Turystyka a rozwój lokalny 1900-4ATRL-TU
Treść spotkań konwersatoryjnych obejmuje następujący zakres tematyczny:
1. Współczesne uwarunkowania rozwoju lokalnego. Wewnętrzne i zewnętrzne czynniki rozwoju
2. Główne tendencje w rozwoju turystyki w Polsce i na świecie
3. Turystyka a rozwój
3.1. Procesy kolonizacji turystycznej i ich skutki społeczno-gospodarcze.
3.2. Zróżnicowanie form turystyki, kreowanie produktów turystycznych a rozwój lokalny
3.2.1. Programy rozwoju turystyki wiejskiej na obszarach problemowych.
3.2.2. Turystyka kulturowa, w tym turystyka etniczna - a rozwój lokalny i ochrona dziedzictwa kulturowego
3.2.3. Turystyka jako czynnik rewitalizacji przestrzeni miejskiej.
3.2.4. Ekoturystyka jako czynnik ochrony dziedzictwa przyrodniczego.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza: Po zakończeniu kursu student wie, jak turystyka może oddziaływać na rozwój lokalny. Zna zależności między walorami turystycznymi, promocją, zagospodarowaniem turystycznym. Zna światowe i regionalne trendy rozwoju turystyki i potrafi na ich podstawie ocenić sens wpisania turystyki w konkretne strategie rozwoju lokalnego
Umiejętności: Po zakończeniu kursu student potrafi oceniać rolę turystyki w rozwoju lokalnym w różnych kontekstach geograficznych. poszczególnych państw i regionów. Potrafi wskazać formy turystyki odpowiadające uwarunkowaniom lokalnym. Potrafi oceniać lokalne walory turystyczne. Forma konserwatorium sprzyja kształtowaniu umiejętności aktywnego uczestnictwa w rzeczowej, merytorycznej dyskusji.
Postawy: Kurs kształtuje postawę otwartości wobec różnorodności ludzkich zainteresowań turystycznych oraz pobudza inicjatywę wskazując jak różnorodne walory i w jak różne sposoby mogą być promowane i wykorzystywane.
Kryteria oceniania
Obecność i aktywność na zajęciach 50% oceny końcowej
Praca pisemna - analiza studium przypadku 40%; jej krótka ustna prezentacja na zajęciach 10%.
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
-Gołembski G. (red.), 2002 Kompendium wiedzy o turystyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, Poznań.
-Kaczmarek J., Stasiak A, Włodarczyk B., 2002 produkt turystyczny albo jak organizować poznawanie świata. Wydawnictwo UŁ. Łódź.
-Kowalczyk A., 2000 Geografia Turyzmu Wyd. Naukowe PWN Warszawa.
-Kowalczyk A. (red.), 2003 Geografia turyzmu, Prace i studia geograficzne, tom 32, WGSR UW, Warszawa.
-Kowalczyk A. (red.) 2008 Turystyka kulturowa. Spojrzenie geograficzne WGiSR UW Warszawa.
-Kurek W. (red.), Issues of tourism and health resort management, Prace Geograficzne, z. 111, Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej UJ, Kraków, 2003.
-Lisocka-Jaegermann B., 2003 Turystyka etniczna w Ameryce Lacińskiej – przegląd problematyki badawczej w: Prace i Studia Geograficzne tom 32 WGiSR UW.
-Lisocka-Jaegermann B., Kultura a rozwój lokalny w: Bąkiewicz A., Żuławska U. (red.) Rozwój w dobie globalizacji PWE Warszawa, s. 600-616.
-Lisocka-Jaegermann B., Turystyka wspólnotowa a rozwój lokalny w Ameryce Łacińskiej– nadzieje a rzeczywistość. w: Puchnarewicz E. (red.) 2010 "Wielokulturowość w turystyce. Bliscy sąsiedzi i dalecy znajomi" WSTiJO Warszawa [w druku].
Mac Cannell D., 2002 Turysta. Nowa teoria klasy próżniaczej Muza Warszawa.
-Oppermann M., Kye Sung Ch. 1997 Tourism in Developing Countries International Thompson Bussiness Press.
-Przecławski K. 1997 Człowiek a turystyka. Zarys socjologii turystyki, Kraków.
-Szulc-Dąbrowiecka E., 2011 Turystyka międzynarodowa jako czynnik aktywizacji regionów w: Bąkiewicz A., Żuławska U. (red.) Rozwój w dobie globalizacji PWE Warszawa, s. 207-230.
- Wieczorkiewicz A., 2008, Apetyt Turysty, Universitas, Kraków
-Urry J., Spojrzenie turysty, 2007 Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
-Zaręba D., 2000 Ekoturystyka. Wyzwania i nadzieje Wyd. Naukowe PWN Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: