Contemporary migration - social and economic consequences (ERASMUS) 1900-ERASMUS-CMS
Kurs ma na celu zapoznać studentów z procesami migracyjnymi. Migracja jest jednym z najważniejszych wyzwań współczesnego świata. Wszystkie regiony świata doświadczają ogromnych, zróżnicowanych przepływów i imigranci stali się ważną grupą tworzącą współczesne społeczeństwa.
Podczas zajęć omawiane będą następujące zagadnienia:
• przedstawienie głównych teorii migracji;
• scharakteryzowanie najważniejszych krajów imigracji i emigracji świata (zmiany głównych kierunków i miejsc migracji);
• scharakteryzowanie skutków migracji dla krajów przyjmujących (takie jak zmiany demograficzne, wieloetniczne i wielokulturowe miasta, dzielnice etniczne, enklawy gospodarcze etc.);
• omówienie skutków migracji w krajach wysyłających migrantów (np. "drenaż mózgów", znaczenie przekazów pieniężnych w gospodarce krajowej i lokalnej).
Szczególna uwaga zostanie zwrócona na sytuację w Unii Europejskiej i jej państw członkowskich (w zakresie imigracji i polityki integracji oraz prowadzenia kontroli migracji międzynarodowych) oraz zmian w zachowaniach migracyjnych Polaków.
Ze względu na zbliżoną tematykę, kurs nie jest polecany dla studentów, którzy uczestniczyli w wykładzie ogólnouniwersyteckim "Migracje zarobkowe i ich skutki społeczno-gospodarcze".
Szacowana liczba godzin, którą student musi przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych dla przedmiotu efektów uczenia się.
Wykład: 4 ECTS – w tym:
1 ECTS - w bezpośrednim kontakcie z prowadzącymi, udział w zajęciach
3 ECTS - wkład własny studenta, w tym: 1ECTS zapoznanie się literaturą, 1 ECTS zapoznanie się z dodatkowymi materiałami np. filmy,1 ECTS przygotowanie do zaliczenia pisemnego
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kursu student zna i rozumie:
- najważniejsze cechy współczesnej migracji i ich uwarunkowania
- w jaki sposób migracji wpływają na różne obszary (zarówno obszary wysyłające jak i przyjmujące migrantów)
Student potrafi:
- interpretować zachodzące procesy migracji w świetle teorii migracji
- wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i rozwiązania problemu badawczego
- przekazać wiedzę geograficzną różnym odbiorcom
Kompetencje/postawy: Kurs kształtuje postawę otwartości wobec różnorodności kulturowej, zachowań migracyjnych oraz społeczno-kulturowych skutków migracji.
Kryteria oceniania
Zaliczenie pisemne z pytaniami testowymi (w semestrze letnim 2020/2021 test końcowy zostanie przeprowadzony w formie zdalnej).
Egzamin jest testem pisemnym składającym się z pytań otwartych i zamkniętych. Do uzyskania pozytywnej oceny wymagane jest 50% punktów.
Egzamin poprawkowy odbywa się na takich samych zasadach jak zdanie egzaminu po raz pierwszy.
Literatura
W czasie kursu wykorzystywane będą: artykuły z czasopism (np. International Migration Review), fragmenty książek i oficjalnych dokumentach państwowych w zakresie migracji dopasowane do konkretnych działów tematycznych.
W czasie kursu wykorzystywane będą: artykuły z czasopism (np. International Migration Review), fragmenty książek i oficjalnych dokumentach państwowych w zakresie migracji dopasowane do konkretnych działów tematycznych.
Niektóre publikacje polecane:
Comparative Migration Studies, Springer series https://link.springer.com/journal/40878/volumes-and-issues
IMISCOE Short Readers on Migration https://www.imiscoe.org/publications/library/8-imiscoe-short-readers-on-migration
de Haas H., Castles S., Miller M.J., 2019, The age of migration, Palgrave Macmillan
Martiniello M., Rath J., 2013, An Introduction to International Migration Studies: European Perspectives, Amsterdam University Press
Martiniello M., Rath J., 2014, Selected Studies in International Migration and Immigrant Incorporation, Amsterdam University Press
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: