Kartografia 1900-1-KART
Wykład obejmuje zagadnienia niezbędne dla właściwego rozumienia i użytkowania map: kształt i wielkość Ziemi, podstawy matematyczne map (odwzorowania kartograficzne i związane z nimi zniekształcenia odwzorowawcze), kartoznawstwo (elementy historii kartografii, mapy topograficzne i mapy ogólnogeograficzne, mapy tematyczne, atlasy geograficzne), wizualizacja kartograficzna (opracowanie i użytkowanie map, grafika komputerowa, kartograficzne metody prezentacji), elementy topografii, sposoby przedstawiania i analiza rzeźby terenu na mapach, instrumenty i techniki pomiarowe, reprodukcja kartograficzna i publikacja map cyfrowych.
Studenci zachęcani są do aktywnego udziału w zajęciach poprzez rozwiązywanie quizów kończących każdy wykład.
Ćwiczenia odbywają się w formie warsztatów komputerowych. Mają na celu zapoznanie studentów z mapą (zarówno analogową, jak i cyfrową) jako narzędziem w ręku geografa. Studenci uczą się czytać, analizować, interpretować i użytkować mapy. Poznają komputerowe podstawy analizy danych, możliwości ich przetwarzania oraz podstawowe zasady związane z opracowaniem mapy (z wykorzystaniem programu ArcGIS).
WYMIAR ZAJĘĆ
Liczba godzin, które student powinien przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych dla przedmiotu efektów uczenia się:
wykład: godziny zorganizowane 30 godzin, praca samodzielna studenta (przygotowanie do egzaminu) co najmniej 30 godzin,
ćwiczenia: godziny zorganizowane 30 godzin, godziny indywidualnych konsultacji (wg potrzeb studenta, do 20 godzin) praca samodzielna studenta (wykonanie ćwiczeń, przygotowanie do kolokwium) 20 godzin.
Razem - około 110-130 godzin
METODY NAUCZANIA
Metody podające: wykład, prezentacja
Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe, warsztaty komputerowe, dyskusja, prezentacja
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się: K_W04, K_W08, K_W10, K_U02, K_U03, K_U06, K_U09, K_K03
Student po kursie kartograficznym potrafi zastosować w praktyce wiedzę teoretyczną z zakresu przedmiotu, umie posługiwać się narzędziami geoinformatycznymi, pozyskiwać ogólnodostępne dane przestrzenne.
Umie czytać, interpretować i w prawidłowy sposób użytkować mapę. Potrafi na jej podstawie wnioskować o zjawiskach i procesach zachodzących w otaczającym świecie.
Student potrafi przygotować prostą prezentację graficzną, dobrać dane, dokonać oceny ich poprawności i przydatności.
Obserwuje otaczający go świat, potrafi swoje obserwacje uzupełnić wiedzą pozyskaną z różnego rodzaju prezentacji kartograficznych (map, wykresów, diagramów).
Kryteria oceniania
Ocena KOŃCOWA z przedmiotu jest brana pod uwagę przy wyborze ścieżki GEOINFORMATYKA.
Na ćwiczeniach dopuszczalne są 2 usprawiedliwione nieobecności.
W ramach ćwiczeń odbywają się trzy kolokwia, których zaliczenie (uzyskanie 16/24 pkt) jest koniecznym warunkiem zaliczenia ćwiczeń.
Każdy student jest zobowiązany oddać i zaliczyć wszystkie ćwiczenia (nawet, jeśli był nieobecny na zajęciach).
Ćwiczenia zaliczane są na ocenę na podstawie wykonanych prac i zaliczonych kolokwiów oraz aktywności na zajęciach.
Wykład kończy się egzaminem, a jego forma ustalana jest ze studentami w pierwszym miesiącu zajęć dydaktycznych. Podejście do egzaminu możliwe jest po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń w I terminie.
Osoby, które zaliczą ćwiczenia w II terminie mogą podejść do egzaminu dopiero w sesji poprawkowej. W terminie poprawkowym student jest zobowiązany zaliczyć wszystkie ćwiczenia (po jednokrotnym sprawdzeniu przez prowadzącego ćwiczenia), zaliczyć kolokwium poprawkowe.
Ocena końcowa z przedmiotu obejmuje ocenę z ćwiczeń (40%) oraz ocenę z egzaminu (60%).
Praktyki zawodowe
Realizowany program studiów nie przewiduje praktyk zawodowych.
Literatura
Pasławski J. (red) Wprowadzenie do kartografii i topografii, Wydawnictwo Nowa Era, Wrocław 2006 (wyd. 1), 2010 (wyd. 2).
Zych M., Pieniążek M., Mapy statystyczne. Opracowanie i prezentacja danych, GUS, Warszawa 2017
Kraak MJ, Roth RE, Ricker B, Kagawa A, Le Sourd G. 2020. Mapping for a Sustainable World. United Nations: New York, NY (USA) - dostępna w pdf.
Uwagi
W cyklu 2023Z:
W przypadku zalecenia formy zdalnej nauczania będzie ono realizowane w sposób synchroniczny (w czasie rzeczywistym) na platformie Google Meet. |
W cyklu 2024Z:
W przypadku zalecenia formy zdalnej nauczania będzie ono realizowane w sposób synchroniczny (w czasie rzeczywistym) na platformie Google Meet. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: