deliberatywnych modelach
partycypacji obywatelskiej.
Matczak P., Społeczne uwarunkowania eliminacji
syndromu NIMBY, w: Podmiotowość społeczności lokalnej,
red. R.Cichocki, Poznań, 1996
Michałowska E., Syndrom NIMBY jako przykład
samoorganizacji społecznej na poziomie lokalnym, Studia
Regionalne i Lokalne, nr 1 (31), 2008, str. 60-80.
Moore Christopher, Mediacje. Praktyczne strategie
rozwiązywania konfliktów, Wolters Kluwer 2009, str. 395-
427, 429-443.
Reykowski J. (red.), Konflikt i porozumienie.
Psychologiczne podstawy demokracji deliberatywnej,
ACADEMICA 2007, rozdz.1 Wasilewski J. Czy demokracja
deliberatywna naprawi współczesną demokrację? Oraz
rozdz. 2 Reykowski J., Rozwiązywanie sprzeczności
ideologicznych i sprzeczności interesów w grupach
społecznych – teoria i badania
Starzewski M., Społeczeństwo obywatelskie a legitymizacja
władzy na przykładzie sporu o budowę mostu Krasińskiego
w Warszawie, w: Lewenstein B., Gójska A., Zielińska
E., Aktywizmy miejskie, Scholar, 2020, str. 78-102
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: