Historia urbanistyki II 1900-5-HUR2
Drugi blok semestralny w cyklu tematycznym historii urbanistyki obejmuje zagadnienia od renesansu do współczesności.
Zajęcia są tak zbudowane, że składają się ze współpracujących ze sobą czterech równoległych narracji obejmujących: a) najwybitniejsze budowle i budynki, b) zespoły architektoniczne, c) zrealizowane założenia urbanistyczne, d) urbanistyczne koncepcje teoretyczne. Zasada zajęć oparta jest na ukazaniu ciągu przyczynowo – skutkowego, na triadzie uzupełniających się nawzajem pojęć: obiektu lub miasta (również zespołu architektonicznego) – jego koncepcji (lub koncepcji i realizacji), postaci czyli osoby twórcy jako wybitnej indywidualności epoki oraz wydarzenia lub ciągu wydarzeń stanowiących historyczne tło. Jedno z tych trzech pojęć wyeksponowane jako najważniejsze stanowi klucz do określenia pozostałych i zrozumienia całej konfiguracji.
Podstawowa tematyka wykładów nawiązuje do następujących zagadnień:
1) Renesans i manieryzm; Upadek Konstantynopola; założenia pałacowe doby renesansu; działalność Andrea Palladia; architektura sakralna doby renesansu
2) Renesansowa przebudowa Florencji
3) Renesansowa przebudowa Wenecji
4) Urbanistyka renesansu; teoretyczne koncepcje miasta idealnego; przebudowa wzgórza kapitolińskiego przez Michała Anioła
5) Architektura okresu pełnego baroku; Londyn po wielkim pożarze Barokowa przebudowa Rzymu; barokowa przebudowa Paryża; Stolice imperialne i wielkie rezydencje barokowe;
6) Neoklasycyzm w architekturze; urbanistyka - projekt Regent Street w Londynie; Plac Zgody w Paryżu; Plan Waszyngtonu; Przebudowa Paryża według Haussmanna; Wiedeń, Petersburg - plan i rozwój nowej stolicy Rosji, Bath; teorie miasta idealnego C.Ledoux
7) Historyzm - style historyzujące, eklektyzm, secesja różnica pomiędzy secesją w Rosji i na zachodzie Europy
8) Idea miasta - ogrodu Ebenezera Howarda i jej kontynuatorzy
9) Miasto przemysłowe T. Garniera i miasto liniowe A. Sorii
10) Daniel H. Burnham i ruch City Beautiful Movement
11) Od Bauhausu do Le Corbusiera
12) Futuryści i konstruktywiści
13) Frank Lloyd Wright i Broadacre City
14) Nowe miasta XX wieku
15) Problem rozlewania się miast i Nowy Urbanizm
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student, który zaliczył przedmiot, posiada niezbedną wiedzę tzw. faktograficzną
i przekrojową, dzięki której:
1 Zna podstawowe zespoły urbanistyczne i zasady ich kształtowania
2. Zna podstawowe koncepcje urbanistyczne historyczne i współczesne (od renesansu)
3. Zna podstawowe elementy budowli i rozumie znaczenie ich proporcji dla całości zespołów w których skład wchodzą
UMIEJĘTNOŚCI
Student, który zaliczył przedmiot, umie skutecznie stosować nabytą wiedzę do rozwiązywania problemów praktycznych, czyli :
1 Potrafi analizować i wyjaśnić przyczyny zmian zachodzących w urbanistyce i architekturze
2. Umie samodzielnie oceniać rozumie i potrafi wskazać podobieństwa i różnice w podstawowych urbanistycznych założeniach historycznych.
3. Posiada kwalifikacje, aby wskazać podstawowe elementy kompozycyjne i ich znaczenie jako składowe poszczególnych zespołów i wnętrz urbanistycznych
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student uczy się odpowiedzialności za innych i za dobro wspólne; poznaje formy i przejawy moralnej odpowiedzialności za społeczne skutki wykonywania swojego zawodu w tym zwłaszcza za ochronę dziedzictwa kulturowego
1.Rozpoznaje zespoły urbanistyczne i obiekty architektoniczne wchodzące w ich skład, potrafi określić okres ich powstania i podstawowe zasady kształtowania i kompozycji.
2. Zauważa ciągłość procesów historycznych w otaczającym środowisku urbanistycznym i rozumie ich następstwo i znaczenie ;
3 uczy się konstruktywnie rozwiązywać problemy związane z, konfliktami społecznymi w związanymi z procesami urbanizacji jak też kolizji interesów, inwestorskich, partykularnych jak i społeczności lokalnych poprzez stosowanie metod negocjacyjnych, pojednawczych, konstruktywnych.
Kryteria oceniania
Wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja dydaktyczna. Egzamin końcowy pisemny w postaci testu złożonego z 10 pytań jednokrotnego wyboru i 30 pytań wielokrotnego wyboru oraz 3 pytań dodatkowych. Każde pytanie jest oceniane w skali 1d o 5 punktów. Test zalicza 50% punktów plus jeden. (czyli 101 punktów) Trzy pytania dodatkowe nie podnoszą puli zasadniczej wszystkich 200 punktów a tym samym nie podnoszą sumy minimalnej 101punktów potrzebnych do zaliczenia przedmiotu, ale dają możliwość zdobycia dodatkowych 15 punktów.
Praktyki zawodowe
Autokarowy wyjazd studialny - Wybitne europejskie przykłady urbanistycznych zespołów miejskich. (w przygotowaniu)
Literatura
• Architektura świata.; Henri Stierlin Muza S.A W-wa 1997
• Dzieje Architektury Patryk Nuttgens Warszawa Arkady 1998
• Historia architektury europejskiej. N.Pevsner; Arkady W-wa 1979
• Ilustrowana encyklopedia dla wszystkich. Architektura i budownictwo. W. Szolginia; WNT W-wa1991
• Sztuka cenniejsza niż złoto. J. Białostocki; PWN W-wa 1968
• Urbanistyka tom I i II Tołwiński T. Wyd. ZBM PW W-wa 1934
• Wiadomości o stylach. W. Witwicki; PW WP 1959
• Wprowadzenie do historii budowy miast. Ludzie i środowisko. W. Ostrowski; OWPW W-wa 2001
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: