Hydrologia i klimatologia 1900-111HYDKL
Hydrologia:
1. Hydrologia jako nauka i jej praktyczne znaczenie.
2. Cykl hydrologiczny i procesy hydrologiczne. Antropogeniczne przekształcenia obiegu wody.
3. Rzeki: Stany i przepływy charakterystyczne. Miary odpływu. Przepływy naturalne, obserwowane, nienaruszalne i dyspozycyjne.
4. Ekstremalne zjawiska hydrologiczne: niżówki, wezbrania i powodzie.
Retencja naturalna i sztuczna.
5. Bilans wodny i jego składowe; bilans wodny Ziemi, bilans wodny zlewni, bilans wodny zbiorników wodnych.
6. Wody podziemne w strefie aeracji i saturacji; znaczenie, monitoring, zagrożenia.
7. Bagna, jeziora i zbiorniki wodne; znaczenie, monitoring, zagrożenia.
Termika wód rzecznych i wód jeziornych.
Klimatologia:
1. Przyczyny i przejawy odrębności klimatu miasta na tle klimatu jego otoczenia.
2. Możliwości poprawy niekorzystnych cech klimatu miejskiego przez melioracje z wykorzystaniem terenów i obiektów zieleni (w tym zielonych torowisk tramwajowych, ogrodów deszczowych, zielonych dachów, fasad).
3. Prawidłowości czasowych zmian stężenia najważniejszych zanieczyszczeń powietrza. Zależność stężenia zanieczyszczeń od warunków pogodowych.
4. Zanieczyszczenie powietrza w Polsce – stan obecny i działania służące jego poprawie.
5. Hałas i światło jako specyficzne rodzaje zanieczyszczenia środowiska.
6. Współczesne zmiany klimatu oraz ich skutki w przyrodzie i gospodarce.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
1. Student zna prawidłowości cyklu hydrologicznego w skali zlewni.
2. Student zna podstawowe metody pomiarowe i metody badawcze hydrologii.
3. Student zna zastosowania hydrologii w ochronie środowiska.
4. Student zna procesy kształtujące warunki meteorologiczne i aerosanitarne.
5. Student zna najważniejsze problemy środowiskowe związane z atmosferą.
6. Student zna sposoby łagodzenia problemów środowiskowych w miastach.
7. Student rozumie wpływ zmian klimatu na przyrodę i działalność człowieka.
UMIEJĘTNOŚCI
1. Student umie wyjaśnić przyczyny ekstremalnych zjawisk hydrologicznych.
2. Student umie przedstawić elementy bilansu wodnego w skali globu i zlewni.
3. Student potrafi obserwować zmiany warunków meteorologicznych oraz rozumie ich wpływ na warunki aerosanitarne.
4. Student potrafi identyfikować w swoim otoczeniu sytuacje prowadzące do korzystnych lub niekorzystnych zmian klimatu lokalnego.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
1. Student rozumie znaczenie hydrologii i meteorologii w ochronie środowiska.
2. Student rozumie potrzebę ochrony wód i ochrony atmosfery.
3. Student rozumie znaczenie obserwacji długoterminowych w badaniach środowiska wodnego i atmosferycznego.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym. Jest to test, za którego rozwiązanie można uzyskać do 60 punktów (30 z części hydrologicznej i 30 z części klimatologicznej). Aby uzyskać ocenę pozytywną należy zdobyć do najmniej 30 punktów, przy czym z każdej z dwóch części testu należy zdobyć co najmniej 10 punktów.
Sprawy organizacyjne
Obecność na wykładach nie jest bezwzględnie wymagana, jednak student opuszczający bez usprawiedliwienia zajęcia nie może liczyć na indywidualne rozszerzone konsultacje służące tym samym celom, którym służył pominięty przez niego wykład (może na to liczyć student, który usprawiedliwił swą nieobecność). Usprawiedliwienie powinno być przedstawione bezpośrednio po wykładzie, na którym student był nieobecny.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura hydrologiczna:
Bajkiewicz-Grabowska E., Mikulski Z., 2006, Hydrologia ogólna, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
Chełmicki W., 2001,Woda. Zasoby, degradacja, ochrona. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa.
Pociask-Karteczka J., 2010, Zlewnia. Właściwości i procesy. Wyd. UJ, Kraków.
Literatura klimatologiczna:
Błażejczyk K. i inni, 2014, Miejska wyspa ciepła w Warszawie, uwarunkowania klimatyczne i urbanistyczne, SEDNO Wydawnictwo Akademickie, Warszawa
Czarnecka M., Koźmiński C., 2006, Meteorologia a zanieczyszczenie atmosfery, Akademia Rolnicza w Szczecinie, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin.
Juda-Rezler K., 2000, Oddziaływanie zanieczyszczeń powietrza na środowisko, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa.
Lewińska J., 2000, Klimat miasta. zasoby. Zagrożenia. Kształtowanie, IGPiK
Olszewski K., 1995, Meteorologia zanieczyszczeń. Wybrane zagadnienia, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego
Wpływ zmian klimatu na środowisko, gospodarkę i społeczeństwo, 2012, Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej – Państwowy Instytut Badawczy, Warszawa.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: