Ochrona dziedzictwa kulturowego 1900-6AODK
Celem przedmiotu jest przekazanie przyszłym specjalistom z zakresu gospodarki przestrzennej wiedzy na temat różnorodności elementów składających się na dziedzictwo kulturowe, w tym wiedzy na temat krajobrazów kulturowych; wykształcenie w nich świadomości, jak ważne jest dziedzictwo kulturowe w budowaniu tożsamości człowieka. Oprócz wykładu rozumianego w formie tradycyjnej, przewidziany jest także dialog – dyskusja. Ćwiczenia natomiast prowadzić będę do opracowania przez studentów prezentacji krajobrazu kulturowego miejsc ich życia.
Podczas wykładów zaprezentowane będą zagadnienia dotyczące:
a) tożsamości miejsca,
b) krajobrazów kulturowych, ich wartości materialnych i niematerialnych,
c) Listy Światowego Dziedzictwa Kulturowego i Naturalnego UNESCO,
d) Listy Pamięci Świata,
d) Pomników Historii,
e) dziedzictwa kultury technicznej, w tym dziedzictwa postindustrialnego,
f) odpowiedzialności za dziedzictwo kulturowe (w tym krajobrazy kulturowe) poprzez różne formy działań np. artystycznych, edukacyjnych, turystykę itp.
Szczególny nacisk położono na to, które wartości objęte ochroną są specyficzne dla lokalnej, regionalnej lub narodowej tradycji, a które stanową element dziedzictwa europejskiego (światowego).
Liczba godzin:
16 wykład + 8 ćwiczenia
Przygotowanie do wykładu 15 godzin
Przygotowanie do ćwiczeń 15 godzin
Łączny nakład pracy studenta ------------ 60 godzin
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza
Po zakończeniu wykładu student wie:
a) jakie elementy składają się nas dziedzictwo kulturowe,
b) które obiekty w Polsce znajdują się na Liście Światowego Dziedzictwa Kulturowego UNESCO,
c) co to są pomniki historii i czym jest Lista Pamięci Świata (potrafi wskazać przykłady wybranych obiektów).
Student wie:
d) że ochrona dziedzictwa kulturowego obejmuje szereg działań nie odnoszących się wyłącznie do zabytków,
e) co to jest krajobraz kulturowy (w ujęciu różnych nurtów) i potrafi identyfikować elementy krajobrazów kulturowych.
Umiejętności
Po zakończeniu zajęć student potrafi:
a) uzasadnić wpisanie wybranych obiektów na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego UNESCO
b) odczytywać ich kody kulturowe.
c) identyfikować składowe różnych rodzajów krajobrazów kulturowych
d) uzasadnić wpisanie wybranych obiektów na listę pomników historii. e) wskazać w najbliższym otoczeniu obiekty, w przypadku których należy rozpatrzyć celowość objęcia ich ochroną i zaproponować ewentualne formy ochrony.
Postawy
Po zakończeniu zajęć oczekujemy u studenta postrzegania wieloaspektowości dziedzictwa kulturowego, tolerancji związanej z faktem, że ten sam obiekt może mieć różne znaczenie symboliczne dla różnych (grup) osób. Oczekujemy zrozumienia, że ochrona konserwatorska jest zdecydowanie niedoskonałą (niewystarczającą) formą ochrony dziedzictwa kulturowego.
Kryteria oceniania
Zaliczenie ćwiczeń stanowi 50% składowych oceny końcowej, zaliczenie wykładów - 50%. Ocena dostateczna - 51-65% możliwych do uzyskania punktów, dobra - 66-80%, bardzo dobra - 81% lub więcej.
Literatura
1. Bogdanowski J., 2000, Czytanie krajobrazu, Krajobrazy Dziedzictwa Narodowego, nr 1.
2. Lenart W., Michałowski A., 2005, Krajobraz Polski - nasze dziedzictwo i obowiązek, Warszawa
3. Pawłowska K., Swaryczewska M., 2002, Ochrona dziedzictwa kulturowego, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
4. Plit F. Krajobraz kulturowy - czym jest? 2011, WGSR UW, Warszawa
5 Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego PTG, Sosnowiec, t. 1-11, a zwłaszcza t. 4 "Krajobraz kulturowy. Aspekty teoretyczne i metodologiczne" (Sosnowiec 2005).
6. Żwirska B., 2011, Ochrona krajobrazu, Wyd. SGGW, Warszawa
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: