Logika 1900-9AL
Wybrane zagadnienia z formalnej metodologii nauki. Metodologiczne typy nauk. Nauki dedukcyjne i indukcyjne. Testowanie hipotez, dowodzenie twierdzeń, wyjaśnianie faktów. Wyjaśnianie i przewidywanie.
Sprawdzian pisemny i egzamin ustny
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Doktorant po zakończeniu kursu:
- w ramach wiedzy:
1. zna podstawową terminologię logiczną
2. zna podstawowe rodzaje rozumowań stosowanymi w nauce
3. zna metodologiczne typy nauk
- w ramach umiejętności:
4. twórczo wykorzystuje poznaną terminologię logiczną w celu definiowania terminów ze swojej dziedziny
5. twórczo wykorzystuje poznaną terminologię logiczną do przeprowadzania podziałów logicznych
6. umie zastosować logikę w wyjaśnianiu zjawisk i w formułowaniu hipotez oraz ich sprawdzaniu
7. ma umiejętność rozpoznawania błędnych rozumowań i argumentacji
- w ramach kompetencji społecznych:
8. potrafi krytycznie myśleć
9. ma świadomość, że każde zdanie powinno być uzasadnione.
10. umie odróżnić rzeczywiste uzasadnienie twierdzenia od pseudotłumaczenia
Sposób weryfikacji zdefiniowanych efektów kształcenia – obserwacja i ocena udziału i aktywności podczas dyskusji; sprawdzian rozumienia i zastosowania terminologii. Zastosowano klucz oceniania uwzględniający wszystkie zamierzone efekty kształcenia.
Kryteria oceniania
Sprawdzian pisemny i egzamin ustny
Literatura
Ajdukiewicz K., 1965, Logika pragmatyczna, Warszawa, PWN.
Wójcicki R., 2003, Wykłady z logiki z elementami teorii wiedzy, Warszawa.
Stanosz B., 2006, Ćwiczenia z logiki, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: