Propedeutyka projektowania 1900-5-PPR
Zadanie wykonywane jest w zespołach na podkładach cyfrowych przy wspomaganiu komputera i ma na celu wykonanie trzech plansz w formacie A1.
Zadanie wykonywane jest etapowo, gdzie po każdym zakończonym etapie następuje publiczna prezentacja wykonanej pracy. Na etapy pracy składają się:
Plansza nr 1 Inwentaryzacja. Inwentaryzacja wykonywana jest dwu etapowo: wizja lokalna i praca własna. W czasie wizji lokalnej student zbiera wszystkie informacje na temat zagospodarowania terenu, przeprowadza badanie związane z analizą funkcjonalną terenu oraz inwentaryzacje fotograficzną. W czasie pracy własnej zespół nanosi na podkład elementy zagospodarowania terenu np. ulice, chodniki (rodzaje nawierzchni), elementy małej architektury, formy istniejącej zieleni. Wykonuje również mapę z inwentaryzacją fotograficzną.
Plansza nr 2 Analizy. W czasie pracy własnej zespoły wykonują analizy sporządzone na mapach zasadniczych dotyczące między innymi: komunikacji, funkcji, sposobów użytkowania, hałasu i zacienienia terenu.
Plansza nr 3 Projekt zagospodarowania. W czasie pracy własnej zespoły wykonują koncepcje dotyczą zagospodarowania terenu w taki sposób by przestrzeń jak najlepiej spełniała swoje funkcje dla przyszłych użytkowników terenu. Koncepcja wykonywana jest na podstawie wykonanej inwentaryzacji oraz analiz terenu.
W czasie wykonywania plansz student zobowiązany jest do umieszczenia na nich: Tytułu, numeru planszy wraz z tytułem, legendy, skali i znaku północy.
Zajęcia trwają 30 godzin.
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się: K_W01, K_W05 / K_U05, K_U06, K_U09 / K_K02, K_K03,
Student zna i rozumie:
- współczesne doktryny, teorie i poglądy dotyczące samorządu terytorialnego,
zarządzania strategicznego, ładu przestrzennego, projektowania
urbanistycznego i planowania przestrzennego oraz ich ewolucji, a także podaje
przykłady istotnych dla danej dyscypliny naukowej badań (K_W01)
- procedury prawne i organizacyjne wymagane przy podejmowaniu decyzji w
zakresie planowania przestrzennego lub społeczno-gospodarczego, a także zna normy prawne, organizacyjne i etyczne służące osiąganiu ładu przestrzennego na poziomie lokalnym i regionalnym (K_W05)
Student potrafi:
- dobrać i zastosować różnorodne narzędzia, w tym planistyczne, służące
poprawie strategicznego zarządzania przestrzenią oraz krytycznie ocenić ich
skuteczność w aktualnie obowiązujących ramach prawno-instytucjonalnych (K_U05)
- stworzyć plany przestrzenne i narzędzia zarządzania strategicznego w
samorządach lokalnych i regionalnych, a następnie prognozować efekty ich
wdrożenia bądź realizacji (K_U06)
- Potrafi tworzyć narzędzia planowania w różnych skalach przestrzennych:
lokalnej, regionalnej i ponadregionalnej, a także na różnych poziomach
zarządzania: strategicznym, operacyjnym i wdrożeniowym, zgodnie z
obowiązującymi wytycznymi oraz zasadami formalnymi (K_U09)
Student jest gotów do:
- do aktywnego udziału we współpracy pomiędzy władzami lokalnymi, innymi
decydentami, podmiotami gospodarczymi i mieszkańcami, w tym do koordynacji działań podejmowanych przez te podmioty w przestrzeni (K_K02)
- podjęcia odpowiedzialności związanej z realizacją zadań planistycznych lub zarządczych (K_K03)
Kryteria oceniania
Metody pracy ćwiczenia w sali komputerowej.
Zaliczenia na ocenę. Ocena trzech planszy: inwentaryzacja, analizy, koncepcja zagospodarowania terenu.
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
"1000 x Landscape Architecture" Braun
Neufert Peter, "Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego", Arkady.
Wejchert Kazimierz "Elementy kompozycji urbanistycznej", Arkady.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: