Geografia turystyczna świata II 1900-4AGTS2-TU
Zajęcia prowadzone są przez pracowników posiadających wieloletnie doświadczenie w badaniach terenowych w różnych krajach świata, a także własne doświadczenia z pobytów turystycznych, często wielokrotnych w różnych krajach. W trakcie zajęć omawiane są zarówno kraje skupiające znaczną część międzynarodowego ruchu turystycznego (Francja, Hiszpania, USA, Włochy, Meksyk, Kanada), kraje, w których turystyka jest najważniejszym działem gospodarki (kraje wyspiarskie), jak i kraje stosunkowo często odwiedzane przez turystów z Polski (Egipt, Ukraina, Litwa). Zakres regionalny zajęć jest modyfikowany, między innymi w wyniku nowych doświadczeń wykładowców. Omawiając poszczególne kraje i regiony zwracamy uwagę na uwarunkowania rozwoju turystyki, specyfikę ruchu turystycznego, specyfikę zagospodarowania turystycznego, a także udział miejscowej ludności i zagranicznych inwestorów w obsłudze ruchu turystycznego.
Zakres tematów:
1. Globalne trendy rozwoju współczesnej turystyki. Międzynarodowy ruch turystyczny. Regiony turystyczne świata.
2. Walory turystyczne Kanady i sposób ich wykorzystania.
3. Zmiany w zagospodarowaniu turystycznym Meksyku, wzrost znaczenia regionów wewnętrznych.
4. Nowe tendencje w rozwoju turystyki w Regionie Karaibskim
5. Promocja turystyki w regonach wewnętrznych Hiszpanii (turystyka wiejska i turystyka kulturowa w miastach a dziedzictwo kulturowe).
6. Litwa i Ukraina jako obszary turystyki sentymentalnej Polaków. "Pozasentymentalne walory turystyczne Litwy i Ukrainy.
7. Specyfika turystyki w krajach islamskich (rola 5 filarów islamu i tradycji).
8. Pustynia jako specyficzne środowisko przyrodnicze. Turystyczne walory różnych rodzajów pustyń.
10. Walory turystyczne Egiptu. Ewolucja ruchu turystycznego w Egipcie w XIX i XX wieku.
11. Rola "miast symboli" i miejsc symbolicznych w promocji i rozwoju turystyki we Włoszech i Grecji.
12.Rozwój turystyki na wyspach tropikalnych.
13. Zagospodarowanie turystyczne Malediwów.
14. Wykorzystanie walorów antropogenicznych w rozwoju turystki w Etiopii.
15. Zróżnicowanie zagospodarowania turystycznego Wysp Kanaryjskich.
16. Turystyka w USA, jej znaczenie i przestrzenne zróżnicowanie.
17. Turystyczne walory przyrodnicze i antropogeniczne Francji.
18. Bariery i możliwości rozwoju turystyki w Afryce.
19. Najważniejsze czynniki rozwoju turystyki międzynarodowej.
20. Bariery rozwoju turystyki międzynarodowej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza:
Po zakończeniu kursu student wie, jakie walory turystyczne posiadają wybrane regiony turystyczne świata, jakie są czynniki oraz bariery ich rozwoju. Zna zależności między walorami, promocją, zagospodarowaniem turystycznym. Zna światowe i regionalne trendy rozwoju turystyki.
Umiejętności:
Po zakończeniu kursu student potrafi ocenić jakość materiałów promocyjnych, interpretować treści zawarte na mapach turystycznych, oceniać rolę turystyki w rozwoju poszczególnych państw i regionów. Potrafi wskazać destynacje turystyczne charakterystyczne dla różnych rodzajów turystyki i grup turystów. Potrafi oceniać regionalne walory turystyczne.
Postawy:
Kurs kształtuje postawę otwartości wobec różnorodności ludzkich zainteresowań turystycznych oraz pobudza inicjatywę wskazując jak różnorodne walory i w jak różny sposób mogą być promowane i wykorzystywane.
Kryteria oceniania
Test pisemny - odpowiedź na 6 wybranych z zestawu 12 pytań obejmujących materiał przedstawiony w trakcie zajęć (odpowiedź na każde z pytań o objętości 0,5 - 1 strona).
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
Jędrusik M., "Wyspy tropikalne. W poszukiwaniu dobrobytu", Wydawnictwa UW, Warszawa 2005.
Kowalczyk A., Derek M., "Zagospodarowanie turystyczne" Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.
Kurek W. (red.), "Turystyka", Wydawnicwto Naukowe PWN, Warszawa 2007.
Makowski J. (red.), "Geografia regionalna świata. Wielkie regiony geograficzne", Wydawnicwto Naukowe PWN, Warszawa 2006.
Warszyńska J. (red.), "Geografia turystyczna świata", Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: