Dydaktyka przyrody i geografii I 1900-1-DPG1-PED
Wykłady mają na celu:
• przygotowanie studentów do korzystania z różnorodnych pomocy dydaktycznych w celu realizacji założonych przez nich celów dydaktycznych z zakresu Przyrody i Geografii,
• zaprezentowanie wybranych metod i form pracy z uczniami (oraz metod i technik uczenia się),
• przygotowanie do pracy z zastosowaniem technik informacyjno-komunikacyjnych oraz rozmaitych eksperymentów,
• dostrzeżenie przez studentów szerokiego zakresu tematycznego przyrodniczych zajęć terenowych, umiejętność ich zaplanowania i przeprowadzenia,
• przygotowanie studentów do prowadzenia zajęć na ścieżkach dydaktycznych oraz do tworzenia takich ścieżek w najbliższej okolicy,
• zwrócenie uwagi na różnorodność tematyczną związaną z lokalizacją szkoły i możliwością prowadzenia zajęć tuż „za progiem szkoły”,
• uświadomienie kluczowej roli edukacji regionalnej i ekologicznej w nauczaniu Przyrody.
Ćwiczenia mają na celu wyposażenie studentów w wiedzę i umiejętności niezbędnych do:
• planowania dydaktycznego procesu nauczania/uczenia się Przyrody,
• realizacji przygotowanych planów, zwłaszcza w zakresie metod nauczania/uczenia się przyrody, form i typów pracy na lekcji, pomocy dydaktycznych,
• ewaluacji realizowanych planów, zwłaszcza w zakresie sprawdzania i oceniania zdobytej przez uczniów wiedzy, umiejętności i postaw.
Rodzaj przedmiotu
fakultatywne
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
Wiedza:
• przedstawia cele, tematykę, etapy i metody zajęć terenowych,
• określa możliwości zastosowania technik informacyjno komunikacyjnych w nauczaniu - uczeniu się przyrody i geografii,
• przedstawia zasady tworzenia ścieżek dydaktycznych,
• charakteryzuje warsztat pracy nauczyciela przyrody i geografii w szkole podstawowej,
• określa rolę edukacji regionalnej i edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju w nauczaniu przyrody i geografii.
Umiejętności:
• stosuje zróżnicowane formy, strategie nauczania, zasady nauczania i metody (szczególnie aktywizujące) dostosowane do celów i treści zajęć przedmiotowych (cd),
• projektuje lekcje i opracowuje scenariusze lekcji przyrody i geografii (w tym lekcji w terenie),
• wykorzystuje różnorodne środki dydaktyczne do poznania zjawisk i procesów przyrodniczych, społeczno-gospodarczych i kulturowych,
• wykorzystuje najbliższy teren jako laboratorium, środek dydaktyczny oraz przedmiot badań w edukacji przyrodniczej i geograficznej,
• projektuje i stosuje różne metody, techniki i formy pracy w pracy z uczniami.
Kompetencje społeczne:
• wykazuje postawę zaangażowania w pracy zespołowej,
• aktywne korzysta z różnorodnych form, strategii nauczania, nowoczesnych metod i środków dydaktycznych,
• wykazuje otwartą postawę wobec nowości rozwijających się nauk przyrodniczych oraz metod nauczania-uczenia się.
Kryteria oceniania
Wykłady: egzamin pisemny: pięć zagadnień ujętych jako wiązka pytań otwartych. Uzyskanie 60% - ocena dostateczna.
W sytuacji niezaliczenia wykładu w pierwszym terminie bądź uzasadnionej i usprawiedliwionej nieobecności istnieje możliwość zaliczenia go w drugim terminie. Forma zaliczenia jest wówczas analogiczna do formy zaliczenia w terminie pierwszym.
Ćwiczenia: ocena końcowa jest średnią z ocen: a) z aktywności studenta na zajęciach oraz b) z wykonanych prac (zadań).
Ocena końcowa z zajęć jest średnią z ocen: z ćwiczeń i z wykładu. Aby przystąpić do zaliczenia wykładu student musi uzyskać ocenę pozytywną z ćwiczeń.
Obecność na zajęciach (zarówno wykładach jak i ćwiczeniach) jest obowiązkowa; dopuszcza się jednak w sytuacjach uzasadnionych dwie usprawiedliwione nieobecności.
W sytuacji nieobecności na zajęciach student musi zrealizować założone cele kształcenia i wykonać niezbędne zadania, zgodnie z instrukcją podaną przez wykładowcę. Przewidziany czas na uzupełnienie zaległości 2 tygodnie.
Nakład pracy studenta:
Wykłady – przygotowanie się do zajęć w tym do zaliczenia 10 godzin
Ćwiczenia – przygotowanie się do zajęć i wykonanie obowiązkowych zadań - 15 godz.
Praktyki zawodowe
Studenta obowiązują praktyki zawodowe w szkole składające się z:
1) praktyki psychologiczno-pedagogicznej - 30 godz
2) praktyki z przyrody i geografii w szkole podstawowej - 120 godz.
Zakres treści obu praktyk zamieszczono w odrębnych sylabusach.
Literatura
• Angiel J., Oblicza Wisły. Przewodnik warszawski dla tropicieli przyrody, Stow. Stołeczne Towarzystwo Ochrony Ptaków, Warszawa, 2015
• Angiel J., Edukacja wokół drzewa, Geografia w Szkole nr 4, 2014
• Brudnik, E. Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, SFS Kielce, 2000.
• Elbanowska-Ciemuchowska S., Doświadczenia na lekcjach Przyrody, Wyd. Nowa Era, 2004
• E. Kozłowska, 2000. Przyroda miasta, Nasza Księgarnia, Warszawa.
• Lenart W., Imiela J, 2001. Ludziom i naturze. Przez edukację do zrównoważonego rozwoju, RCEE, Płock.
• Kruszewski K. (red.), 1993. Sztuka nauczania, t. 1 i 2. PWN, Warszawa.
• Kupisiewicz Cz., 2005. Podstawy dydaktyki, WSiP, Warszawa.
• Pikorz S., 1972. Jak realizować zadania dydaktyczno – wychowawcze podczas wycieczek geograficznych, biologicznych i krajoznawczych [w:] Materiały metodyczne do nauczania geografii i pracy krajoznawczej w szkole, Okręgowy Ośrodek Metodyczny, Kraków, s. 32-41.
Rembertowicz H., (red.) Przyroda. Pytania dzieci - odpowiedzi dorosłych Wyd. SWPR, Warszawa, 2004.
• Suchan A., 2003. Zajęcia terenowe w nauczaniu przyrody, SCE, Tarnów.
• Wuttke G., 1963. Ćwiczenia i wycieczki w nauczaniu geografii, PZWS, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: