Geografia społeczno-ekonomiczna Polski 1900-4AGSEP-TU
Na wykładzie prezentowane są:
- uwarunkowania przyrodnicze, polityczne, demograficzne, społeczne i gospodarcze rozwoju społeczno-gospodarczego Polski;
- zalety i wady, osiągnięcia i problemy polskiej transformacji ustrojowej;
- główne problemy rozwoju wybranych sekcji gospodarki;
- założenia rozwoju społeczno-gospodarczego Polski do 2015 r.
Nakład pracy studenta:
- Wykład 32 godziny;
- Przygotowanie do egzaminu – 80 godzin;
- Razem – 112 godzin.
Zakres tematów:
1. Położenie geograficzne (polityczne, gospodarcze) Polski i jego konsekwencje;
2. Podział administracyjny i regionalny kraju;
3. Zmiany zaludnienia i rozmieszczenia ludności;
4. Przyrost naturalny i migracje ludności (wewnętrzne i zewnętrzne);
5. Struktura ludności (narodowa, etniczna, płci i wieku);
6. Osadnictwo: miasta i ludność miejska, wieś i ludność wiejska - wielkość, rozmieszczenie, fizjonomia, funkcje;
7. Rynek pracy: aktywność zawodowa ludności, struktura zatrudnienia, bezrobocie;
8. Ogólna charakterystyka gospodarki;
9. Transformacja ustrojowa i gospodarcza - zmiany strukturalne i przestrzenne, osiągnięcia i główne problemy;
10. Główne problemy rozwoju wybranych sekcji gospodarki: Rolnictwo - Przemysł - Transport - Handel Zagraniczny;
11. Założenia rozwoju społeczno-gospodarczego i regionalnego Polski do 2015 r.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu wykładu student:
1. Wiedza
- wymienia pozytywne i negatywne konsekwencje położenia geograficznego Polski;
- prezentuje podstawowe zagadnienia społeczne i gospodarcze;
- zna przestrzenne zróżnicowanie zjawisk społecznych i gospodarczych;
2. Umiejętności
- ocenia sytuację społeczno-gospodarczą i współczesne procesy społeczne i gospodarcze w Polsce;
- wyjaśnia przyczyny i konsekwencje zróżnicowania przestrzennego zjawisk społecznych i gospodarczych;
- rozpoznaje zalety i wady, osiągnięcia i problemy polskiej transformacji ustrojowej;
3. Postawy
- samodzielnie poszerza i aktualizuje wiedzę i umiejętności;
- krytycznie czyta literaturę i odnosi się do prezentowanych opinii.
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny – test 20 pytań;
Skala ocen
19-20 pkt. – ocena 5;
17-18 pkt. – 4,5
15-16 pkt. – 4
13-14 pkt. – 3,5
11- 12 pkt. – 3
Poniżej 11 pkt. - 2
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
Literatura obowiązkowa
1. Bański Jerzy, 2007, Koncepcje rozwoju struktury przestrzennej w Polsce – polaryzacja czy równoważenie? Przegląd Geograficzny 2007, LXXIX, z. 1: 45-79;
2. Encyklopedia Geograficzna Świata. Tom X, Polska. OPRES, Kraków, 1997;
3. Fierla Irena (red), 1994 lub nowsze, Geografia gospodarcza Polski. PWE, Warszawa;
4. Rogacki Henryk (red.), Geografia społeczno-gospodarcza Polski. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
5. Węcławowicz Grzegorz, 2002, Przestrzeń i społeczeństwo współczesnej Polski. Studium z geografii społeczno-gospodarczej. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa;
6. Węcławowicz Grzegorz i in. (red.), 2006, Przestrzenne zagospodarowanie Polski na początku XXI wieku. PAN IGiPZ im. Stanisława Leszczyckiego, Warszawa;
Literatura uzupełniająca
1. Aktualizacja raportu o stanie zagospodarowania przestrzennego kraju. PAN IGiPZ im. Stanisława Leszczyckiego, Warszawa 2003;
2. Głowacki Jacek (red.), 1993, Polska w okresie przemian 1989-1993. Biuro Studiów i Ekspertyz, Kancelaria Sejmu, Warszawa;
3. Polska. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia 2007-2013 wspierające wzrost gospodarczy i zatrudnienie (Narodowa Strategia Spójności). Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa 2006;
4. Strategia rozwoju kraju 2007-2015. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa, 2006;
5. Transformacja społeczno-gospodarcza w Polsce. Rządowe Centrum Studiów Strategicznych. Warszawa, 2002;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: