Dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze wybranych regionów (Podlasie) 1900-5-DKPP-WH
Trasa:
1. WSTĘP DO PODLASIA
Warszawa – Liw - Drohiczyn – Grabarka – Siemiatycze – Bielsk Podlaski – Wojszki - Supraśl (285 km)
• Liw - Zamek w Liwiu/dolina Liwca
• Drohiczyn – Podlaski Przełom Bugu/gleby – Góra Zamkowa
• Koczery wyrobisko – budowa geologiczna
• Grabarka – prawosławie w Polsce
• Wojszki – tradycyjna zabudowa Podlasia Wschodniego
2. POGRANICZE KULTUR I RELIGII
Supraśl – Krynki – Kruszyniany – Sokółka – Supraśl (110 km)
• Kopna Góra (arboretum)/Poczopek (Silvarium) – zbiorowiska roślinne Podlasia
• Krynki – układ urbanistyczny miasta, mniejszości narodowe i etniczne na Podlasiu
• Kruszyniany – Tatarzy w Polsce – historia i zwyczaje (meczet, mizar), tradycje kulinarne
• Supraśl – tradycje gospodarcze (Podlaska Ziemia Obiecana) i kulturowe miasta (monastyr prawosławny z cerkwią obronną pw. Zwiastowania NMP, Muzeum Ikon), funkcja uzdrowiskowa
3. ŚWIAT BAGIEN
Supraśl – Tykocin – Pentowo – Grądy Woniecko - Biebrza (Carska Droga) – Osowiec - Mońki – Supraśl (185 km)
• Tykocin – społeczność żydowska na Podlasiu (Wielka Synagoga Tykocińska)
• Pentowo – wioska Bociania (idea wioski tematycznej)
• Grądy Woniecko – wiercenia w torfach
• Biebrza (grobla/kładka) – strefy krajobrazowe
• Osowiec – twierdza carska z XIX wieku
4. KRAINA ŻUBRA I OTWARTYCH OKIENNIC
Supraśl – Zabłudów – Narew - Hajnówka – Białowieża (Białowieski Park Narodowy) – Jezioro Siemianowskie – Michałowo – Supraśl (200 km)
• Trześcianka/Soce/Puchły – Szlak Otwartych Okiennic
• Białowieża – Puszcza Białowieska/muzeum przyrodnicze/Rezerwat żubrów
•Jez. Siemianowskie – problemy zanieczyszczenia wód/gleby
5. POLSKA AMAZONIA
Supraśl – Kurowo (Narwiański Park Narodowy) – Waniewo – Warszawa (250 km)
• Kurowo/Waniewo kładka – dolina bagienna rzeki anastomozującej
Kierunek podstawowy MISMaP
gospodarka przestrzenna
ochrona środowiska
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
WIEDZA
− Zna i rozumie znaczenie przyrody oraz zróżnicowania społeczno-kulturowego i gospodarczego w odniesieniu do rozwoju miejscowości i regionów
− Potrafi rozpoznać konflikty funkcjonalno-przestrzenne w skali lokalnej i określić ich przyczyny
UMIEJĘTNOŚCI
− Potrafi formułować pytania problemowe w zakresie funkcjonowania regionów fizycznych i społeczno-ekonomicznych
− Potrafi interpretować i wyjaśniać relacje między zjawiskami i procesami społecznymi i przyrodniczymi w miejscowościach i regionach
− Potrafi wybrać i zastosować odpowiednie metody badawcze oraz wykonać podstawowe prace analityczne
− Zna i stosuje zasady bezpieczeństwa w badaniach terenowych
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
− Ma świadomość znaczenia różnych aktywności społeczno-gospodarczych w rozwoju regionalnym i lokalnym
− Rozumie wartość różnorodności przyrodniczej i kulturowej miejscowości i regionów
− Wyróżnia się przygotowaniem i zdolnością do uczestniczenia w inicjatywach zbiorowych, w tym pracy w grupie
Kryteria oceniania
Ocenie podlega stopień przyswojenia wiedzy przekazanej podczas zajęć oraz aktywne uczestnictwo w trakcie zajęć.
Zaliczenie na ocenę – w formie testu lub prezentacji na zakończenie zajęć.
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
Durydiwka M., Kociszewski P., 2013, Wielokulturowość Podlasia i możliwości jej wykorzystania w turystyce, Turystyka kulturowa, 6/2013, w.turystykakulturowa.org
Kondracki J., 2013, Geografia regionalna Polski, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa
Lijewski T., Mikułowski B., Wyrzykowski J., 2008, Geografia turystyki Polski, PWE, Warszawa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: