Percepcja przestrzeni 1900-3-PERP-GSEC
Podczas wykładów omawiane są terminologia, kierunki badań oraz metodologia z zakresu geografii percepcji i dziedzin pokrewnych (m.in. socjologia przestrzeni, psychologia środowiskowa) zajmujących się postrzeganiem przestrzeni antropologicznej i przyrodniczej przez wybrane grupy społeczne (np. zbiorowości osiedlowe, grupy młodzieży, seniorów), etniczne (np. mniejszości narodowe) czy kulturowe (np. subkultury). W dyskursie pojawiają się również wątki związane z dydaktyką geografii oraz edukacją regionalną i świadomością zamieszkiwanej przestrzeni (tzw. percepcja "małych ojczyzn").
Podczas ćwiczeń studenci wykonują zadania badawcze (mini-projekty) z wykorzystaniem danego narzędzia poznawczego oraz w określonym poligonie badawczym.
Wybrane moduły merytoryczne analizowane na zajęciach to m.in.
- postrzeganie i wartościowanie konkretnego fragmentu przestrzeni (np. krajobrazu, regionu, miasta, osiedla, dzielnicy) przez jego użytkowników
- postrzeganie skutków zagospodarowania przestrzennego
- preferencje przestrzenne ((opinie, świadomość, oceny)
- mapy wyobrażeniowe (kognitywne) i mapy emocjonalne (afektywne)
- percepcja zachowań określonych zachowań przestrzennych
- orientacja przestrzenna (w ramach polisensorycznej percepcji przestrzeni oraz w zakresie doświadczania dystansów społecznych)
- percepcja a edukacja
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Efekty specjalnościowe:
Wiedza: S1_W01, S1_W03, S1_W10, S1_W14
Absolwent zna i rozumie: Główne kierunki badawcze i osiągnięcia współczesnej geografii społeczno‐ekonomicznej i rozumie związki między dyscyplinami nauk przyrodniczych, społecznych i ekonomicznych; Złożone procesy społeczne,polityczne i kulturowe w społecznościach miejskich oraz regionach turystycznych; Statystykę opisową i matematyczną, metody analizy przestrzennej oraz jakościowe metody badań w badaniach przestrzeni miejskiej lub turystycznej; Najnowsze trendy w rozwoju badań naukowych z zakresu geografii społeczno‐ekonomicznej w Polsce i za granicą oraz posiada wiedzę o zastosowaniach osiągnięć naukowych z tego zakresu w praktyce
Umiejętności: S1_U01, S1_U08, S1_U10
Absolwent potrafi: Wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu geografii społeczno‐ekonomicznej do opisu i rozwiązania problemu badawczego; Przedstawić ustnie wyniki badań w zakresie geografii społeczno‐ekonomicznej z pomocą prawidłowo opracowanej prezentacji; Zaplanować i przeprowadzić badania w zakresie geografii społeczno‐ekonomicznej
Kompetencje: S1_K01
Absolwent jest gotów do: Poszerzania kompetencji zawodowych i aktualizacji wiedzy w dziedzinie geografii społeczno‐ekonomicznej, wzbogaconej o wymiar interdyscyplinarny
Kryteria oceniania
Zwieńczeniem wykładów jest rozmowa weryfikująca znajomość merytorycznej materii omawianej podczas zajęć.
Rezultatem ćwiczeń jest wykonanie i zaprezentowanie jednego-dwóch mini-projektów, stanowiących podstawę zaliczenia ćwiczeń.
Zaliczenie ćwiczeń jest podstawą do przystąpienia do rozmowy weryfikującej znajomość treści wykładów.
Nakład pracy własnej studenta:
- wykład: 0,5 ECTS - przygotowanie do ustnego zaliczenia zajęć,
- ćwiczenia: 1,5 ECTS - udział w zajęciach oraz wkład własny studenta związany z przygotowaniem i zaprezentowaniem mini-projektu(ów) badawczego(ych).
Udział w wykładach nie jest obowiązkowy, natomiast w ćwiczeniach - jest obligatoryjny.
Literatura
Angiel J., 2011, Rzeka Wisła, jej wartości i percepcja: Wisła w edukacji geograficznej, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa
Bartnicka M., 1989, Wyobrażenia przestrzeni miejskiej Warszawy (studium geografii percepcji), Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, Warszawa
Bierwiaczonek K., 2008, Percepcja i waloryzacja przestrzeni miasta. Studium porównawcze z socjologii przestrzeni na przykładzie Będzina, Cieszyna, Mikołowa i Żywca, Górnośląska Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Kardynała Augusta Hlonda w Mysłowicach, Mysłowice
Bogdanowski J. (red.), 1994, O percepcji środowiska, Oficyna Wydawnicza Instytutu Ekologii Polskiej Akademii Nauk, Dziekanów Leśny
Dudek-Mańkowska S., 2011, Wizerunek Warszawy w działaniach promocyjnych władz lokalnych i świadomości społecznej, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa
Francuz P. (red.), 2007, Obrazy w umyśle. Studia nad percepcją i wyobraźnią, Scholar, Warszawa
Jałowiecki B., Libura H. (red.), 1992, Percepcja i waloryzacja środowiska naturalnego i antropogenicznego, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa
Jałowiecki B., 2000, Percepcja przestrzeni Warszawy, "Studia Regionalne i Lokalne" Nr 2(2)
Libura H., 1990, Percepcja przestrzeni miejskiej, Instytut Gospodarki Przestrzennej, Uniwersytet Warszawski, Warszawa
Madurowicz M. (red.), 2007, Percepcja współczesnej przestrzeni miejskiej, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa
Szafrańska E., 2016, Wielkie osiedla mieszkaniowe w mieście postsocjalistycznym. Geneza, rozwój, przemiany, percepcja, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź
Znaniecki F., 1931, Miasto w świadomości jego obywateli, Wydawnictwo Polskiego Instytutu Socjologicznego, Poznań
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: