Ekonomika miast i regionów miejskich 1900-6-EMiRM
- Rozrost przestrzenny miast,
- Fazy rozwoju miast, teoria progów,
- Zjawisko „urban sprawl”,
- Metropolie, metropolizacja, zmiany społeczne zachodzące w metropoliach,
- Wybrane metropolie w Polsce i na świecie,
- Obszary metropolitalne i ich struktura przestrzenna,
- Zarządzanie obszarami metropolitalnymi,
- Zrównoważony rozwój miast,
- Rola przestrzeni publicznych w miastach,
- Rewitalizacja miast,
- Planowanie w gminach,
- Marketing terytorialny i promocja miasta.
Uzupełnieniem wykładów są ćwiczenia, podczas których studenci wykonują prace poświęcone aktualnym problemom urbanizacyjnym miast i obszarów miejskich.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu (wykładu, ćwiczeń) student:
- definiuje podstawowe problemy i trendy rozwojowe współczesnych miast i ich regionów, podejścia do zarządzania rozwojem, instrumenty prowadzące do realizacji zamierzonych celów rozwojowych
- wyjaśnia wpływ współczesnych zjawisk zachodzących w przestrzeni na szeroko rozumiane koszty rozwoju miast i ich regionów
- poddaje analizie krytycznej poszczególne propozycje legislacyjne dotyczące gospodarowania i zarządzania przestrzenią miejską
- ocenia szanse rozwojowe polskich miast i regionów miejskich oraz wybranych zagranicznych miast w kontekście dostępnych instrumentów zarządzania
Kryteria oceniania
test zaliczeniowy, aktywność na ćwiczeniach, obecność na wykładach podnosi ocenę
zaliczenie w formie zdalnej
Literatura
Dziemianowicz W., Szmigiel-Rawska K., Nowicka P., Dąbrowska A., 2012, Planowanie strategiczne. Poradnik dla pracowników administracji publicznej, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Rutkowski J., Stawasz D., 2005 Zarządzanie rozwojem lokalnym, Fundacja Współczesne Zarządzanie Białystok
Brol R. (red.), 2004, Ekonomika i zarządzanie miastem, AE Wrocław.
Czornik M., 2004, Miasto, Ekonomiczne aspekty funkcjonowania, AE Katowice.
Jechtuchowicz A., Rzeńcy A., 2009, (red.), Współczesne wyzwania miast i regionów, WUŁ, Łódź.
Strahl D. (red.), 2006, Metody oceny rozwoju regionalnego, Wyd. AE Wrocław.
Słodczyk J (red.), 2004, Rozwój miast i zarządzanie gospodarką miejską, Wyd. UO, Opole.
Szromik A., 2007, Marketing terytorialny. Miasto i region na rynku, Oficyna , Kraków.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: