Geografia usług 1900-6AUS
Treść konwersatoriów:
1. Informacje wprowadzające. Co wiemy o usługach? Czym są usługi - jak je definiujemy, jakie mają cechy specyficzne?
2. Jaka jest rola usług w gospodarce w różnych regionach świata, jakie miary znaczenia usług są stosowane, jakie procesy wpływają na zmianę roli usług?
3. Po co nam usługi publiczne, które z nich można sprywatyzować i jakie mogą być konsekwencje przestrzenne takich działań - dyskusja na podstawie tekstu wprowadzającego.
4. Co wiemy o rynku pracy w usługach, jakie są podstawowe jego cechy, współczesne trendy na rynku pracy?
5. Konflikty powstające z powodu lokalizacji działalności usługowych - dyskusja na podstawie tekstu wprowadzającego.
6. Jak wytłumaczyć lokalizację usług? Podstawowe koncepcje tłumaczące układ przestrzenny usług w skali globalnej, regionalnej i lokalnej. Czynniki lokalizacji usług.
7. Charakterystyka działalności usługowych - przykład nowoczesnych kanały dystrybucji w handlu detalicznym.
Badania usług w geografii polskiej i obcej (sposoby i przedmiot badań). Charakter i specyfika działalności usługowych (klasyfikacje i typologie usług). Wzrost udziału usług w gospodarce (struktura zatrudnienia, PKB, handel zagraniczny). Cechy rynku pracy w usługach. Umiędzynarodowienie usług (ponadnarodowe korporacje usługowe). Koncentracja usług: miasta globalne. Usługi publiczne a problem dostępności. Teorie lokalizacji usług. Czynniki lokalizacji usług (skala globalna/ regionalna/ lokalna).
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student:
1. Zna najważniejsze cechy usług, rynku pracy w usługach, zasady lokalizacji i przyczyny powstawania konfliktów związanych z lokalizacją usług.
W zakresie umiejętności student:
1. Potrafi wskazać powiązania między zjawiskami społeczno-gospodarczymi a rozwojem wybranych rodzajów usług.
W zakresie postaw student:
1. Potrafi zrozumieć dylematy osób decydujących o lokalizacji usług publicznych.
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się dwa elementy:
1. Aktywny udział w dwóch dyskusjach (po 3 punkty) + dwie "wejściówki" na podstawie tekstu wprowadzającego (po 3 punkty)
2. Zaliczenie pisemne na podstawie treści pozostałych konwersatoriów - 6 pytań otwartych (po 3 punkty).
Łącznie do uzyskania - 30 punktów. Do zaliczenia konwersatorium student powinien uzyskać minimum 16 punktów.
Literatura
Flejterski S., Panasiuk A., Perenc J., Rosa G. (red.), 2005, Współczesna ekonomika usług. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Ilnicki D., 2009, Przestrzenne zróżnicowanie poziomu rozwoju usług w Polsce. Teoretyczne i praktyczne uwarunkowania badań. Wrocław: Instytut Geografii i Rozwoju Regionalnego Uniwersytetu Wrocławskiego.
Wilk W., 2001, Czynniki lokalizacji i rozmieszczenie wybranych usług w Warszawie, Warszawa: WGiSR UW.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: