Geografia społeczna 1900-1-GSP
Zajęcia składają się z wykładów (30h) oraz ćwiczeń (15h).
Wykład ma na celu zapoznanie studentów z przedmiotem i zakresem badań współczesnej geografii społecznej. Istotnym elementem jest wskazanie roli, jaką może pełnić geografia w wyjaśnianiu zjawisk i procesów zachodzących we współczesnym świecie.
W czasie wykładu są omawiane następujące zagadnienia:
1. Geografia społeczna - przedmiot i zakres badań - wprowadzenie.
2. Zróżnicowane podejścia badawcze. Rozwój geografii społecznej w Polsce.
3. Relacje człowiek- środowisko w ujęciu geografii społecznej (społecznie i kulturowo uwarunkowane podejście człowieka do środowiska i potrzeby jego ochrony, postrzeganie zagrożeń środowiskowych).
4. Społecznie uwarunkowana podatność na żagrożenia środowiskowe. Budowanie postaw proekologicznych (podatność społeczna na zagrożenia środowiskowe, modele odporności społecznej i adaptacyjnej, wymiary świadomości ekologicznej).
5. Wymiar społeczny zmian demograficznych (dane demograficzne jako zmienna wyjaśniająca i wyjaśniana, charakterystyka współczesnych procesów demograficznych, znaczenie zachodzących zmian).
6. Mobilność (mobilność i migracje wewnętrzne, (nie)mobilność i wykluczenie, życie tu i tam: wielolokalność).
7. Migracje. Transformacja migracyjna w Polsce (imigranci i uchodźcy jako nowe grupy społeczne).
8. i 9. Wymiary zróżnicowania społecznego (wykształcenie i zróżnicowanie w dostępie do wiedzy, ubóstwo, bezrobocie i wykluczenie społeczne, socjogeograficzne aspekty mieszkalnictwa).
10. Różnicowanie społeczne, integracja społeczna i ruchy społeczne (społeczeństwo a społeczność, zmiany struktury społecznej w Polsce, nowe klasy i podziały społeczne, wykluczenie społeczne, zaangażowanie społeczne).
11. Zwrot kulturowy w badaniach w geografii społecznej („tradycyjna” vs „nowa” geografia kultury, reinterpretacja podziałów społecznych związanych z religią, językiem, narodowością; płeć kulturowa).
12. Globalizacja a tożsamość przestrzenna (zmiany wywołane przez globalizację i deglobalizację, kategorie tożsamości przestrzennej, znaczenie „zakorzenienia” i „genius loci”).
13. Geografia społeczna miast (klasyczne badania zróżnicowań społeczno-przestrzennych szkoły chicagowskiej, analiza obszarów społecznych, segregacja, polaryzacja, gentryfikacja, prywatyzacja).
14. Miasto i miejskość (krajobraz miejski i street art, miejski styl życia, reprezentacja w przestrzeni grup społecznych: między Zbawixem a Mordorem, ruchy miejskie).
15. Geograficzne badania nad rozwojem („nierówne światy”, podział na globalną północ i południe, koncepcje rozwoju zrównoważonego oraz „degrowth”).
Ćwiczenia mają na celu wzmocnienie umiejętności interpretowania zjawisk i procesów obserwowanych w bezpośrednim otoczeniu studenta. Techniki warsztatowe i samodzielnie przeprowadzane proste zadania badawcze w ramach ćwiczeń stwarzają możliwość aktywnego poznawania wybranych problemów społecznych.
Szacowana liczba godzin, którą student musi przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych dla przedmiotu efektów uczenia się.
Wykład i ćwiczenia: 3 ECTS = 3x25h= 75h (w bezpośrednim kontakcie 2 ECTS)
(N) – praca w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem,
(S) – praca własna (samodzielna) studenta.
Zajęcia (wykład) = 30h (N)
Zajęcia (ćwiczenia) = 15h (N)
• Przygotowanie (samodzielne) do egzaminu = 15h (S)
• Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń – 1h/tyg. = 7h (S)
• Prace analityczne i projektowe = 4h (S)
• Zaliczenie ćwiczeń, test z wykładu, egzamin = 4h (N)
Razem około 75 h
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się: K_W01,K_W04, K_W05, K_W09,K_W14,K_U01, K_U04, K_U07, K_K01,K_K02, K_K05
WIEDZA: Student zna i rozumie
K_W01, K_W04, K_W05, K_W09, K_W14
- główne kierunki badawcze i osiągnięcia współczesnej geografii społecznej
- główne koncepcje wyjaśniające zróżnicowanie zjawisk i procesów społecznych na świecie
- podziały współczesnego świata w perspektywie geograficznej, płaszczyzny podziałów społecznych
- czynniki kształtujące zróżnicowanie struktur społeczno-przestrzennych
UMIEJĘTNOŚCI: Student potrafi
K_U01, K_U04, K_U07
- prawidłowo interpretować i wyjaśniać wzajemne relacje między zjawiskami i procesami społecznymi i przyrodniczymi na różnych obszarach,
- wykorzystywać krytycznie literaturę naukową i inne źródła także w języku obcym w zakresie geografii społecznej
-zaplanować i przeprowadzić proste badania związane z geografią społeczną, zarówno indywidualne jak i zespołowe
KOMPETENCJE SPOŁECZNE: Student jest gotów do:
K_K01, K_K02, K_K05
- poszerzania kompetencji zawodowych i aktualizacji wiedzy geograficznej
- krytycznej oceny zachodzących procesów i działania z poczuciem odpowiedzialności za stan ekosystemów i zasobów Ziemi
- współdziałania i pracy w grupie
Kryteria oceniania
Zaliczenie wykładu: test z pytaniami otwartymi i test wielokrotnego wyboru z pytaniami zamkniętymi z zagadnień przedstawianych na wykładzie i z zadanej literatury; Zaliczenie egzaminu od 50%; Egzamin poprawkowy jest analogiczny do egzaminu w pierwszym terminie (w uzasadnionych przypadkach może mieć formę ustną).
Zaliczenie ćwiczeń jest warunkiem przystąpienia do egzaminu, ale ocena z ćwiczeń nie wpływa na wynik egazaminu.
Ćwiczenia: oceniane są na podstawie aktywności studentów na ćwiczeniach (przygotowywanie się do ćwiczeń, znajomość zalecanych lektur, ocena zadań wykonywanych indywidualnie i w grupie, udział w dyskusjach). Obecność na ćwiczeniach obowiązkowa.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Literatura podstawowa:
The Newcastle Social Geographies Collective (2020) Social Geographies: An Introduction, Rowman & Littlefield International.
Węcławowicz G. (2018) Geografia społeczna Polski, PWN, Warszawa.
Knoxa, Pinch, (2014) Urban Social Geography, Pearson
Del Casino, (2009) Social Geography, Critical Introduction to Geography, Wiley-Blackwell
Artykuły polecane przez wykładowcę podczas zajęć
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: