Socjologia 1900-5-SOC
W czasie konwersatorium omówione zostaną podstawowe pojęcia, koncepcje oraz metody badań w socjologii. Każde zajęcia ilustrowane będą badaniami dotyczącymi zagadnień w szczególności kojarzonych z miastem lub przestrzennym wymiarem zjawisk społecznych. Przy okazji każdego z omawianych zagadnień dyskutowane będą metody badawcze oraz krytyczna interpretacja wyników. Szczególna uwaga poświęcona będzie krytycznemu rozumieniu wyników badań socjologicznych nad przestrzenią i wyciąganiu z nich wniosków przydatnych w planowaniu przestrzennym i projektowaniu urbanistycznym.
1. Wykresy i tabele – rankingi miast
2. Krytyczna analiza źródeł danych – przestępczość
3. Formułowanie hipotez – Broken Windows Theory
4. Konceptualizacja i operacjonalizacja pojęć – getto i underclass
5. Obserwacja etnograficzna – osiedla mieszkaniowe
6. Formułowanie pytań kwestionariuszowych – sąsiedztwo
7. Populacje ukryte i trudnodostępne – praca seksualna
8. Niestandardowe źródła i sposoby zbierania danych – transport w mieście
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się: K_W10 / K_U01, K_U07 / K_K01, K_K05
Wiedza. Studentki i studenci rozumieją najważniejsze pojęcia używane w badaniach społecznych, rozumieją ich społeczne i polityczne konteksty, potrafią krytycznie odczytywać wyniki badań socjologicznych dotyczących przestrzeni. (K_W10)
Umiejętności. Studentki i studenci potrafią krytycznie analizować wyniki badań socjologicznych, dostrzegać uogólnienia i bezpodstawnie wyciągane wnioski; mają umiejętność zaproponowania własnego badania na podstawie wybranej teorii, konceptualizacji i operacjonalizacji pojęć, dobrania zmiennych, określenia ich wartości i sposobów zbierania danych. (K_U01)
Studenci i studentki potrafią porozumieć się z przedstawicielami nauk społecznych na etapie projektowania społecznych badań empirycznych, a także właściwie ocenić znaczenie wyników takich badań dla praktyki projektowej. (K_U07)
Kompetencje społeczne. Studenci i studentki rozumieją potrzebę ciągłego kształcenia się i nabywania nowych umiejętności; potrafią krytycznie analizować wyniki badań, stawiać pytania i kwestionować dotychczasowe przekonania. (K_K05)
Studencki i studenci dostrzegają konieczność współpracy ze specjalistami innych dyscyplin oraz instytucji. (K_K01)
Kryteria oceniania
Obecność (maksymalnie jedna nieusprawiedliwiona nieobecność).
Dwa pisemne sprawdziany w trakcie zajęć w ciągu semestru.
Egzamin pisemny w sesji.
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
Babbie, E., 2007, Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Bauman, Z., 1998, Zawrotna kariera ‘podklasy’, “Przegląd Społeczny”, 1998, nr 1/2.
Blokland, Talja, 2001, Bricks, Mortar, Memories: Neighbourhood and Networks in Collective Acts of Remembering, International Journal of Urban and Regional Research, Vol. 25.2, June 2001.
Blomley, N. (2007) How to Turn a Beggar into a Bus Stop: Law, Traffic and „the function of the Place”, Urban Studies, 44.9, 1697-1712.
Czekaj, K., 2007, Socjologia Szkoły Chicagowskiej i jej recepcja w Polsce, Górnośląska Wyższa Szkoła Handlowa, Katowice.
Harcourt, B.E.; Ludwig, J., 2006, Broken Windows: New Evidence from New York City and a Five-City Social Experiment, “The University of Chicago Law Review”, 73: 2006, 271-320.
Hubbard, P. & Sanders, T. (2003) Making Space for Sex Work: Female Street Prostitution and the Production of Urban Space, International Journal of Urban and Regional Research, Vol. 27.1, 75-89.
Kaltenberg-Kwiatkowska, E., 2002, Sąsiedztwo we współczesnym mieście - stereotypy i rzeczywistość, w: Stare i nowe struktury społeczne w Polsce - tom III - Czynniki miastotwórcze w okresach wielkich zmian społecznych, redakcja W. Misztal, J. Styka, Wydawnictwo UMCS, Lublin, ss. 255-280.
Kiersztyn, A., 2008, Czy bieda czyni złodzieja? Związki między bezrobociem, ubóstwem i przestępczością, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
Marks, C., 1991, The Urban Underclass, “Annual Review of Sociology”, Vol. 17 (1991), pp. 445-466 .
Siemaszko, A. (red.), 2008, Geografia występku i strachu. Polskie badanie przestępczości ‘07, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
Simmel, G., 2006 [1908], Mentalność mieszkańców wielkich miast, w: Socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, ss. 513-531.
Sułek, A., 2002, Ogród metodologii socjologicznej, Wydawnictwo Scholar, Warszawa.
Venkatesh, S. (2013) Floating City: A Rogue Sociologist Lost and Found in New York's Underground Economy, Penguin Press.
Wacquant. L., 2008, Urban Outcasts. A Comparative Sociology of Advanced Marginality, Polity Press, Cambridge.
Wheelan, C., 2013, Naked Statistics, Norton, NY.
Wilson, J.Q.; Kelling, G.L., 1982, Broken windows: The police and neighborhood safety, “Atlantic Monthly”, 249: 29–38.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: