Foresight terytorialny - analizy i modele ekonometryczne 1900-7-FTAME-FRT
W ramach tego przedmiotu student uczy się rozpoznawania i badania zależności między zjawiskami ekonomicznymi oraz modelowania tych zjawisk. Zapoznaje się z podstawami dotyczącymi analizy szeregów czasowych, budowania indeksów złożonych oraz badania zależności pomiędzy zmiennymi, następnie poznaje podstawowe metody prognozowania i symulacji. W czasie zajęć projektowych nabywa umiejętności doboru odpowiedniej metody do postawionego problemu, tworzenia modeli prognostycznych, stawiania prognoz i ich weryfikacji oraz interpretacji i prezentacji uzyskanych wyników. Uczy się oceny jakości prognoz, zapoznaje z możliwościami wykorzystywania konkretnych modeli oraz poznaje ograniczenia ich stosowania.
Tematy konwersatorium:
1. Wprowadzenie - cel zajęć, metody pracy, oczekiwane efekty. Rola modelowania ekonometrycznego w foresighcie terytorialnym. Źródła i typy danych zastanych w badaniach foresightowych.
2. Podstawy analizy szeregów czasowych i wnioskowania statystycznego. Badanie zależności pomiędzy zjawiskami. Podstawy modelowania zjawisk.
3. Funkcje i rodzaje prognoz. Metody analizy trendów: ekstrapolacja, analiza trend-impact (TIA), warunkowa analiza trendów (WAT), strukturalna analiza trendów (CIA).
4. Prognozowanie szeregów czasowych: metody, ryzyka związane z prognozowaniem, wyznaczanie trendu, wskaźniki sezonowości.
5. Podejście quasi-eksperymentalne, analizy kontrfaktyczne - idea, metody i zastosowanie.
6. Metody ekonomiczne w modelowaniu. Rodzaje modeli ekonometrycznych. Rola założeń przyjętych w modelowaniu. Błędy prognoz.
7. Zaliczenie
Tematy ćwiczeń:
1. Konstrukcja indeksów złożonych i badanie zależności pomiędzy zmiennymi.
2. Analiza dynamiki zjawisk, wygładzanie szeregu czasowego.
3. Estymacja modeli ekstrapolacyjnych: wygładzanie wykładnicze.
4. Estymacja modeli autoregresyjnych.
5. Prognozowanie szeregów czasowych. Analiza ex post jakości prognoz.
6. Badanie efektu zjawisk przy użyciu metody kontrfaktycznej.
7. Zaliczenie.
Nakład pracy studenta:
30h - obecność na zajęciach (konwersatorium, ćwiczenia)
30h - praca własna (powtarzanie materiału, zapoznanie się z zalecaną literaturą, przygotowanie się do zajęć, prace domowe)
60h ogółem (zależnie od systematyczności w pracy podczas semestru oraz cech indywidualnych studenta).
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się: K_W02, K_W06 / K_U02 , K_U04, K_U06 / K_K02, K_K06, K_K07 / S3_W02; S3_W04 / S3_U02; S3_U03 / S3_K01; S3_K02
WIEDZA:
1. S3_W02
2. S3_W06
UMIEJĘTNOŚCI
1. S3_U02
2. S3_U04
3. S3_U06
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
1. S3_K01
2. S3_K02
Kryteria oceniania
• Zaliczenie konwersatorium: pisemne (aktywność w trakcie zajęć, m.in. udział w dyskusji; test, pytania zamknięte i otwarte).
• Zaliczenie ćwiczeń: kontrola obecności, wykonywanie prac domowych, test praktyczny.
Ocena końcowa: średnia arytmetyczna z ocen uzyskanych z zaliczenia konwersatorium i ćwiczeń.
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
Żądło T., Wywiał J., 2008, Prognozowanie szeregów czasowych za pomocą pakietu SPSS, Predictive Solutions, Warszawa.
Gajda J.B., 2017, Prognozowanie i symulacje w ekonomii i zarządzaniu, Wyd. C. H. Beck, Warszawa.
Wójcik P.,2018, Metody pomiaru realnej konwergencji gospodarczej w ujęciu regionalnym i lokalnym. Konwergencja równoległa, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
Bedyńska S., Książek M., 2012, Statystyczny drogowskaz 3, Warszawa: Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej, Wydawnictwo Akademickie Sedno.
Literatura uzupełniająca będzie podawana w trakcie zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: