Ochrona dziedzictwa kulturowego 1900-12-ODZ-WW
Ćwiczenia mają na celu kształcenie wiedzy i umiejętności dotyczących:
• określania (wyróżniania) cech i dominant w historycznych i współczesnych krajobrazach kulturowych,
• dostrzegania zróżnicowania i specyfiki regionalnego dziedzictwa kulturowego w Polsce,
• rozpoznawania w krajobrazach kulturowych obiektów, elementów wartych ochrony,
• własnych propozycji sposobów ochrony i promocji wybranych elementów krajobrazów kulturowych w swoim regionie.
Liczba godzin:
16 wykład + 8 ćwiczenia (kierunek Geografia)
16 wykład + 16 ćwiczenia (kierunek Gospodarka przestrzenna)
Przygotowanie do wykładu 3 godziny
Przygotowanie do ćwiczeń 5 (10) godzin
Łączny nakład pracy studenta -32 (45) godzin
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
lektura monograficzna
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student:
• wykazuje się wiedzą dotyczącą różnych elementów składających się na dziedzictwo kulturowe w Polsce,
• wymienia nazwy i przedstawia lokalizację oraz charakteryzuje obiekty architektoniczne i układy urbanistyczne w Polsce znajdujące się na Liście Światowego Dziedzictwa Kulturowego i Naturalnego UNESCO,
• wykazuje czym są Pomniki Historii i Lista Pamięci Świata,
potrafi wymienić przykłady obiektów wpisanych na pierwszą listę wraz z ich charakterystyką oraz wymienić nazwy dzieł wpisanych na listę drugą,
• uzasadnia, że ochrona dziedzictwa kulturowego obejmuje szereg działań nie odnoszących się wyłącznie do ochrony zabytków,
• wyjaśnia, czym jest krajobraz kulturowy (w ujęciu różnych nurtów) i potrafi identyfikować elementy krajobrazów kulturowych,
• wyjaśnia na czym polega i czemu służy „czytanie” krajobrazów kulturowych,
• wyjaśnia na czym polega (z czego wynika) ład w krajobrazie kulturowym,
• określa na czym polega ochrona zabytków technicznych,
• wymienia przykłady uratowanych zabytków oraz określa funkcje, które obecnie one pełnią,
Umiejętności
Po zakończeniu zajęć student:
• potrafi uzasadnić wpisanie obiektów na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego i Naturalnego UNESCO i odczytać ich kody kulturowe,
• wymienić i scharakteryzować składowe różnych rodzajów krajobrazów kulturowych,
• uzasadnić wpisanie wybranych obiektów na listę pomników historii,
• wskazać w najbliższym otoczeniu obiekty, w przypadku których należy rozpatrzyć celowość objęcia ich ochroną i zaproponować ewentualne formy ochrony.
Postawy
Po zakończeniu zajęć oczekujemy od studenta:
• postrzegania wieloaspektowości dziedzictwa kulturowego,
• wiedzy i tolerancji związanej z faktem, że ten sam obiekt może mieć różne znaczenie symboliczne dla różnych (grup) osób,
• zrozumienia, że ochrona konserwatorska jest zdecydowanie niedoskonałą, niewystarczającą formą ochrony dziedzictwa,
• dostrzegania własnych możliwości promowania dziedzictwa kulturowego oraz prowadzenia różnych form edukacji ułatwiającej mieszkańcom Polski jego dostrzeganie i uświadomienia ich wartości.
Kryteria oceniania
Uczestnictwo w ćwiczeniach i wykładach jest obowiązkowe. W przypadkach losowych usprawiedliwieniem jest zwolnienie lekarskie.
Zaliczenie ćwiczeń stanowi 50% składowych oceny końcowej, zaliczenie wykładów - 50%.
Zaliczenie wykładów (o ile odbywać się one będą stacjonarnie: pięć zadań otwartych; składają się one z pięciu wiązek pytań/poleceń (zagadnień szczegółowych).
Zaliczenie 60 % gwarantuje ocenę dostateczną.
Zaliczenie wykładów odbywających się on-line (2020/2021:
autorski notatnik z wykładów; jego układ oraz ramy tematyczne (zawartość) oraz kryteria oceniania określone są przez wykładowcę oraz przedstawione studentom.
Nie przewiduje się zaliczeń w terminie 0.
Nie przewiduje się poprawiania ocen pozytywnych w kolejnych terminach.
Literatura
• Bogdanowski J., 2000, Czytanie krajobrazu, Krajobrazy Dziedzictwa Narodowego, nr 1.
• Lenart W., Michałowski A., (red.), 2001, Krajobraz Polski. Nasze dziedzictwo i obowiązek, Media Corporation, Warszawa.
• Pawłowska K., Swaryczewska M., 2002, Ochrona dziedzictwa kulturowego, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
• Plit F., 2011, Krajobraz kulturowy – czym jest? WGSR UW, Warszawa.
• Żarska B., 2005, Ochrona krajobrazu, Wyd. SGGW, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: