Geoekosystem obszarów naturalnych i przekształconych 1900-6AGONP
W ramach wykładów omawiane są następujące tematy:
Wyjaśnienie podstawowych definicji: geoekosystem, geosystem, ekosystemu i krajobrazu. Przypomnienie komponentów środowiska (rodzaje skał, rzeźba terenu, wody powierzchniowe i podziemne, klimat, gleby, roślinność naturalna). Powiązania i relacje w geoekosystemie. Charakterystyka i rodzaje krajobrazów naturalnych Polski. Charakterystyka i funkcjonowanie geoekosystemów najmniej zmienionych przez człowieka na przykładzie krajobrazów pierwotnych (rodzaje obszarów chronionych i możliwości działalności człowieka, obieg materii w krajobrazie pierwotnym). Charakterystyka i funkcjonowanie geoekosystemów rolniczych, jako przykład obszarów w których człowiek podporządkowuje się prawom przyrody (charakterystyka wybranych właściwości gleb wpływających na rozwój rolnictwa, wpływ jaki człowiek powoduje użytkując gleby rolniczo, typy użytków rolnych). Charakterystyka i funkcjonowanie obszarów zurbanizowanych (podział na obszary zabudowane i zieleń miejską, wpływ tych elementów na komponenty środowiska). Charakterystyka i funkcjonowanie obszarów przemysłowych jako silnie zmienionych przez człowieka. Normy prawne, regulujące gospodarowanie środowiskiem. Krajobraz zrównoważony.
W ramach ćwiczeń studenci na wybranych przykładach analizują wybrane geoekosystemy naturalne i zmienione przez człowieka: rolnicze, zurbanizowane w Polsce. Dla wybranych geoekosystemów przedstawiają projekt krajobrazu zrównoważonego.
Nakład pracy studenta:
32h - obecność na zajęciach
40h - praca własna (powtarzanie materiału, zapoznanie się z zalecaną literaturą, przygotowanie do zajęć)
72h ogółem (lub więcej, zależnie od systematyczności w pracy podczas semestru etc. cech indywidualnych studenta)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kursu student:
Wiedza:
- zna pojęcia geosystem, geoekosystem, ekosystem, krajobraz,
- zna pojęcia związane z komponentami środowiska
Umiejętności:
- potrafi wyjaśnić zależności i związki między poszczególnymi komponentami środowiska w krajobrazie
- potrafi opisać geologię, rzeźbę terenu, gleby i roślinność w podstawowym zakresie
- potrafi całościowo spojrzeć na środowisko przyrodnicze
- potrafi w opytmalnym zakresie określić wykorzystanie krajobrazu
- umie określić wpływ środowiska na kierunki zagospodarowania przestrzenią
- potrafi przewidzieć wpływ zagospodarowania przestrzennego terenu na środowisko przyrodnicze
- umie w podstawowym zakresie określić cech krajobrazu zrównoważonego
Kryteria oceniania
Wykład – egzamin pisemny złożony z pytań testowych i pytań otwartych (około 30), obejmujący wykłady i ćwiczenia oraz podane pozycje literatury.
Ćwiczenia – ocenianie ciągłe; prace pisemne (część kartograficzna i opisowa), aktywność na zajęciach w postaci dyskusji, obecność na zajęciach. Wykonanie zielnika dla roślin wystepujących w Polsce.
Literatura
Dobrzański B., 1972, Gleboznawstwo dla techników meliorancji wodnych, PWRiL Warszawa (fragmenty).
Richling A., Ostaszewska K. (red.),2006, Geografia fizyczna Polski, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa (fragmenty).
Richling A. (red.), 2007, Geograficzne badania środowiska przyrodniczego, Wyd. Nauk. PWN (fragmenty).
Szponar A., 2003, Fizjografia urbanistyczna, PWN Warszawa (fragmenty).
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: