Socjologia 1900-6ASC
Konwersatorium oparte będzie o krótki wykład, dyskusję i samodzielną lekturę. Wykład dostarczy niezbędnej wiedzy i pojęć do dyskusji i ćwiczeń w grupach. Samodzielna lektura polecanych fragmentów literatury naukowej lub publicystycznej pozwoli Słuchaczom na pełniejsze uczestnictwo w zajęciach. Podczas pierwszych spotkań omówione zostaną podstawowe pojęcia socjologiczne, historia dyscypliny oraz metody badawcze właściwe dla niej. Kwestie metodologii w badaniach społecznych mogą zostać omówione z wykorzystaniem doświadczeń i dylematów Uczestników konwersatorium. W dalszej kolejności Słuchacze poznają teorie dotyczące kształtowania się współczesnego społeczeństwa i jego funkcjonowania. W szczególności omówione zostaną zagadnienia stratyfikacji społecznej, narodów, religii czy kultur. Jedno ze spotkań poświęcone będzie wyłącznie socjologii miasta. Kolejne zajęcia dotyczyć będą poniższych tematów:
1. Wstęp do socjologii i człowiek jako istota społeczna/ historia socjologii:
• Interakcje społeczne, status i role społeczne,
• Instytucja, instytucjonalizacja, legitymizacja, kontrola społeczna.
• Historia myśli społecznej, kontekst powstania socjologii jako nauki.
2. Pochodzenie współczesnego społeczeństwa. Podstawy badań społecznych
• Kluczowe wydarzenia wiodące do powstania współczesnego społeczeństwa,
• Wspólnota i stowarzyszenie,
• Pojęcie kapitału społecznego,
• Metody i techniki badań społecznych.
3. Czym jest kultura? / Państwo i naród
• Pojęcie kultury,
• Kultura masowa, kultura popularna.
• Władza i polityka, biurokracja, nowoczesne państwo,
• Rodzaje kultury politycznej,
• Naród i tożsamość narodowa,
4. Demokracja/ Nierówności społeczne:
• Demokracja.
• Teorie struktury klasowej i stratyfikacji społecznej,
• Ruchliwość społeczna. Zróżnicowanie i ruchliwość społeczna we współczesnej Polsce.
5. Człowiek i przestrzeń/ Socjologia miasta.
• Proksemika, kulturowe zróżnicowanie relacji z przestrzenią,
• Badania i koncepcje „szkoły chicagowskiej”,
• Industrializacja i urbanizacja,
• Współczesne miejskie ruchy społeczne.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
WIEDZA
Słuchacz po ukończeniu konwersatorium:
• Zna podstawowe pojęcia socjologiczne,
• Potrafi osadzić narodziny dyscypliny jaką jest socjologia w kontekście historycznym, wskazać jej główne nurty,
• Zna podstawowe metody i techniki badawcze w socjologii.
UMIEJĘTNOŚCI
• Student potrafi mówić o wybranych aspektach życia społecznego wykorzystując pojęcia i perspektywę socjologiczną
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
• Student potrafi uczestniczyć w dyskusji na tematy społeczne, wskazując źródła wybranych zjawisk społecznych
• W codziennym życiu student potrafi, korzystając z wyobraźni socjologicznej, zrozumieć położenie i zachowanie różnych grup społecznych i jednostek.
Kryteria oceniania
Konwersatorium kończy się zaliczeniem na ocenę. Na ocenę końcową składa się aktywność podczas zajęć (40%) oraz dwa krótkie zadania pisemne (2x30%).
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Peter L. Berger & Thomas Luckmann, Społeczne tworzenie rzeczywistości, PIW, 1983, Zygmunt Bauman, Socjologia, Zysk i S-ka, 1996; Henryk Domański, Struktura społeczna, Scholar, Warszawa 2007; Maciej Gdula, Przemysław Sadura (red.) Style życia i porządek klasowy, Scholar, Warszawa 2012; Anthony Giddens, Socjologia, PWN, Warszawa 2012; Bohdan Jałowiecki, Marek Szczepański, Miasto i przestrzeń w perspektywie socjologicznej, Scholar 2006, Przemiany więzi społecznych: zarys teorii zmiany społecznej, Scholar, 2004.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: