Analiza wskaźnikowa i metody ewaluacji 1900-3-AWME-GSEC
Celem przedmiotu je zapoznanie studentów ze wskaźnikami stosowanymi w opisie i ocenie zjawisk społeczno-ekonomicznych. Studenci poznają sposób konstrukcji oraz interpretacji wskaźników. Część z tych zajęć poświęcona jest wskaźnikom dynamiki zjawisk, ich predykcji oraz wyznaczania trendów. Druga część przedmiotu poświęcona jest zagadnieniom metod ewaluacji zjawisk, procesów, dokumentów i procedur.
Nakład pracy
ćwiczenia = 1,5 ECTS (zebranie danych, opracowanie, analiza i prezentacja wyników)
wykład = 0,5 ECTS (przygotowanie do testu)
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Przedmiot do wyboru: Ścieżka I: Geografia człowieka: Kierunki i metody badawcze w geografii człowieka
Efekty specjalnościowe: S1_W01, S1_W03, S1_W05, S1_W07, S1_W10, S1_U01, S1_U02, S1_U04, S1_U07, S1_U08, S1_U11, S1_U12, S1_K01, S1_K03, S1_K06
Student
- zna wskaźniki stosowane do opisu i oceny zjawisk społeczno-ekonomicznych.
- potrafi samodzielnie zgromadzić, opracować dane i zastosować odpowiednie wskaźniki
- potrafi zinterpretować uzyskane wyniki
- rozumie potrzebę prowadzenie procesu ewaluacji procesów i dokumentów
- potrafi zaplanować i przeprowadzić ewaluację
WIEDZA - student zna
1. główne kierunki badawcze i osiągnięcia współczesnej geografii oraz związki między dyscyplinami nauk przyrodniczych i społecznych
2. złożone procesy społeczne, polityczne i kulturowe w społecznościach terytorialnych
3.koncepcje geograficzne wyjaśniające zróżnicowanie zjawisk i procesów na powierzchni Ziemi
4. zaawansowane kategorie pojęciowe w zakresie geografii 5. statystykę opisową i matematyczną, metody analizy przestrzennej oraz jakościowe metody badań
UMIEJĘTNOŚCI - student potrafi:
1. wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i rozwiązania problemu badawczego
2. wybrać i zastosować optymalne metody pozyskiwania, analizy i prezentacji danych przestrzennych, w tym zaawansowanych technik informacyjno‐komunikacyjnych
3. prawidłowo interpretować i wyjaśniać wzajemne relacje między zjawiskami i procesami społecznymi i przyrodniczymi na różnych obszarach
4. wykorzystywać krytycznie literaturę naukową i inne źródła także w języku obcym w zakresie wybranej specjalności
5. zaprezentować wyniki badań i poprowadzić debatę
6. przygotować pisemne prace na podstawie literatury i/lub własnych badań
7. posługiwać się szczegółową terminologią geograficzną w języku polskim oraz w języku obcym na poziomie B2+
8.
KOMPETENCJE - student jest gotów do:
1. poszerzania kompetencji zawodowych i aktualizacji wiedzy geograficznej, wzbogaconej o wymiar interdyscyplinarny oraz ich krytycznej oceny
2. współdziałania i pracy w grupie, inspirowania i organizowania oraz przewidywania skutków swojej działalności
3. upowszechniania dokonań naukowych w kontekście społecznej roli nauki
Kryteria oceniania
Ćwiczenia
Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa, dopuszcza się jedną nieobecność.
Podczas zajęć studenci gromadzą dane, opracowują i analizują wskaźniki.
Podstawą zaliczenia zajęć jest przygotowanie prac zaliczeniowych, z których należy uzyskać przynajmniej 50% punktów. Szczegółowy instrukcje wykonania każdej z prac prezentowane są na zajęciach.
Wykład
Cykl wykładów zakończony jest pisemnym zaliczeniem, które ma postać testu zawierającego pytania otwarte i zamknięte technicznie. Aby uzyskać pozytywną ocenę należy uzyskać ponad 50% punktów.
Zaliczenie całego przedmiotu wymaga zaliczenia cyklu ćwiczeń oraz cyklu wykładów.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Wasilewska E., 2011, Statystyka opisowa od podstaw, podręcznik z zadaniami, SGGW Warszawa
Runge J., 2006, Metody badań w geografii społeczno-ekonomicznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
Dodatkowa literatura (w tym anglojęzyczna) prezentowana jest na poszczególnych zajęciach.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: