Geoekologia 1900-1-GEK
Wykład: Zagadnienia wstępne, przedmiot badań geoekologii, jedność przyrody , krajobraz; Przestrzenne jednostki przyrodnicze; Geokopleksy typologia i regionalizacja; Metody badań geoekologii: katena, metody ilościowe
Badania terenowe z zakresu geoekologii; Prawo strefowości;
Prawo piętrowości; Geoekologiczne funkcjonowanie stref krajobrazowych Ziemi: strefy polarna, tundra, tajga, umirkowana i stepy,pustynie i sawanny, śródziemnomorska i lasy namorzynowe, równikowa. Zastosowania geoekologii do celów praktycznych. Ginące krajobrazy.
Ćwiczenia: Analiza przestrzennych powiązań komponentów środowiska przyrodniczego (rozpoznawanie komponentów i relacji pomiędzy nimi). Nauka wykorzystywania jednostek krajobrazowych (geokompleksów) jako pól oceny w waloryzacjach środowiskowych. Opracowywanie map ocen środowiska przyrodniczego dla różnorakich celów. Analiza potencjału środowiska. Opracowywanie przekrojów krajobrazowych. Analiza piętrowości krajobrazowej w górach i jej uwarunkowań na przykładzie samodzielnie stworzonego przez studenta hipotetycznego masywu górskiego. Możliwy wyjazd terenowy zaznajamiający ze strukturą i funkcjonowaniem fragmentu środowiska przyrodniczego okolic Warszawy.
Szacukowa liczba godzin które student musi przeznaczyć na osiągniecie założonych efektów uczenia się:
30 godzin wykładowych; ok. 15 godzin na przygotowanie do egzaminu
30 godzin ćwiczeniowych ok. 20 godz. na przygotowanie prac zaliczeniowych
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Z: | W cyklu 2021Z: |
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się: K_W02, K_W07, K_U01, K_U03, K_K06; K_U07, K_K01
WIEDZA
1. zna najważniejsze zagadnienia, którymi zajmuje się obecnie geoekologia i nauki pokrewne.
2. zna wybrane metody badań geoekologii.
3. zna zastosowania wybranych metod stosowanych w geoekologii w praktyce planistycznej i ochronie środowiska przyrodniczego
UMIEJĘTNOŚCI
1. umie wyjaśnić związki pomiędzy komponentami środowiska przyrodniczego.
2. umie wyróżniać podstawowe jednostki krajobrazowe i dokonywać ich porządkowania.
3. umie dokonać waloryzacji środowiska dla wybranego celu za pomocą metody bonitacyjnej.
4. umie scharakteryzować i wyjaśnić zmienność wybranych cech środowiska w poszczególnych strefach krajobrazowych.
5. umie rozpoznać i zinterpretować czynniki kształtujące piętrowość krajobrazową w górach.
POSTAWY
1. rozumie konieczność kompleksowego spojrzenia na środowisko przyrodnicze.
2. rozumie znaczenie badań geoekologicznych dla planowania przestrzennego i społeczeństwa.
Kryteria oceniania
Obecność obowiązkowa i kontrolowana.
Ocena:
Ćwiczenia: oceniane są prace praktyczne (mapy, opisy, diagramy), sprawdziany, udział w dyskusjach. Ocena jest średnią z ww.Dwie dopuszczalne nieusprawiedliwione nieobecności na ćwiczeniach.
Obowiązek zaliczenia materiału omawianego na opuszczonych zajęciach.
Wykład: egzamin pisemny (test wyboru + pytania otwarte). Warunkiem uczestnictwa w egzaminie jest zaliczenie ćwiczeń.
Ocena końcowa uwzględnia wynik egzaminu i ocenę z ćwiczeń.
Literatura
Literatura dobierana jest w w zależności od wybranego tematu:
1. Richling A., Ostaszewska K. (red.), 2009, Geografia fizyczna Polski.
2. Sołowiej D., 1992, Podstawy metodyki oceny środowiska przyrodniczego człowieka.
3. Bartkowski T., Metody badań geografii fizycznej.
4. Richling A., Metody szczegółowych badań geografii fizycznej.
5. Makowski J., Geografia fizyczna świata.
6. Podbielkowski Z., Fitogeografia części świata.
7. Kostrowicki S., 1999, Geografia biosfery.
8. Lewandowski W., Zgorzelski M. Góry wysokie – leksykon Wiedza Powszechna Warszawa 2002.
9.Kalesnik S.W. „Podstawy geografii fizycznej”
10. Ostaszewska K. „Geografia krajobrazu”
11.„Geoekologia i ochrona krajobrazu. Leksykon”
12.Kostrowicki A.S. „ Biogeografia dynamiczna lądów”
13.Walther H. „Strefy roślinności a klimat
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: