Podstawy informatyki I 1900-6API1
Celem zajęć jest przygotowanie do samodzielnego wykorzystania sprzętu i oprogramowania komputerowego w dalszym toku studiów i w pracy zawodowej; w szczególności nabycie kompetencji w zakresie: wyboru adekwatnego do celu realizacji projektu lub zadania z zakresu analiz przestrzennych narzędzia - rodzaju oprogramowania. Umiejętność właściwego zastosowania narzędzi oprogramowania, w tym, selekcji odpowiednich informacji reprezentujących procesy i zjawiska przestrzenne, doboru odpowiednich funkcji w celu osiągnięcia zamierzonych rezultatów obliczeń numerycznych lub przetwarzania oraz właściwego przygotowania opracowania wyników w formie opisowej, raportu, uzupełnionych prezentacją graficzną, a także kartograficzną lub geowizualizacją. Identyfikacja odpowiednich funkcji, mechanizmów i algorytmów programów komputerowych, stosowanych w realizacji projektów z zakresu gospodarki przestrzennej. Wykształcenie umiejętności poprawnej i jak najlepszej interpretacji i reprezentacji uzyskanych wyników.
Treść:
Program wykładów obejmuje omówienie tematyki: podstaw systemów operacyjnych, platform systemowo-sprzętowych i funkcjonowania sieci komputerowych, omówienie oprogramowania ogólnego użytku, podstawy funkcjonowania systemów baz danych w sieciach komputerowych, funkcjonowanie i protokoły sieci Internet oraz wprowadzenie do grafiki komputerowej. Rozszerzony zakres przedmiotu dotyczy oprogramowania SZBD (systemów zarządzania bazami danych) i oprogramowania klientów baz danych.
Ćwiczenia stanowią element praktyczny zajęć i umożliwiają: nabycie umiejętności pracy z różnymi systemami operacyjnymi w zintegrowanej sieci komputerowej, samodzielne posługiwanie się edytorami tekstów i arkuszami kalkulacyjnymi, oprogramowaniem baz danych, praktyczne aspekty pracy w sieci Internet, wykorzystanie oprogramowania graficznego, zastosowania grafiki użytkowej i wykresów.
Ćwiczenia odbywają się w laboratorium w zintegrowanej sieci komputerowej z dostępem do Internetu (systemy operacyjne Windows/Linux).
Metody oceny:
wykład: egzaminy pisemne,
laboratorium komputerowe: ćwiczenia praktyczne.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
mieszany: w sali i zdalnie
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Przygotowanie do samodzielnego wykorzystania sprzętu i oprogramowania komputerowego w dalszym toku studiów w zakresie gospodarki przestrzennej i w pracy zawodowej; w szczególności nabycie kompetencji w zakresie: wyboru adekwatnego do celu realizacji projektu lub zadania narzędzia - rodzaju oprogramowania. Umiejętność właściwego zastosowania narzędzi oprogramowania, w tym, selekcji odpowiednich informacji reprezentujących procesy i zjawiska przestrzenne, doboru odpowiednich funkcji w celu osiągnięcia zamierzonych rezultatów obliczeń numerycznych lub przetwarzania oraz właściwego przygotowania opracowania wyników w formie opisowej, raportu, uzupełnionych prezentacją graficzną, a także kartograficzną lub geowizualizacją. Identyfikacja odpowiednich funkcji, mechanizmów i algorytmów programów komputerowych, stosowanych w przygotowaniu danych do projektów związanych z modelowaniem i analizą przestrzenną. Wykształcenie umiejętności poprawnej i jak najlepszej interpretacji i reprezentacji uzyskanych wyników.
Kryteria oceniania
eseje, ćwiczenia praktyczne
Ćwiczenia w laboratoratorium komputerowym mają charakter praktyczny, realizowany na konkretnych przykładach zaczerpniętych z prowadzonych badań i projektów z zakresu analiz przestrzennych.
Dodatkowe wymagania: obecność na zajęciach, aktywne uczestnictwo i terminowe oddawanie ćwiczeń za pośrednictwem platformy e-learning.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Beynon-Davies P., Inżynieria systemów informacyjnych. Wprowadzenie, WNT, Warszawa, 1999
Beynon-Davies P., Systemy baz danych, WNT, Warszawa, 2003
Castells M., Galaktyka Internetu. Refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem., Dom Wyd. REBIS, Poznań, 2003, s. 319
Edukacja komputerowa. Wydawnictwo Wszechnicy Polskiej, Szkoły Wyższej TWP, Warszawa, 2005
Jonscher Ch., Życie okablowane., Warszawskie Wyd. Lit. MUZA S.A., Warszawa, 2001, s.344
Levinson P., Miękkie ostrze, czyli historia i przyszłość rewolucji informacyjnej, Warszawskie Wyd. Lit. MUZA S.A., Warszawa, 2006, s.405
Levinson P., Telefon komórkowy. Jak zmienił świat najbardziej mobilny ze środków komunikacji, Warszawskie Wyd. Lit. MUZA S.A., Warszawa, 2006, s.281
Rokicka-Broniatowska, A., (red) Wstęp do informatyki gospodarczej, Szkoła Główna Handlowa - Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2004, s. 609
Werner P., Geograficzne uwarunkowania rozwoju infrastruktury społeczeństwa informacyjnego w Polsce, WGiSR UW, Warszawa, 2003, s.239
Werner P., Łatwa ścieżka. Społeczeństwo a przestrzeń telekomunikacji i mediów elektronicznych, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań, 2010, s.92
Śmigielska Anna, Technologie informacyjne i komunikacyjne w pracy nauczyciela, Mikom, Warszawa, 2002
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: