Geoekologia 1900-4AGEK-TU
Celem wykładu jest przekazanie podstawowej wiedzy na temat komponentów środowiska przyrodniczego, związków między nimi, procesów zachodzących w środowisku, zróżnicowania środowiska przyrodniczego Polski oraz możliwości gospodarczego wykorzystania potencjału środowiska w turystyce i rekreacji zgodnie z zasadą rozwoju zrównoważonego.
Zakres tematów wykładu:
1. Podstawowe zagadnienia geoekologii: struktura środowiska przyrodniczego, związki między komponentami, piętrowość, pasowość, strefowość środowiska
2. Podziały przestrzeni geograficznej - typologia krajobrazu, regionalizacja fizycznogeograficzna
3. Charakterystyka środowiska wybranych regionów Polski (2 wykłady)
4. Potencjał użytkowy i zasobowy środowiska; świadczenia ekosystemowe
w zakresie turystyki i rekreacji
5. Potencjał rekreacyjny terenów zieleni miejskiej
6. Atrakcyjność wizualna krajobrazu i jej wpływ na walory turystyczne terenu
7. Przyrodnicze bariery rozwoju turystyki i rekreacji
Celem ćwiczeń jest zdobycie praktycznych umiejętności stosowania wybranych metod geoekologii w granicach wybranego terenu (gminy, województwa). Szczególna uwaga zostanie zwrócona na kształtowanie umiejętności określania związków między komponentami środowiska oraz stosowanie metod oceny potencjału turystyczno-rekreacyjnego środowiska, zgodnie z zasadą rozwoju zrównoważonego.
Zakres ćwiczeń:
1. Delimitacja jednostek przestrzennych
2. Typologia i regionalizacja fizycznogeograficzna
3. Ocena potencjału turystyczno-rekreacyjnego środowiska
4. Ocena przyrodniczych barier zagospodarowania turystycznego
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
WIEDZA
1. zna komponenty środowiska i związki miedzy nimi
2. zna strukturę środowiska przyrodniczego Polski
3. zna metody delimitacji jednostek przestrzennych
4. zna zasady typologii i regionalizacji
5. zna metody określania potencjału turystyczno-rekreacyjnego środowiska
UMIEJĘTNOŚCI
1. umie wyjaśnić związki pomiędzy komponentami środowiska przyrodniczego
2. umie wyróżniać podstawowe jednostki krajobrazowe i dokonywać ich typologii i regionalizacji
3. potrafi scharakteryzować wybrane regiony fizycznogeograficzne Polski i wyjaśnić zmienność cech środowiska
4. umie dokonać waloryzacji środowiska pod kątem możliwości rozwoju turystyki i rekreacji
5. potrafi scharakteryzować i wyjaśnić zmienność potencjału turystyczno-rekreacyjnego środowiska w różnych regionach fizycznogeograficznych
6. umie określić przyrodnicze bariery rozwoju funkcji turystycznej
POSTAWY
1. rozumie konieczność kompleksowego spojrzenia na środowisko przyrodnicze
2. rozumie znaczenie badań geoekologicznych dla planowania funkcji turystyczno-rekreacyjnej terenu
Kryteria oceniania
Wykład: egzamin pisemny (test wyboru + pytania otwarte); warunkiem uczestnictwa w egzaminie jest zaliczenie ćwiczeń.
Ćwiczenia: terminowe wykonywanie prac przewidzianych w programie zajęć, kontrola obecności.
Ocena końcowa przedmiotu uwzględnia wynik egzaminu i ocenę z ćwiczeń.
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
Krzymowska-Kostrowicka A., 1999. Geoekologia turystyki i wypoczynku. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Richling A., 1992, Kompleksowa geografia fizyczna. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kondracki J., 2002, Geografia regionalna Polski. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Sołowiej D. 1992, Podstawy metodyki oceny środowiska przyrodniczego człowieka, Wyd. Naukowe UAM, Poznań.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: