Historia urbanistyki II 1900-5-HUR2
Drugi blok semestralny w cyklu tematycznym historii urbanistyki obejmuje zagadnienia od renesansu do współczesności.
Zajęcia są tak zbudowane, że składają się ze współpracujących ze sobą czterech równoległych narracji obejmujących: a) najwybitniejsze budowle i budynki, b) zespoły architektoniczne, c) zrealizowane założenia urbanistyczne, d) urbanistyczne koncepcje teoretyczne. Zasada zajęć oparta jest na ukazaniu ciągu przyczynowo – skutkowego, na koegzystencji uzupełniających się nawzajem pojęć: obiektu lub miasta (również tylko zespołu urbanistycznego – jego koncepcji i realizacji), wybitnej indywidualności epoki (postać twórcy i dzieła) oraz wydarzenia lub ciągu wydarzeń stanowiących historyczne tło. Jedno z tych przedstawionych powyżej pojęć wyeksponowane jako najważniejsze, stanowi klucz do określenia pozostałych i zrozumienia całej narracji.
Podstawowa tematyka wykładów nawiązuje do następujących zagadnień:
1) Renesans i manieryzm; Upadek Konstantynopola; założenia pałacowe doby renesansu; działalność Andrea Palladia; architektura sakralna doby renesansu
2) Renesansowa przebudowa Florencji
3) Renesansowa przebudowa Wenecji
4) Urbanistyka renesansu; teoretyczne koncepcje miasta idealnego; przebudowa wzgórza kapitolińskiego przez Michała Anioła
5) Architektura okresu pełnego baroku; Londyn po wielkim pożarze Barokowa przebudowa Rzymu; barokowa przebudowa Paryża; Stolice imperialne i wielkie rezydencje barokowe;
6) Neoklasycyzm w architekturze; urbanistyka - projekt Regent Street w Londynie; Plac Zgody w Paryżu; Plan Waszyngtonu; Przebudowa Paryża według Haussmanna; Wiedeń, Petersburg - plan i rozwój nowej stolicy Rosji, Bath; teorie miasta idealnego C.Ledoux
7) Historyzm - style historyzujące, eklektyzm, secesja różnica pomiędzy secesją w Rosji i na zachodzie Europy
8) Idea miasta - ogrodu Ebenezera Howarda i jej kontynuatorzy
9) Miasto przemysłowe T. Garniera i miasto liniowe A. Sorii
10) Daniel H. Burnham i ruch City Beautiful Movement
11) Od Bauhausu do Le Corbusiera
12) Futuryści i konstruktywiści
13) Urbanistyka czasów totalitarnych
14) Nowe miasta XX wieku, Frank Lloyd Wright i Broadacre City
15) Problem rozlewania się miast i Nowy Urbanizm
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się: K_W03 / K_U03
WIEDZA KW_03
Absolwent po ukończeniu przedmiotu zna i rozumie podstawowe procesy zachodzące w przestrzeni miasta i regionu miejskiego (ujęcie historyczno-urbanistyczne); wie, jakie generują one potrzeby w zakresie praktyki planistycznej, zarządzania i procesów politycznych, a także rozumie ich wpływ na koszty społeczne oraz ekonomiczne funkcjonowania przestrzeni
Student, który zaliczył przedmiot, posiada niezbędną wiedzę tzw. faktograficzną
i przekrojową, dzięki której:
1 Zna podstawowe zespoły urbanistyczne i zasady ich kształtowania
2. Zna podstawowe koncepcje urbanistyczne historyczne i współczesne (od renesansu)
3. Zna podstawowe elementy budowli i rozumie znaczenie ich proporcji dla całości zespołów w których skład wchodzą
UMIEJĘTNOŚCI K_U10
Po ukończeniu przedmiotu absolwent potrafi w sposób jasny i precyzyjny (z wykorzystaniem specjalistycznej terminologii) informować o zjawiskach i procesach przestrzennych, a także zaprezentować je różnym odbiorcom, w tym decydentom oraz opinii publicznej
Student, który zaliczył przedmiot, umie skutecznie stosować nabytą wiedzę do rozwiązywania problemów praktycznych, czyli :
1 Potrafi analizować i wyjaśnić przyczyny zmian zachodzących w urbanistyce i architekturze
2. Umie samodzielnie oceniać rozumie i potrafi wskazać podobieństwa i różnice w podstawowych urbanistycznych założeniach historycznych.
3. Posiada kwalifikacje, aby wskazać podstawowe elementy kompozycyjne i ich znaczenie jako składowe poszczególnych zespołów i wnętrz urbanistycznych
KOMPETENCJE SPOŁECZNE K_K05
Student po ukończeniu przedmiotu gotów jest do krytycznej oceny nabytej wiedzy i umiejętności oraz poszerzania kompetencji zawodowych
Student uczy się odpowiedzialności za innych i za dobro wspólne; poznaje formy i przejawy moralnej odpowiedzialności za społeczne skutki wykonywania swojego zawodu w tym zwłaszcza za ochronę dziedzictwa kulturowego
1.Rozpoznaje zespoły urbanistyczne i obiekty architektoniczne wchodzące w ich skład, potrafi określić okres ich powstania i podstawowe zasady kształtowania i kompozycji.
2. Zauważa ciągłość procesów historycznych w otaczającym środowisku urbanistycznym i rozumie ich następstwo i znaczenie ;
3 uczy się konstruktywnie rozwiązywać problemy związane z, konfliktami społecznymi w związanymi z procesami urbanizacji jak też kolizji interesów, inwestorskich, partykularnych jak i społeczności lokalnych poprzez stosowanie metod negocjacyjnych, pojednawczych, konstruktywnych.
Kryteria oceniania
Przedmiot podobnie jak w poprzednim semestrze zalicza kolokwium przeprowadzane na ostatnich zajęciach w cyklu. Do kolokwium należy się przygotować na podstawie notatek z wykładów oraz studiowania zalecanej literatury. (Materiał na kolokwium będzie dotyczył tylko zagadnień z bieżącego semestru).
Do punktacji ogólnej można dołączyć równoważne punkty dodatkowe, zdobyte za prawidłowe udzielenie poprawnych odpowiedzi za pytania kierowane przez prowadzącego podczas niektórych wykładów.
Przedostatnie zajęcia będą poświęcone na powtórzenie całego materiału pod kątem nadchodzącego sprawdzianu (nie będzie nowych zagadnień).
Na tych przedostatnich zajęciach, podobnie jak w poprzednim semestrze, będzie również szansa na zdobycie maksymalnie do 15 punktów liczących się do sprawdzianu, za wizualne rozpoznanie miasta lub zespołu urbanistycznego na przedstawianym przez prowadzącego slajdzie bez opisu (w tej kategorii nie przewiduje się punktów ujemnych).
Sprawdzian zaliczający będzie składał się wyłącznie z testu zawierającego łącznie 42 pytania (test będzie dłuższy niż w poprzednim semestrze). Wśród nich będzie 30 pytań jednokrotnego wyboru i 12 pytań wielokrotnego wyboru. Razem jest do zdobycia 210 punktów.
Za każde dobrze rozwiązane pytanie testowe będzie do zdobycia 5 punktów, nie będzie punktów ujemnych.
W przypadku pytań wielokrotnego wyboru trzeba pamiętać, że można zdobyć niepełną liczbę punktów, gdyż zdobyte w ten sposób punkty cząstkowe nie muszą dać pełnych 5 punktów.
Przedmiot zalicza połowa punktów czyli 105 plus jeden punkt, czyli 106
Czas na napisanie kolokwium to maksymalnie 70 minut.
Praktyki zawodowe
Przewiduje się uzupełnianie wiedzy teoretycznej o praktykę zdobytą w studenckich wyjazdach studialnych do najważniejszych historycznych zespołów urbanistycznych w Grecji i we Włoszech.
Literatura
• Architektura świata.; Henri Stierlin Muza S.A W-wa 1997
• Dzieje Architektury Patryk Nuttgens Warszawa Arkady 1998
• Historia architektury europejskiej. N.Pevsner; Arkady W-wa 1979
• Ilustrowana encyklopedia dla wszystkich. Architektura i budownictwo. W. Szolginia; WNT W-wa1991
• Sztuka cenniejsza niż złoto. J. Białostocki; PWN W-wa 1968
• Urbanistyka tom I i II Tołwiński T. Wyd. ZBM PW W-wa 1934
• Wiadomości o stylach. W. Witwicki; PW WP 1959
• Wprowadzenie do historii budowy miast. Ludzie i środowisko. W. Ostrowski; OWPW W-wa 2001
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: