Socjologia miasta i wsi 1900-5-SMiW
Wykład to przegląd najważniejszych zagadnień socjologicznych dotyczących przestrzeni (neighborhood effects, getto, obszary ubóstwa, przestępczość, prostytucja, dzielnice "etniczne"). Przy okazji każdego z omawianych zagadnień dyskutowany jest sposób projektowania badania (konstruowanie hipotez na podstawie wybranych teorii, konceptualizacja i operacjonalizacja pojęć dotyczących przestrzeni), konstruowania narzędzi badawczych, stosowane metody i źródła danych. Szczególna uwaga poświęcona jest właściwemu rozumieniu wyników badań socjologicznych nad przestrzenią i wyciągania z nich wniosków przydatnych w planowaniu przestrzennym i projektowaniu urbanistycznym.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza. Studentka rozumie najważniejsze pojęcia używane w badaniach społecznych, rozumie ich społeczne i polityczne konteksty, potrafi krytycznie odczytywać wyniki badań socjologicznych dotyczących przestrzeni.
Umiejętności. Studentka potrafi krytycznie analizować wyniki badań socjologicznych, dostrzegać uogólnienia i bezpodstawnie wyciągane wnioski. Studentka ma umiejętność zaproponowania własnego badania na podstawie wybranej teorii, konceptualizacji i operacjonalizacji pojęć, dobrania zmiennych, określenia ich wartości i sposobów zbierania danych. Studentka potrafi porozumieć się z przedstawicielami nauk społecznych na etapie projektowania społecznych badań empirycznych, a także właściwie ocenić znaczenie wyników takich badań dla praktyki projektowej.
Kompetencje społeczne. Studentka rozumie potrzebę ciągłego kształcenia się i nabywania nowych umiejętności. Potrafi krytycznie analizować wyniki badań, stawiać pytania i kwestionować dotychczasowe przekonania. Dostrzega konieczność współpracy ze specjalistami innych dyscyplin oraz instytucji.
Kryteria oceniania
Dwa sprawdziany w ciągu semestru.
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
1. Babbie, E., 2007, Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
2. Bauman, Z., 1998, Zawrotna kariera ‘podklasy’, “Przegląd Społeczny”, 1998, nr 1/2.
3. Czekaj, K., 2007, Socjologia Szkoły Chicagowskiej i jej recepcja w Polsce, Górnośląska Wyższa Szkoła Handlowa, Katowice.
4. Harcourt, B.E.; Ludwig, J., 2006, Broken Windows: New Evidence from New York City and a Five-City Social Experiment, “The University of Chicago Law Review”, 73: 2006, 271-320.
5. Kaltenberg-Kwiatkowska, E., 2002, Sąsiedztwo we współczesnym mieście - stereotypy i rzeczywistość, w: Stare i nowe struktury społeczne w Polsce - tom III - Czynniki miastotwórcze w okresach wielkich zmian społecznych, redakcja W. Misztal, J. Styka, Wydawnictwo UMCS, Lublin, ss. 255-280.
6. Kiersztyn, A., 2008, Czy bieda czyni złodzieja? Związki między bezrobociem, ubóstwem i przestępczością, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
7. Marks, C., 1991, The Urban Underclass, “Annual Review of Sociology”, Vol. 17 (1991), pp. 445-466
8. Siemaszko, A. (red.), 2008, Geografia występku i strachu. Polskie badanie przestępczości ‘07, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
9. Simmel, G., 2006 [1908], Mentalność mieszkańców wielkich miast, w: Socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, ss. 513-531.
10. Społeczna mapa Warszawy. Interdyscyplinarne studium metropolii warszawskiej, redakcja J. Grzelak, T. Zarycki, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
11. Sułek, A., 2002, Ogród metodologii socjologicznej, Wydawnictwo Scholar, Warszawa.
12. Szacki, J., 2006, Historia myśli socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
13. Wacquant. L., 2008, Urban Outcasts. A Comparative Sociology of Advanced Marginality, Polity Press, Cambridge.
14. Wilson, J.Q.; Kelling, G.L., 1982, Broken windows: The police and neighborhood safety, “Atlantic Monthly”, 249: 29–38.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: